۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۵۴

گزارش مهر:

کرسی های تعطیل تدریس تئاتر در اراک/ سقوط تئاتراستان مرکزی از کشوری به شهرستانی

کرسی های تعطیل تدریس تئاتر در اراک/ سقوط تئاتراستان مرکزی از کشوری به شهرستانی

اراک – خبرگزاری مهر: ترس ازدیده نشدن اجراهای تازه، کمبود مطالعه و نداشتن خلاقیت باعث شده هیچ اتفاق تازه ای در عرصه تئاتر شهر اراک نیفتد. شهری که در در دل خود در روزگاری نه چندان دورآموزش آکادمیک تئاتر آن در دانشگاه زبانزد خاص و عام شده بود. استادان به نام عرصه تئاترکشور به دانشگاه این شهرمی امدند تا این هنر را تدریس کنند اما دیگر نه استادان تئاتر به شهر اراک می آیند و نه گروههای تئاتر اراک رمقی برای ادامه دادن دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آموزش آکادمیک تئاتر در دانشگاه آزاد استان مرکزی و وجود گروه های تجربی در کنار یکدیگر پویایی و غنای خاصی به نمایش در استان مرکزی داده بود به طوری که در بیشتر جشنواره های کشور این تئاتر استان بود که حرف اول را می زد اما در این قطب تئاتر کشور اتفاقاتی روی داه است تا تئاتر استان از درجه کشوری به شهرستانی سقوط پیدا کند.

نبود انگیزه، امکانات و آموزش های مناسب و برخی بی تدبیری ها موجب شد که نه تنها تئاتر استان روزهای درخشانش را پشت سر بگذارد بلکه این رشته در دانشگاه آزاد اراک نیز از رونق افتاده است.همین امر موجب شد تا خبرگزاری مهر با چند تن از اهالی تئاتر استان نشستی برقرار کند و چند و چون این موضوع را به بحث بگذارد.

یک فارغ التحصیل رشته نمایش و کارگردان تئاتر اراک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در تئاتر اراک به تکرار رسیده ایم می گوید: تئاتر اراک به علت ندیدن تئاتر روز دنیا و تهران، دچار یک تکرار شده و خلاقیت در آثار هنرمندان تئاتر این استان نقشی ندارد.

بیشتر کارگردانان منتظر هستند تا یک ایده یا اتفاق نو توسط یکی از بچه ها ارائه شود

افق ایرجی با اشاره به اینکه بیشتر کارگردانان منتظر هستند تا یک ایده یا اتفاق نو توسط یکی از بچه ها ارائه شود و بقیه به پیروی از آن کارهای خود را ببندند ادامه می دهد: این ترس از ندیدن و کمبود مطالعه و آگاهی از دلایل اصلی رکود تئاترِ استان است که باعث شده هیچ اتفاق تازه ای در این عرصه نیفتد.

وی نبود نقد مناسب را از دیگر علل ضعف تئاتر استان عنوان و اظهار کرد: نقد همیشه به دو صورت بوده یکی علمی و بر پایه آگاهی و دیگری از روی حب و بغض که متاسفانه دومی در بخش تئاتر استان بیشتر رواج دارد و همین باعث شده که در اثر نبود نقد موثر، کارها بدرستی تحلیل نشوند و نقاط ضعف و قوت کار بیرون نیاید.

ایرجی  که سال گذشته با نمایش موزیکال " هملتک" در بخش بین الملل جشنواره فجر حضور داشت اضافه کرد: نبود امکانات سخت افزاری نیز از دیگر دلایل افول تدریجی تئاتر در این استان است.

نداشتن سالن مناسب و استاندارد یکی از این هاست

وی با بیان اینکه نداشتن سالن مناسب و استاندارد یکی از این هاست، افزود: اراک بعنوان مرکز استان هنوز از داشتن تئاتر شهر محروم است، هرچند که سال هاست از سوی مسئولین شهری و فرهنگی چنین قولی داده می شود؛ ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

ایرجی ادامه داد: در بیشتر استان ها و شهرهای کوچک و بزرگ این امکان فراهم شده و دیگر سالن تئاترشان، برای کاربری های دیگری چون برگزاری مزایده، همایش و کنسرت موسیقی استفاده نمی شود.

وی سطح بندی کارهای تئاتر را در استان مهم عنوان و ادامه داد: با سطح بندی کارها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد به دسته های الف، ب، ج، می توان بر کیفیت آثار ارائه شده نظارت داشت و بودجه بندی نیز بر همین اساس صورت گیرد.

 ارگان ها از کارهایی حمایت های مالی می کنند که پایین ترین کیفیت را دارد

ایرجی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم که برخی ارگان ها که باید حامی فرهنگ و هنر باشند بدون تعامل با ارشاد و به علت نداشت کارشناس تئاتر، از کارهایی حمایت های هنگفت مالی می کنند که پایین ترین کیفیت را دارد.

این کارگردان جوان و موفق استان ابراز داشت: بهتر است در ابتدای سال برای تئاتر استان برنامه ریزی شود و نیازهای تئاتر استان خصوصا در بخش هایی که از سوی مسئولین قول همکاری داده می شود پیگیری شود.

ایرجی تاکید کرد: مشکلات اهالی تئاتر در وهله اول توسط خود هنرمندان و دست اندرکاران تئاتر حل خواهد شد و امکانات می تواند در مرحله بعدی باشد.

متن، کارگردانی و بازیگری ربطی به داشتن سالن باکس و نور مناسب ندارد

وی اضافه کرد: قطعا سالن و امکاناتی چون نور هم در ارائه کیفیت مهم است؛ اما آنقدر نیست که جلوی کار را بگیرد ما همیشه شاهد بودیم که متن، کارگردانی و بازیگری ربطی به داشتن سالن باکس و نور مناسب ندارد بلکه ظرفیتی است که باید بکار گرفته شود.

ایرجی با اشاره به اهمیت آموزش در تئاتر گفت: متاسفانه رشته نمایش در دانشگاه آزاد اراک دیگر چون گذشته رونق ندارد و گرفتن دانشجو بدون کنکور یکی از ضعف های کنونی آن است.

وی بیان کرد: متاسفانه در شهر اراک از آموزش درست و حتی کارگاه های کوتاه مدت نیز خبری نیست.

ایرجی با تاکید بر اینکه در دنیای حرفه ای تئاتر نمی تواند شغل دوم باشد، ادامه داد: در دنیای کار حرفه ای تخصص حرف اول را می زند؛ یعنی هرکس وظیفه و کارش بعنوان کارگردان، طراح صحنه، بازیگر و... مشخص است و نمی تواند بگوید تئاتر شغل دوم من است.

ایرجی با تاکید بر تغییر فضای تئاتر استان از حالت بسته به فعال  تصریح کرد: توجه به خواست مخاطب و شناختن سلیقه آن موجب می شود که هم تماشاگر عام و هم خاص به تئاتر اهمیت بدهند و به نظر من هر تئاتری خود تبلیغ خود است.

تئاتر استان در حال احتضار است

بازیگر و فارغ التحصیل بازیگری دیگری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هم اکنون تئاتر استان در حال احتضار است و به جرات می توان گفت تئاتر خالی از خلاقیت شده و دیگر کسی انگیزه ای برای دیدن و اجرای ان ندارد.

محمد جواد شریفی افزود: حمایت نشدن تئاترهایی که اجرای عموم می روند، نداشتن گیشه و ضعف اطلاع رسانی باعث شده که تئاتر اراک حتی از شهرستان های استان نیز پایین تر باشد.

همه کارها با این شرایط به جشنواره ختم می شود

وی ادامه داد: طبیعی است که با این شرایط همه کارها به جشنواره ختم شود و آن هم معمولا تکرار گذشته است.

شریفی با تاکید بر نگاه حرفه ای به تئاتر اظهار کرد: برگزاری کارگاه های تئوری و عملی، گردهمایی گروه های تئاتر در کنار یکدیگر و در کنار گروه های دیگر برای انتقال تجربه از کارهایی است که می تواند اتفاق های نوتری را رقم بزند.

این بازیگر موفق استان اضافه کرد: بالا بردن روحیه نقدپذیری در وضعیت کنونی برای تئاتر استان مهم است، متاسفانه نقد سلیقه ای و خارج از چارچوب آفتی شده که جلوی پیشرفت تئاتر را گرفته است.

دغدغه جشنواره و اهمیت ندادن به سلیقه مخاطب از مشکلات کنونی تئاتر اراک

شریفی تصریح کرد: دغدغه جشنواره و اهمیت ندادن به سلیقه مخاطب از مشکلات کنونی تئاتر اراک است که باید واکاوی شود.

وی نبود سالن استاندارد را نیز از کمبودهای تئاتر مرکز استان عنوان و گفت:  داشتن سالنی که فقط مخصوص تئاتر باشد یعنی سالنی چون سینما می تواند توجه مردم را به تئاتر جلب کند اگر همه اجرا ها در یک مکان باشد باعث می شود به عنوان پایگاه شناخته شود و اهالی تئاتر نیز موظف می شوند که همیشه سالن را فعال نگه دارند.

شرفی حمایت مسئولین در بخش مالی و معنوی تئاتر و ارتقا انگیزه در تئاتری ها را مهم دانست و افزود: اینکه مسئولین فقط حمایتشان در کلام خلاصه شده اتفاق خوبی نیست، مثلا قول نصب یک بیلبورد تبلیغاتی در شهر برای تئاتر سال هاست که در کنار سالن باکس و تئاتر شهر عملی نشده است.


 

وی بیان کرد: پیگیری برای ایجاد نوآوری و شناخت به روز تئاتر کشور و دنیا می تواند فرصتی برای رشد دوباره تئاتراستان باشد که البته حمایت مسئولین امر را نیز می طلبد.

واما مسئول انجمن نمایش استان مرکزی نیز به خبرنگار مهر گفت: وضعیت تئاتر استان یک چند وجهی است و باید در ابعاد مختلف بررسی شود.

علیرضا گلستانی عراقی افزود: بخش هنرمندان، بخش انجمن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش سازمان های حامی فرهنگی، وجه های مختلف این بحث است.

وی ادامه داد: در بخش هنرمندان ما شاهد حرکت های خوبی بوده ایم که بروز آن در جشنواره ها است که را ه یابی دو تئاتر از استان به جشنواره فجر نشانگر آن است.

تلاش انجمن و فرهنگ و ارشاد استان برای ارائه خدمات به اهالی تئاتر

گلستانی تلاش انجمن و فرهنگ و ارشاد استان را برای ارائه خدمات به اهالی تئاتر را نیز مناسب عنوان و تصریح کرد: متاسفانه خیلی از سازمان هایی که می توانستند از تئاتر بعنوان یک رسانه در بخش آموزش و فرهنگ سازی استفاده کنند، در این حوزه ورود پیدا نمی کنند که باید علت آن را بررسی کرد.

وی ادامه داد: اراک همیشه قطب تئاتر بوده است کمبود سالن تئاتر و ضعف امکانات، نداشتن بلک باکس در اراک از گلایه های کنونی اهالی تئاتر است که امیدواریم با تمهیدات پیگیری شود.

مسئول انجمن نمایش استان با تاکید بر اهمیت پژوهش در تئاتر امروز گفت: جدی گرفتن بحث آموزش مسئله ایست که می تواند در ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان موثر باشد که البته در کنار حمایت مسئولین پاسخ خواهد داد.

هرچند تئاتر استان روزهای پرفروغی را نمی گذراند، تعداد پایین اجراها و کیفیت نازل آن ها موجب شده تا تئاتر استان دیگر چون گذشته صدای بلند و رسایی نداشته باشد و در این میان به غیر از اهالی تئاتر که خود باید خانه و خانواده تئاترشان را سرپا نگه دارند، این مسئولین هستند که باید به  قصه پر غصه کمبود امکانات و پیگیری وعده های خود اهمیت بیشتر از قبل دهند از جمله مسئولین فرهنگی و شهری. تا شاهد اشغال کرسی های تئاتر استان به دست اساتید به نام و خبره باشیم.
....

گزارش: سمیه انصاری فر
 

کد خبر 2290945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha