۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۳۳

مقیمی:

افت آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا از مسائل جدی استان مرکزی/ زمین های حاصلخیز و باغات را به ساختمان تبدیل کردیم

افت آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا از مسائل جدی استان مرکزی/ زمین های حاصلخیز و باغات را  به ساختمان تبدیل کردیم

اراک - خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی با بیان اینکه قرن بیست و یکم با مساله مناقشه آمیز تخریب محیط زیست مواجه است گفت: افت شدید آب های زیر زمینی، فرسایش شدید خاکهای استان مرکزی، کاهش بهره وری بخش کشاورزی، معضلات رشد شهری و آلودگی هوای شهر اراک از مسائل جدی محیط زیستی استان مرکزی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی ظهر پنجشنبه در همایش ملی زیست بوم پایدار در شهر اراک افزود: به دلیل رشد سریع اقتصادی در دهه های گذشته و نیز عدم توجه به مفاهیم پایداری درگیر معضلات زیست محیطی گوناگونی شده ایم که از اهم آن می توان به پیامدهای افت شدید منابع آبی، گسترش نامتوازن شهر ها، از بین رفتن اکوسیستم های طبیعی، معضلات آلودگی هوا و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

وی با تاکید بر جدي ترشدن بحران هاي زيست محيطي اظهارداشت: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور دارای ظرفیت های بالای طبیعی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد که عدم توجه به مفاهیم پایداری توسعه در ده های گذشته، مانع بروز پتانسیل های بالقوهاین استان شده است.

مقیمی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا  برنامه ريزی وسیاست گذاری درزمينه پايداری زیست بومی در استان مرکزی صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: با پیگیری جدی تهیه طرح آمایش استان،گامی مهم به منظور تهیه یک برنامه جامع توسعه در استان برداشته می شود.

درخواست از ذینفعان توسعه  برای همکاری با دولت

وی ضمن درخواست از ذینفعان توسعه  برای همکاری با دولت گفت: از اساتید و محققین دانشگاهی، فعالین اقتصادی بخش خصوصی، مدیران دولتی و مدیران سازمانهای مردم نهاد درخواست دارم تا  برای تبیین مفاهیم توسعه و  اجرای صحیح این مفاهیم به کمک بخش دولتی بشتابند.

استاندار مرکزی ادامه داد: این همایش و نشست ها و نیز راه اندازی «اولین دبیرخانه دائمی مدیریت جامع زیست بومی در کشور» ربه میزبانی استان مرکزی نقطه ثقلی در زمینه باز تعریف مفاهیم زیست بومی می دانم چراکه هنوز هم، ما در مفاهیم توسعه درگیر چند گانگی هستیم به عنوان مثال اصطلاحاتی مثل: گسترش، توسعه، توسعه پایدار و جدیدا اصطلاح«زیست بوم پایدار»درادبیات توسعه منطقه ای مطرح شده است خود بیانگر این موضوع است.

بهترین زمین های حاصلخیز و باغات اراک را تبدیل به کوهی از بتن و ساختمان کردیم

مقیمی اضافه کرد: در طی دهه های گذشته این گسترش شهری بدون داشتن هیچ هدف مشخصی صورت گرفته است و معضلات امروز این شهر و محاصره واحد های صنعتی و رشد شهر به سمت صنایع و بلعیده شدن زمینهای کشاورزی و باغات حاشیه اراک، میراث نبود این برنامه، در دهه های گذشته است و بالواقع امروز صنایع و مردم درگیر این گسترش نامتوازن شهری در دهه های پیشین اند.

وی ادامه داد: اگر در اراک توسعه به معنای واقعی کلمه اتفاق می افتاد شاید امروز مجبور نبودیم در کانون فرسایش بادی میقان برای فرار از ریزگرد گیاه بکاریم و بهترین زمینه های حاصلخیز  اراک و باغات را تبدیل به کوهی از بتن و ساختمان نماییم.

مقیمی توسعه پایدار را دارای سه ضلع توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و نهایتا توسعه زیست محیطی دانست و تصریح کرد: در مفاهیم جدید زیست بومی دیگر توسعه، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی سه ضلع برابر یک توسعه نیست، چراکه محیط زیست فراتر از سه ضلع دیگرو به عنوان بستر و پایه و اساس حیات، تضمین کننده توسعه اقتصادی، اجتماعی و مهمتر از همه توسعه فرهنگی است.

توسعه فرهنگی می تواند حلال بسیاری از موارد و مشکلات امروز ما در تمامی حوزه ها باشد

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی می تواند حلال بسیاری از موارد و مشکلات امروز ما در تمامی حوزه ها باشد گفت: مقام معظم رهبری نیز به درستی ریشه مشکل را تشخیص داده و در بسیاری از سخنرانی ها و رهنمودهای خود از جمله در سخنرانی شروع سال نو بر آن تاکید نمودند و این موضوع، متاسفانه در مفاهیم پیشین توسعه پایدار کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

 

 

استاندار مرکزی ادامه داد: به طور مثال در همین شهر اراک می توان به پتانسیل تالاب کویری میقان اشاره نمود، تالابی بی نظیر که به عنوان نگینی ارزشمند در کالبد محیط زیست استان مرکزی می درخشد و متاسفانه در سالهای گذشته از ظرفیت های بی نظیر اکوتوریستی و اقتصادی آن به عنوان موتور مولد اقتصاد استان و منطقه استفاده نشده است.

وی اضافه کرد:  پتانسیلی که می تواند در قالب یک برنامه جامع مدیریت زیست بومی و ارزیابی توان اکولوژیک منطقه با مشارکت جوامع محلی به قطب توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه تبدیل گردد و این توسعه خود عاملی برای حفظ زیست بوم نیز می گردد.

فرار سرمایه از دیگر معضلات استان

این مقام ارشد استانی  فرار سرمایه را از دیگر معضلات استان برای توسعه  دانست و خاطرنشان کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور و نیز وجود معضلات زیست محیطی درگیر پدیده فرار سرمایه گذار شده است. این در حالیست که لازمه پایداری زیست بومی، پایداری اقتصادی است.

وی ضمن اعلام امادگی اتسان برای حمایت از سرمایه گذار و حمایت از طرحهای زیست محیطی  ادامه داد: من از همین تریبون و در حضور فعالین اقتصادی استان اعلام می کنم که پس انجام ارزیابی های زیست محیطی و جمع بندی نهایی طرح آمایش استان، استانداری مرکزی آمادگی حمایت همه جانبه از صنایع سبز سازگار با ظرفیت اکولوژیک استان را دارد.

مقیمی ارزشگذاری اقتصادی ظرفیتهای زیست محیطی استانمثل تالاب میقان و...) و باز تعریف مباحث حسابداری سبز، تعریف و ارائه مدلهای مدیریت سبز ، الگوسازی و ارائه مدلهای نوین انرژی های پاک و تکنولوژی های نوین در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و و نهایتا مشارکت همه جانبه بخش های اقتصادی، مراکز دانشگاهی، مدیران دولتی، سازمانهای مردم نهاد و مهمتر از همه مردم فهیم استان برای باز تعریف و اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی  به عنوان استان برتر و پایلوت کشور را خواستار شد.

کد خبر 2287708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha