۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲

حداد عادل:

اقتدار هر ملت به فرهنگ است نه سلاح جنگی

اقتدار هر ملت به فرهنگ است نه سلاح جنگی

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم رونمایی از کتاب زبان فارسی در افغانستان گفت: به اقتدار هر ملت بیش از آنکه به سلاح‌های جنگی مرتبط باشد، به اقتدار فرهنگی آن ملت بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «زبان فارسی در افغانستان» صبح امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت با حضور غلامعلی حدادعادل و علی رواقی مولف کتاب در سرای اهل قلم واقع در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

حدادعادل در این برنامه گفت: زبان فارسی سرمایه بزرگی برای ملت ما، ملت و دولت افغانستان است. نکته ای که در این زمینه مهم است، این است که نسبت به ارزش و سرمایه خودمان خودآگاهی داشته باشیم. زبان فارسی گوهری ارزشمند و سرمایه ای مانند ایرانی بودن است و همانطور که ایران یک قلمرو پهناوری است که باید از آن پاسداری کنیم، زبان فارسی نیز سرزمین اندیشه ای است که باید در آن تدبر و تعقل کنیم.

وی افزود: هر چقدر که این قلمرو وسیع تر بشود، قدرت ما نیز در جهان بیشتر می شود، چون اقتدار هر ملت پیش از داشتن سلاح جنگی به اقتدار فرهنگی آن ملت بستگی دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اگرچه ممکن است نام زبان فارسی در کشورهای تاجیکستان و افغانستان متفاوت باشد، اما نباید فکر کنیم که زبان این کشورها و زبان ایرانیان یکی نیست. داشتن تفاوت در زبان این کشورها طبیعی است مانند تفاوت هایی که میان زبان فارسی تهرانی و مشهدی وجوددارد.

حدادعادل با اشاره به کتاب زبان فارسی در افغانستان تصریح کرد: کاری که آقای رواقی در این کتاب انجام داده، ارزش زیادی دارد و می توان گفت همانگونه که ملک‌الشعرای بهار در سبک‌شناسی زبان فارسی انجام داده، توسط آقای رواقی در گونه‌شناسی انجام شده است. یکی از فوایدی که کار این محقق دارد، این است که می تواند در تصحیح متون مفید واقع شود.

رواقی نیز در این مراسم به بیان سخنانی درباره کتابش پرداخت.

کد خبر 2286916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha