۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۳۲

آیت الله اعرافی:

علم و مهارت استفاده از فرصت‌ها مهمترین ابزار طلبه برای تبلیغ است

علم و مهارت استفاده از فرصت‌ها مهمترین ابزار طلبه برای تبلیغ است

قم - خبرگزاری مهر: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک مبلغ برای موفقیت به دو زیرساخت نیازمند است. نخست زیرساخت عمیق علمی است که از امتیازات حوزه علمیه به شمار می آید و زیر ساخت دیگر مهارت استفاده از فرصت هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی بعد از ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح مرکز تبلیغی بیان ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) با اشاره به مقطع تاریخی حساس و پر تهدید ولایت عهدی امام رضا(ع)، اظهار داشت: در این عصر کوتاه، خاندان عصمت و طهارت با بزرگترین چالش و حساس ترین تهدید مواجه شدند. در این مقطع، مأمون که از جانب خاندان عباسی خود را با انتقادات و اشکالات فراوانی روبه رو می‌دید، قصد داشت تا با یک طراحی حساب شده و خطرناک، خط با شکوه ولایت که از زمان امامت امیرالمومنین(ع) آغاز شده بود را در جریان حکومت بنی عباس هضم و منحل نماید.

وی ادامه داد: در طرف مقابل، امام رضا(ع)، پیچیده ترین پاسخ را نسبت به این نقشه خطرناک به اجرا در آورد و با مدیریت این تهدید، نه تنها اجازه نداد ولایت عهدی اجباری، گردی به دامن کبریایی خط امامت و ولایت بنشاند، بلکه از این جریان، فرصتی برای گسترش معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) در خارج از جزیره العرب و عراق ساخت و معارف اهل بیت(علیهم السلام) برای نخستین بار وارد سرزمین وسیع و مستعدی چون ایران شد.

اعرافی، موقعیت شناسی با دید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را مهم ترین رکن تبلیغ دانست و ابراز داشت: فرصت شناسی و تبدیل تهدید به فرصت با پیچیدگی که دشمن را مبهوت سازد، درس امام رضا(ع) برای فردی است که جهت ایفای وظیفه تبلیغی خود به حوزه علمیه قم آمده است.

وی افزود: قدرت شناخت واقعیت‌ها، دید اجتماعی و سیاسی، فرصت شناسی و مهارت فرصت سازی باید روح آموزش‌ها در مرکز تخصصی بیان و سایر مراکز همسو باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: یک مبلغ برای موفقیت به دو زیرساخت نیازمند است. نخست زیرساخت عمیق علمی است که از امتیازات حوزه علمیه به شمار می آید و زیر ساخت دیگر مهارت استفاده از فرصت هاست که باید روح موسسات آموزشی ما در داخل و خارج از کشور باشد و جامعه المصطفی در این زمینه، صاحب تجربیات ارزشمندی است.

وی ابراز داشت: مامون در دوران امامت حضرت جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع)سختگیری و محدود سازی فوق العاده نسبت به خط امامت را به داشت.

اعرافی اضافه کرد: اما ائمه (علیهم السلام) در این مقطع، از یک سو با راه اندازی جریان وکالت و ارتباط با واسطه ها و اصحاب، به صورت آشکار و نهان، به صیانت و مدیریت شبکه جریان های اهل بیتی که بذر آن در جهان اسلام منتشر شده بود پرداختند و از سوی دیگر، زمینه آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت و فرهنگ رجوع به علما و فقها را مهیا نمودند.

وی، تشکیل حوزه های علمیه را حاصل راهبرد امامان(ع) در این عصر خواند  و تاکید کرد: حکمت،  سلیقه و نگاه تقریب بین مذاهب باید سرلوحه فعالیت ­های طلاب در تبلیغ باشد.

 

کد خبر 2290629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha