۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۵۰

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/پارچه هایی که قدمت هنر ایران را روایت می کنند

منسوجات مردان نمکی چهرآباد زنجان رونمایی شدند/پارچه هایی که قدمت هنر ایران را روایت می کنند

زنجان - خبرگزاری مهر: از منسوجات و پارچه های بدست آمده از مردان نمکی معدن نمک چهرآباد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز پنج شنبه از بخشی از منسوجات و پارچه های بدست آمده از معدن نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است در محل موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری شهرزنجان رونمایی شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده است که در بافت آنها از تکنیک‏های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است و  از جنس‏های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقوش مختلف و طرح‏های زیبا در بافت این پارچه‏ ها از ویژگی‏های بارز آنها به شمار می ‏رود.

بر اساس بررسی‏های به عمل آمده منسوجات کشف شده متعلق به 2 هزار و 350 سال قبل بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه منسجویات و پارچه های بدست آمده از معدن چهرآباد و هنر و ظرافت بکار رفته در این پارچه ها نشان از قدمت پارچه بافی در ایران است  گفت: منسوجات و یافته های بدست آمده از مردان نمکی چهرآباد شامل دو دوره تاریخی ساسانیان و هخامنشیان است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه مجموعه وسایل و اشیائی از معدن نمک چهرآباد استان زنجان کشف شده‌ که بسیار بی‏ نظیر است افزود: این یافته ‏ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات کشور از نوع تاریخی به شمار می‏ رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  ادامه داد:  منسوجات به دست آمده از معدن نمک چهرآباد برای نخستین بار رونمایی شده و به نمایش گذاشته شده است.

رحمتی افزود: منسوجات کشف شده از تپه مردان نمکی استان زنجان برای نخستین بار در موزه ایران باستان کشور به نمایش گذاشته می‏ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: منسوجات یافته شده در همایش باستان‌شناسی ایران در تهران نیز رونمایی خواهد شد و قدمت این منسوجات و ظرافت به کار رفته در بافت آنها بر اهمیت آنها بیش از پیش می افزاید که مورد توجه باستان شناسان وکارشناسان این رشته است.

همچنین مسئول موزه‏های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در منسوجات یافت شده در معدن  نمک چهرآباد که محل کشف مردان نمکی است از دو شیوه بافت استفاده شده است

پرستو قاسمی  افزود: برخی از پارچه‏ های یافته شده با پشم بافته شده ‏اند و برخی نیز از مو بوده و برخی از این منسوجات کشف شده نیز به صورت تلفیقی از مو و پشم بافته شده‏ اند همچنین طناب نیز در بین این کشفیات باستانشناسی وجود دارد.

وی ادامه داد:  همچنین  پارچه‏ هایی در میان این منسوجات کشف شده وجود دارد که به صورت دو لایه و از جنس پشم بوده و احتمالا به عنوان کمربند کاربرد داشته است.

قاسمی با بسیان اینکه برخی از پارچه های بدست آمده از محل کشف مردان نمکی در معدن چهرآباد پارچه های خاص  است افزود:  در بین پارچه های کشف شده نمد نیز وجود دارد که  این پارچه نمدی بخشی از آستین مردم نمکی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان است.

وی از نمایش منسوجات کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته می‏شود همزمان با روز جهانی موزه طی هفته آینده خبر داد و گفت: منسوجات و پارچه های کشف شده از معدن نمک چهرآباد به مدت سه روز در زنجان به نمایش گذاشته شده است.

قاسمی تصریح کرد: پارچه ها و منسوجات کشف شده از معدن نک چهرآباد زیاد است و به دلیل کمبود فضا تنها توانستیم بخشی از این پارچه ها و منسوجات را با در نظر گرفتن ویژگیها و ظرافت ها بکار رفته است به نمایش بگذاریم.

کد خبر 2292050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسین IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      خیلی شبیه لباس کتن که ترکمن های امروزی میپوشن و اینکه نقش هاییکه در بافت هست به نقش الان شبیه هست عایا رابطه ای میان انان هست