۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۵:۳۹

غفلت از حضور دانش آموزان در فضای مجازی / راه‌اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموز راه‌حل موقت است

غفلت از حضور دانش آموزان در فضای مجازی / راه‌اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموز راه‌حل موقت است

یک آسیب شناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه آموزش و پرورش و خانواده باید  دانش آموزان  را در برابر استفاده از فضای مجازی واکسینه کنند، گفت: فقدان نظارت و پالایش نشدن پیام‌هایی که فضاهای مجازی به ویژه دانش آموزان منتقل می کند خطرات استفاده از این گونه فضاها را برای قشری که آینده ساز کشور است، دوچندان می کند به همین دلیل است که باید دانش آموز آگاهیهای کامل را نسبت به خطرات استفاده از فضای مجازی در سطح گسترده بداند و به یک سواد مقبول و رسانه ای در این زمینه برسد.

جعفر بای در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تهدیدات و خطرات استفاده از فضای مجازی توسط دانش آموزان با بیان این مطلب گفت: فضای مجازی بازار مکاره ای است که سازمان دهندگان آن سعی می‌کنند اهداف و نظرات کاربران را متناسب با اهداف برنامه ریزی شده همسو و هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی محلی است مملو از پیام ها و مسائل مختلف که به راحتی می تواند بر ذهن مخاطب تاثیر گذارد، افزود: دانش آموزان از مهمترین گروههای مورد هدف مدیران فضاهای مجازی هستند بنابراین خانواده ها و دستگاه های فرهنگی نقش مهمی در ارتقاء دانش و مهارتهای دانش آموز در استفاده از اینگونه فضاها دارند.

این آسیب شناس با اشاره به اینکه برای مقابله با فضاهای مجازی باید دانش آموزان در مدرسه و خانواده و سایر نهادهای فرهنگی واکسینه شوند، گفت: تا زمانی که دانش آموز مسلط به دانش رسانه ای و قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت افراد پشت پرده، مدیران و برنامه سازان فضاهای مجازی همچون فیس‌بوک، یوتیوب، وایبر و... نباشد، می توان گفت که استفاده از اینگونه فضاها برای حفظ سلامت روحی و اخلاقی آنها مناسب نیست.

ممنوعیت فضای مجازی دانش آموز را تشویق به استفاده می کند

وی با بیان اینکه اعمال ممنوعیت هیچگاه عکس العمل مناسبی برای مقابله با آسیبهای فضاهای مجازی در دنیای الکترونیک امروزی نبوده است، گفت: سیاست های منع گرایانه از سوی خانواده یا آموزش و پرورش در استفاده از فضای مجازی همواره نتیجه عکس داده است و هر بار ممنوعیت ها بیشتر می شود، دانش اموزان تمایل و میل بیشتری به استفاده از این فضاهای مجازی دارند. آموزش و پرورش می بایست محتوای مناسب و برنامه های مطلوب را برای توانمندسازی ظرفیت دانش آموزان و ارتقای مهارتهای آنها در استفاده از اینگونه فضاهای مجازی و تسلط دانش آموز به سواد رسانه ای تهیه و تدوین کند تا در نهایت دانش آموز نسبت به پیام های دریافتی در این فضاها قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد.

بای ادامه داد: مهمترین رکن استفاده صحیح از فضاهای مجازی، خانواده و همچنین نهادهای فرهنگی هستند. باید در کنار آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولی تربیت انسان، آموزه های دینی به دانش آموز منتقل شود؛ چراکه توسعه معنویات در روحیه دانش آموز منجر به افزایش اعتماد به نفس و قدرت تجزیه و تحلیل خواهد شد در کنار آن خانواده و معلم باید همگام با دانش روز دنیا باشند و درباره استفاده از اینگونه ابزار و وسایل و یا ورود به فضای مجازی آگاهی لازم را کسب کنند تا دانش آموز به درستی هدایتشود.

راه اندازی شبکه اجتماعی ویژه دانش آموز راه حلی موقت برای درمان

این آسیب شناس، درباره اینکه آیا راه اندازی شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک دانش آموزی می تواند مانعی برای عدم استفاده دانش آموزان از سایر فضاهای اجتماعی باشد، توضیح داد: راه اندازی شبکه های اجتماعی یا فیس بوکی ویژه برای دانش آموزان از جله راه حلهای موقتی و  مسکنی است که تنها در کوتاه مدت جواب می دهد. آموزش و پرورش باید الزامات جدی خود را در مسیر توانمندسازی دانش‌آموزان و ارتقاء آگاهیهای آنها نسبت به خطرات استفاده از این گونه فضاها انجام دهد.

 

کد خبر 2285636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha