۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۲۵

آقایی با مهر عنوان کرد:

برگزاری دوره های آموزشی مربی پانتومیم/هنر پانتومیم در ایران مهجور مانده

برگزاری دوره های آموزشی مربی پانتومیم/هنر پانتومیم در ایران مهجور مانده

اراک – خبرگزاری مهر: مدرس و هنرمند برجسته تئاتر کشور از برگزاری دوره های فشرده آموزش و تربیت مربی پانتومیم در اراک خبر داد و گفت: پانتومیم، حوزه تخصصی فعالیت من است، و تلاش خواهم کرد در کوتاهترین زمان ممکن تعدادی مربی جهت آموزش و تعمیم پانتومیم در کشور آموزش دهم تا این هنر در کشور به طور حرفه ای تر دنبال شود.

ناصر آقایی در حاشیه برگزاری اردیبهشت تئاتر استان مرکزی به در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هنر پانتومیم در ایران مهجور مانده، گفت: با توجه به علاقه، پشتکار و اهمیت یادگیری علاقمندان تئاتر در شهرستان ها و با توجه به کمبود مربی مناسب جهت آموزش تصمیم به برگزاری این دوره ها در سراسر کشور کردم.

وی با اشاره به اینکه رایزنی هایی در این خصوص با انجمن نمایش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی شده است، ادامه داد: کارگاه آموزش مربی پانتومیم به صورت فشرده در چهار روز برپا و حداقل شرکت کنندگان در آن  30 نفر و حداکثر 40 نفر خواهند بود.

وی اضافه کرد: از آنجاییکه پانتومیم، تخصصی در حوزه بازیگری است شرط ثبت نام در این کلاس دارا بودن سابقه بازیگری و فعالیت در این عرصه است.

 آقایی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص تفاوت تئاتر شهرستان و پایتخت گفت: عمده ترین تفاوت مربوط به بخش آموزش و امکانات است، از آنجاییکه تمرکز اجراها و آموزشگاه ها در پایتخت است بنابراین فرصت بیشتری برای یادگیری فراهم می شود.

این هنرمند پیشکسوت کشور افزود: به طور قطع اجراهای متعددی که توسط اساتید و کارگردانان مطرح در تهران به روی صحنه می روند خود کلاس درس هستند.

آقایی ادامه داد: از طرفی مکان های آموزشی که کلاس ها و اساتید با صلاحیت در آن تدریس می کند در شهرستان ها یا کم است و یا اصلا وجود ندارد.

بسیار از اساتید سعی کردند با برگزاری کارگاه ها آموزشی در شهرستان ها از این موضوع تمرکز زدایی کنند

آقایی برگزاری کارگاه ها را آموزشی مقطعی دانست و افزود: بسیار از اساتید سعی کردند با برگزاری کارگاه ها آموزشی در شهرستان ها از این موضوع تمرکز زدایی کنند؛ ولی قطعا این مسئله به طور مقطعی و کوتاه مدت بوده است و به دلیل نداشتن تداوم و استمرار فقط عده ای محدود از هنرجویان را تحت تعلیم قرار می دهد و در واقع هنرجویانی که بعد از این دوره ها وارد می شوند از این فرصت محرومند.

 

 

آقایی با اشاره به استعداد و ظرفیت اهالی تئاتر در شهرستان ها، اظهارکرد: بچه های شهرستان می توانند با تشکیل گروه و داشتن اعضای فعالی چون نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر در بین خودشان، به موفقیت بیشتر برسند.

وی ادامه داد: قطعا این گروه ها و بازتاب کارهایشان در جشنواره های مختلف زمینه را برای معرفی و رشد آن ها فراهم می کند و دیگر نیازی به حضور در پایتخت ندارند و می توانند گاه به گاه برای اجرا و یا به روز کردن اطلاعات خود به تهران بروند، هرچند مسئله تمرکز زدایی از پایتخت در بحث آموزش و اجرا نیز بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه هنر تئاتر را هنری وادراتی خواند و افزود: قطعا آموزش تئاتر در کشورهای اروپایی بعنوان خاستگاه و بنیانگذار تئاتر و نبود محدودیت در انواع اجراهای مدرن و پست مدرن سریع تر خواهد بود؛ ولی این به منزله بهتر یا بیشتر بودن این آموزش ها نیست.

در کشورهای غربی استعدادهای درخشان تری در عرصه تئاتر نسبت به ایران وجود ندارد

آقایی توضیح داد: در کشورهای غربی استعدادهای درخشان تری در عرصه تئاتر نسبت به ایران وجود ندارد بلکه این فرصت هست تا آموزش هایی که در خصوص انواع سبک ها و تئاترها بطور تئوری به دانشجو و هنرجو آموزش داده شود بر روی صحنه دیده شود.

وی ادامه داد: هر اجرای نمایش یک کلاس درس است و هنرجویان ایران از امتیاز دیدن تئاتر در عرصه حرفه ای به کیفیت و کمیت خارج از کشور ، محروم هستند .

آقایی تصریح کرد: مباحث تئاتر تا به اجرا درنیاید نمی تواند به خوبی آموزش داده شود، زیرا تئاتر یعنی اجرا و همه عوامل یک نمایش در کنار هم جمع می شوند تا موضوعی را به روی صحنه ببرند.

این مدرس تئاتر گفت: هر ادعا و نظریه ای در حوزه نمایش تا زمانی که اجرایی نشود فاقد اعتبار است زیرا قدرت انتقال به هنرجو را نخواهد داشت.

در تئاتر امروز ایران مهم این است که چه الگویی را در نظر بگیریم

آقایی تاکید کرد: در تئاتر امروز ایران مهم این است که چه الگویی را در نظر بگیریم و با آن کیفیت نمایش‌های خود را بسنجیم، اگر قرار باشد ما این الگوی سنجش را یک الگوی غربی بگیریم، طبیعی است که ما وضعیت‌مان با آنها متفاوت است.

وی ادامه داد:  شکل و شمایل نمایش‌هایی که در غرب روی صحنه رفته و می‌رود،‌ توسط هیچ جوانی در ایران دیده نشده است و مسلما با جزئیات آن آشنا نیست، آنچه آموخته است با تجربه، دانش و پژوهش خودش است و خوشبختانه در حال حاضر فعالیت تئاتری بسیار خوب است و این اتفاق ارزشمند تئاتر ایران است.

ناصر آقايي متولد 1325 قم، داراي مدرك دكتري از دانشگاه واريك انگلستان، كارشناسي ارشد از دانشگاه ايالتي فلوريدا و كارشناسي هنرهاي نمايشي از دانشكده هنرهاي دراماتيك است. وي فعاليت سينمايي را با بازي در فيلم «شهر قصه» به كارگرداني منوچهر انور آغاز كرد. از ديگر فعاليت هاي او ميتوان به تأليف و ترجمه كتب مختلف از جمله «نمايش نويسي قدم به قدم»، «مباني حركت و بيان» و ...، تدريس در دانشگاه، نويسنده و مترجم مطبوعات، بازي در نمايشنامه هاي راديويي و سريال هاي تلويزيوني عنوان كرد.

کد خبر 2287480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha