۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۳۱

در مراسم اردیبهشت تئاتر اعلام شد:

ابزارهای جهانی سازی وسیله ای برای تخریب فرهنگ/ درد بی هویتیِ هر روز مشهودتر است

ابزارهای جهانی سازی وسیله ای برای تخریب فرهنگ/ درد بی هویتیِ هر روز مشهودتر است

اراک – خبرگزاری مهر: نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دوگانه ابزارهای جهانی سازی گفت: ابزارهای جهانی سازی در عین انتقال فرهنگ و هویت وسیله ای برای تخریب آن ها نیز هست و می تواند دیدگاه نداشتن جایگاه در دنیای امروز، ایستادگی نکردن در برابر بیگانه و فراموشی مرزها را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی شامگاه چهارشنبه در مراسم اردیبهشت تئاتر در فرهنگسرای آئیینه اراک گفت: خداوند اولین هنرمند است که توانسته است خلقتی به این عظمت، ظرافت و دقت را بیافریند و همین نشانگر اهمیت هنر و هنرمند است.

وی با بیان اینکه خداوند پس از خلقت انسان به خود تبریک گفت، افزود: بر همین اساس هنر باید در مسیری قرار بگیرد که وجه خداگونه انسان را متجلی کند.

وی ادامه داد: تمدن 17 هزار ساله ایرانی نشان از وجود هنر در ذات مردمان ایرانی می دهد که در برهه های مختلف زمانی، وجود مذهب آن را صیقل داده است.

رجایی تبلور انوار خدایی در هنر را ضروری عنوان و اظهار کرد: هنر و فرهنگی متبلور می شود که در این مسیر قرار بگیرد و هنری ماندگار است که متعهد باشد.

وی با اشاره به اینکه هنر برای هنر مفهومی ندارد، بیان کرد: هنر لذت بردن است، پس لذت برای لذت منطقی نیست، بلکه  انسان ها لذت می برند تا برجسته و شکوفا شوند و فطرت خود را رشد داده و ارتقا پیدا کنند.

درد بی هویتیِ در عصر حاضر و شیوع آن در جامعه ما هر روز مشهودتر است

رجایی خاطرنشان کرد: : وقتی هنر متعهد شود در دل خود فلسفه ای را دنبال می کند، که این فلسفه موجب سنگینی رسالت هنرمند می شود.

نماینده مردم اراک با بیان اینکه فرهنگ و هنر در تمدن سازی موثر است، تصریح کرد: در عصر کنونی انسان ها دیگر به دنبال تمدن سازی نیستند زیرا، فرهنگ ، زبان ، خط، تکنولوژی و هویت تعریف شده و شکل گرفته است.

رجایی اضافه کرد: هم اکنون احیای تمدن ها جای تاسیس تمدن را گرفته است و هنر در این راستا تسهیل کننده است.

وی در ادامه با اشاره به معضلات کنونی کشور گفت: درد بی هویتیِ در عصر حاضر و شیوع آن در جامعه ما هر روز مشهودتر است که باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به حساسیت نقش هنرمندان در این زمان گفت: هنرمندان و سیستم فرهنگ باید با الگوسازی به سمتی برود که هویت جامعه و جوانان را جفظ کند.

رجایی با بیان اینکه هنر تئاتر ایران ریشه در تمدن غنی ایرانی دارد، ادامه داد: امروزه نشانه های بسیاری از جلوه های تئاتر ایران در موزه های ایران و جهان وجود دارد؛ ولی در حال حاضر  متاسفانه شاهد هستیم که المان های تئاتر از فرهنگ اروپا گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در بحث فرهنگ و هنر باید تضارب سلایق و اندیشه ها باشد و در راستای حفظ هویت ایرانی باید شرح صدر و قدرت نقدپذیری بالاتر رود.

رجایی با اشاره به مشکلاتی چون نبود امکانات و عدم راه اندازی خانه هنرمندان در استان مرکزی اضافه کرد: در خصوص ضرورت ساخت سالن بلک باکس قول مساعدت و پیگیری از سوی من داده می شود.

چراغ تئاتر استان همچنان پرفروغ است

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: با وجود تمامی فراز و نشیب ها در سایه برنامه ریزی و حمایت مسئولین و تلاش هنرمندان چراغ تئاتر استان همچنان پرفروغ است.

حسین شاکری افزود: بازگشت به جایگاه گذشته تئاتر استان مرکزی در کشور و درخشش بیشتر هنرمندان این عرصه باید در دستور کار وبرنامه ریز ی های متولیان فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سیاست گذاری اداره فرهنگ و ارشاد استان به سوی بزرگداشت نام آوران هنر در عرصه ملی وبین المللی است.

شاکری تصریح کرد: پرچم جمهوری اسلامی ایران در سطوح محتلف در جهان به وسیله نخبگان، هنرمندان و ورزشکاران به اهتزاز درآمده ولی کمتر پیش آمده که در کنار از هنرمندان نیز همچون دانشمندان و ورزشکاران تقدیر شایسته شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از حامیان تئاتر استان مرکزی، کارگردانان و بازیگران فعال تئاتر استان و نماینده ها انجمن نمایش در سراسر کشور تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 2287471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha