۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۲۱

ابریشمی:

شهرک صنعتی چین در ایران احداث می شود/ مشکل وثیقه از مسائل اصلی صاحبان صنایع

شهرک صنعتی چین در ایران احداث می شود/ مشکل وثیقه از مسائل اصلی صاحبان صنایع

اراک-خبرگزاری مهر: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: شهرک صنعتی کشور چین با اشتغالزایی ایرانیان به زودی در کشور احداث می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدعلی ابریشمی ظهر چهارشنبه در نشستی با صنعتگران و مشاورین استان مرکزی در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار اراک افزود: طی توافق نامه ای که بین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور چین صورت گرفته مقرر شده است شهرک صنعتی در فضای 2 الی 3 هزار هکتار در ایران از صنایع چینی و با اشتغالزایی نیروی ایرانیان احداث شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اینکه سرمایه گذاری این شهرک صنعتی توسط چینیان صورت خواهد گرفت، ابراز کرد: ما در ایران ارزیابی هایی را در این زمینه انجام داده ایم و پیشنهاداتی را هم جمع آوری کرده ایم که این پیشنهادات را در اختیار چینیان برای انتخاب قرار داده ایم.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه سرمایه گذاری این کار توسط چینیان صورت خواهد گرفت؛ لذا ما چندان مداخله ای در این زمینه انجام نمی دهیم و فقط پیشنهادات را به آنها ارائه داده ایم.

سید ابریشمی تصریح کرد: محصولات تولید شده در این شهرک صنعتی در داخل و خارج از کشور عرضه خواهد شد.

باید انتظارات در حد منابع دیده شوند

وی در ادامه مجموعه شهرک های صنعتی را دستگاهی درآمد هزینه ای دانست و عنوان کرد: در سال 91 و در مجامعی که برگزار شد از 31 استان کشور طیق حساب رسی های به عمل آمده از  آنها 21 استان زیان ده بوده اند؛ لذا برای رفع این مشکلات در واحدهای صنعتی و شهرک های صنعتی باید انتظارات در حد منابع دیده شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به اینکه مشکل وثیقه گذاشتن قرارداد حق انتفاع از مسائل اصلی صاحبان صنایع برای استفاده از تسهیلات بانکی است، اظهار داشت: باید برای هر زمینی که داریم سند تهیه شود و سند در این بخش کار خودش را انجام دهد.

سید ابریشمی گفت: وظیفه ی ما در قانون و در بخش صنایع کوچک کمی کمرنگ دیده شده است؛ لذا طبق قول وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور مقرر شده تا این بخش بیش از پیش تقویت و مشکلات آن رفع شود تا صنایع کوچک به صنایعی با ارزش افزوده بالا، تولید بیشتر و در نهایت به صنایع بزرگ تبدیل شوند.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک سازمان توسعه ای باید بر روی تمامی محورهای شهرک های صنعتی از دانش فنی گرفته تا زیرساخت های آنها  مداخله نماییم تا مشکلات این شهرک ها در جهت توسعه و پیشرفت کشور رفع شوند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به وجود چندین شهرک صنعتی خصوصی در استان مرکزی گفت: باید برای ازدیاد شهرک های صنعتی خصوصی در استان مرکزی تلاش کنیم و ما آمادگی هر گونه حمایت و همکاری با مسئولین این شهرک ها را برای احداث داریم.

کمبود ماشین آتش نشانی در شهرک های صنعتی استان مرکزی

این مقام کشوری در ادامه پیرامون کمبود ماشین آتش نشانی در شهرک های صنعتی استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته 87 مورد آتش سوزی در شهرک های صنعتی سراسر کشور صورت گرفت؛ لذا برای رفع این مشکل تامین ماشین های آتش نشانی بزرگ برای این شهرک ها تامین اعتبار شد و از این تامین اعتبار هم استان مرکزی 6 ماشین آتش نشانی بزرگ را قرارداد بست و با احتساب این تعداد باید گفت در حال حاضر 10 ماشین آتش نشانی بزرگ در شهرک های صنعتی استان مرکزی مستقر هستند.

سید ابریشمی همچنین مشکل کمبود آب را از دیگر مشکلات شهرک های صنعتی عنوان و بیان کرد: در کل کشور برای استفاده از آب برای بخش صنعت 7.1 درصد آب اختصاص یافته است که سعی می کنیم از این میزان آب به درستی در این بخش بهره برداری شود.

وی همچنین با اشاره به وجود چندین واحد صنعتی اکل سازی در شهرک ایبک آباد اراک ابراز کرد: واحدهایی که فاضلاب آنها آلوده کننده است باید طبق قانون از پیش تصفیه استفاده نموده و فاضلابشان را برای تصفیه نهایی در اختیار ما قرار دهند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: در پایان سال گذشته 13 میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه ها در اختیار ما قرار گرفت که این میزان برای اتمام این کار کافی نمی باشد؛ لذا تمام تلاش ما در استفاده صحیح از آب در بخش صنعت است.

وی در ادامه با اشاره به بازدیدهایی که از شرکت های خودروسازی مستقر در شهرک صنعتی قطب اراک داشت، گفت: این واحد های خودروسازی واحدهای خوبی بودند.

سید ابریشمی افزود: با راه اندازی صنعت خودروسازی در کشور در حال حاضر تولید این واحدها به دو الی سه هزار قطعه رسیده که امید است با بهره برداری از تمامی این واحد ها در سال آینده ظرفیت تولیدی این واحدهای صنعتی به 6 الی 7 هزار قطعه هم در سال برسد.

بخش صنعت 42 درصد اشتغالزایی دارد

سید ابریشمی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 929 شهرک صنعتی مصوب و 729 شهرک صنعتی فعال وجود دارد، ابراز کرد: عمده صنایع مستقر در این شهرک ها صنایع کوچک هستند که 42 درصد اشتغالزایی را در کشور ایجاد نموده اند.

وی ادامه داد: برای رونق کسب و کار در شهرک های صنعتی در سراسر کشور به ابلاغ سیاست های کلان کشوری نیازمند هستیم و باید برای تحقق این امر سیاست های پولی و مالی کشور و روابط خارجی نیز تصحیح شوند.

این مقام کشوری یادآور شد: وجود صنایع و حمایت از آنها باید در چرخه ای اقتصادی صورت پذیرد تا بازار نیز از رکود خارج شود.
 

کد خبر 2287323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha