۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۳۲

آیت الله سید احمد خاتمی:

معامله کردن جان با خداوند ستون فقرات سبک زندگی الهی است

معامله کردن جان با خداوند ستون فقرات سبک زندگی الهی است

امام جمعه موقت تهران گفت: امام علی(ع) در تمام عمرش جان خود را در معامله با خدا گذاشته بود البته معامله با خداوند به معنای رها کردن و محروم ماندن از لذت‌های مشروع دنیوی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد خاتمی در برنامه حلقه‌های توسل شبکه قرآن و معارف سیما که به مناسبت روز ولادت امام علی(ع) از رسانه ملی پخش شد، گفت: در چند روایت از پیامبر اکرم(ص) آمده است که مثل امام علی(ع) مثل کعبه است و این مردم هستند که باید به سراغ کعبه بروند و کعبه به سراغ کسی نمی‌آید در منابع اهل سنت هم از پیغمبر(ص) رسیده است که نظر کردن به امام علی(ع) عبادت است.

وی ادامه داد: حج طواف به دور کعبه است و اگر بخواهیم عبادتمان رنگ واقعی بگیرد این رنگ با ولایت و محبت امام علی(ع) خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: با صراحت می‌گویم که محبت به امام علی(ع) اعتقاد بین المللی جهان اسلام است یعنی کتاب‌هایی که اهل سنت نیز در مناقب علی(ع) نوشته‌اند اگر بیشتر از شیعه نباشد کمتر نیست بنابراین همان‌گونه که دور خانه خدا می‌گردیم باید به دور محبت امام علی(ع) طواف کنیم

وی تأکید کرد: کعبه همیشگی است و حتی اگر ساختمانش از بین برود بازهم مردم باید به سمت آن نماز بخوانند بنابراین تا قیامت هست محبت علی نیز خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که امیرالمؤمنین(ع) ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که هیچ یک از صحابه ندارند، گفت: اولین ویژگی این است که هیچ کس به جز علی(ع) نه قبل و نه بعد آن در کعبه متولد نشده است و امیرالمؤمنین تنها کسی بوده است که در کعبه متولد شده است

وی افزود: امام علی(ع) اولین کسی است که ابراز ایمان کرده است می گویم ابراز چون هیچ وقت امام علی(ع) کافر نبوده است که مسلمان شود زیرا او از کودکی در دامان پیامبر(ص) بزرگ شده است از طرفی اولین کسی هم که پشت سر پیامبر(ص) نماز خوانده است امیرالمؤمنین است.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: هیچ کس به اندازه امام علی(ع) از خداوند و رسول اکرم(ص) مدال نگرفته است این مدال‌ها به قدری زیاد است که علما اهل سنت نیز در این باره مطالب زیادی نوشته‌اند، حسکانی از محدثان اهل سنت کتاب شواهدالتنزیل را نوشته و آیاتی را در آن آورده که شأن نزولش درباره امام علی است و مستند از زبان نبی اکرم(ص) است این کتاب در 3 جلد منتشر شده است.

وی افزود: جهان اسلام جانبازی را مثل امام علی(ع) نمی‌شناسد امام علی(ع) 90 جراحت بعد از جنگ احد برداشته‌اند حتی آمده است که وقتی امیرالمؤمنین را غسل می‌دادند بر پیکرش جای هزار شمشیر و نیزه بود.

وی در ادامه سه کتاب را که درباره امام علی(ع) نوشته است معرفی کرد و گفت: سه کتاب سیری در مواضع سیاسی مولا علی(ع)، سیره علوی مجموعه نسخه متنی مباحثی که در رادیو معارف مطرح کرده‌ام و در سایه سار حکمت علوی مجموعه مقالات کوتاهی که در روزنامه‌ها و مجلات چاپ شده است سه کتابی است که عنایت شده تا درباره امیرالمؤمنین بنویسم.

وی در رابطه با سیره زندگی امام علی(ع) اظهار داشت: ما دو سبک زندگی داریم که یک سبک زندگی شیطانی و معامله با شیطان است که آن‌ها که با خدا قهرهستند این سبک را انتخاب کرده‌اند و یک سبک زندگی نیز سبک زندگی الهی است.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: در سبک زندگی الهی دنیا بازار است و کالا هم جان است و معامله کردن جان با خداوند سبک زندگی الهی می‌شود ، امیرالمؤمنین نیز در تمامی زندگی‌اش مشغول به این معامله بوده و در تمام عمرش جانش را پای این معامله گذاشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ستون فقرات سبک زندگی، معامله با خدا و زندگی کردن با آیین‌ نامه خداست معامله کردن با خداوند به معنای محروم کردن خود از لذت‌های مشروع دنیا نیست به طوری که همیشه دعا می کنیم ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة یعنی هم در دنیا و هم در آخرت به ما نیکی عطا کن.

کد خبر 2290990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha