۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸

گام بلند برای توافق نفتی ایران- روسیه/ پایانه نکا آماده میزبانی نفتکش‌ها شد

گام بلند برای توافق نفتی ایران- روسیه/ پایانه نکا آماده میزبانی نفتکش‌ها شد

پس از توافق ایران و روسیه برای تهاتر نفت و کالا و امضای اولین قرارداد تبادل نفت و برق بین دو کشور، شرکت ملی نفت ایران رسما از آماده سازی پایانه نکا برای پهلوگیری کشتی‌های نفتکش 12 هزار تنی خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با توافق جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای تهاتر نفت با کالا، شرکت ملی نفت ایران با انتشار گزارش رسمی از آماده سازی پایانه نکا به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی ایران در دریای خزر برای پهلویگری نفتکش های 12 هزار تنی خبر داده است.

سید پيروز موسوي درباره آخرین وضعیت طرح توسعه پایانه نفتی نکا به عنوان بزرگترین پایانه در دست اجرای ایران در دریای خزر، گفت: پيشرفت احداث پروژه احداث حوضچه فراگير پایانه نفتی نکا  به 84 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه با تکمیل بخش فراساحلی این طرح آبخور مجاز كشتي های نفتکش و حمل فرآورده نفتی به عمق 9 متر افزایش می یابد، تصریح کرد: اين عمق براي پهلوگیری و جداسازی كشتي‌هاي نفتکش 12 هزار تني عمق مناسبي است.

این مقام مسئول افزود: در صورت توافق شركت ملي نفت ايران با رسيدن به عمق 9 متر پروژه را راه اندازي مي كنيم و رسيدن به عمق مناسب براي پهلوگيري كشتي هاي بيش از 12 هزار تني را به بعد موكول مي كنيم.

موسوي با یادآوری اینکه با اجرايي شدن اين پروژه امکان انتقال ظرفيت نفت خام از حوضچه موجود به حوضچه فراگير فراهم می شود، اظهار داشت: علاوه بر این ميزان انتقال نفت خام مي تواند تا 2 ميليون و 500 هزار بشكه در روز افزايش يابد.

به گزارش مهر، با توافق ایران و روسیه به منظور امضای 10 میلیارد دلار قرارداد جدید برقی، گام نهایی برای معامله بزرگ 20 میلیارد دلاری نفتی دو کشور برداشته شد تا روس‌ها با دریافت طلای سیاه ایران، فاینانس پروژه‌های نیروگاهی کشور را تامین کنند.

کد خبر 2289462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha