۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱

در سمیرم/

مدیریت چندگانه مشکلات کوچ عشایر را لاینحل گذاشته است

مدیریت چندگانه مشکلات کوچ عشایر را لاینحل گذاشته است

سمیرم - خبرگزاری مهر: مدیریت چندگانه و فقدان برنامه واحد مشکلات کوچ عشایر را لاینحل گذاشته به گونه ای که رفع مشکلات این گروه در گرو برنامه ریزی صحیح و مدیریت واحد است.

به گزارش خبرنگار مهر، کوچ عشایر در شهرستان سمیرم  به عنوان یک شهرستان عشایر نشین و ییلاقی قدمتی به وسعت تاریخ دارد، به طوریکه همزمان با شکل گیری زندگی عشایر بر اساس چرخه طبیعت ، این قشر متحرک زمستان را در استان های جنوبی کشور و در قشلاق می گذرانند و تابستان را هم در ییلاق سپری می کنند.

اما پدیده کوچ عشایر به شهرستان سمیرم که بر طبق اعلام مسئولین ذی ربط به مدت سی روز از نیمه اردیبهشت شروع می شود و تا نیمه اول خرداد ماه هم ادامه پیدا می کند مشکلاتی را برای عشایر و مسئولین فراهم می آورد که از جمله آنها می توان به زمان نامناسب برای کوچ دام و عشایر ، چرای دام ، امنیت دام ، محل های تردد ، تامین غذا و آذوقه و آب مورد نیاز عشایر اشاره کرد.

30 درصد عشایر به روش سنتی کوچ می کنند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم تحولات صورت گرفته در بخش عشایر را گسترده دانست و افزود: رفع مشکلات عشایر در گرو برنامه ریزی صحیح و مدیریت واحد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد عشایر به طریقه سنتی و 70 درصد هم به روش نیمه صنعتی و ماشینی شرایط کوچ را تجربه  می کنند ، بر ضرورت برنامه ریزی مدیران ذی ربط شهرستان سمیرم برای نهادینه کردن ارزش های کوچ به طریقه سنتی (کوچ پیاده) تاکید کرد و ادامه داد: تخریب اکوسیستم و مراتع از جمله مضرات استفاده از ماشین برای کوچ در بخش عشایر است.

علی حسین بهرامیان بیان داشت: امسال عشایر استان فارس که باید بر حسب تقویم کوچک ابلاغ شده از سازمان جنگلها بیستم اردیبهشت ماه 93 وارد ییلاق (شهرستان سمیرم) شوند متاسفانه هشتم فروردین ماه در منطقه سمیرم استقرار یافته اند که این موضوع بر ضعف استان فارس در عمل به وظایف قانونی خود در قبال عشایر کوچرو دلالت دارد ، ضمن اینکه کوچ زودتر از موعد عشایر استان فارس به سمت شهرستان سمیرم  ، اعلام رسمی شهرستان سمیرم را که بیست و پنجم اردیبهشت ماه بوده است با مشکل روبرو کرده است.

وی به استقرار 70 خانوار عشایری در سه محور قبرکیخا ، زبان کهریز و چهار راه در اثر پدیده کوچ زودتر از موعد اشاره کرد و با بیان اینکه امسال با استقرار یک اکیپ از تهران در مسیر سمیرم یاسوج برنامه کنترل کوچ عشایر و حفظ مراتع جدی تر پیگیری می شود ، اذعان داشت: حضور به موقع عشایر در مراتع منطقه سمیرم نه تنها به افزایش میزان تولید علوفه و افزایش میزان ارز آوری منجر می شود بلکه بهره وری پایدار را هم موجب می شود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم افزود: در شرایط فعلی هدف حفظ مراتع نسبت به حفظ دام باید رویکرد اصلی اداره امور عشایر شهرستان سمیرم  باشد چراکه حضور گونه های مهاجم عشایر در سنوات قبل سیر قهقرائی مراتع را در شهرستان سمیرم در پی داشته است.

خطرات جاده ای و مخاطرات طبیعی عوامل موثر بر ورود عشایر به ییلاق است

ایرج دهقان با بیان اینکه تعداد کل عشایر کشور 212 هزار خانوار عشایری است که یک میلیون و 186 هزار و 398 نفر را در بر می گیرد، گفت: تعداد عشایر استان اصفهان هم 9 هزار و 232 خانوار عشایری است.

وی ادامه داد: بر طبق آمار موجود تعداد کل عشایر سمیرم برابر چهار هزار و 750 خانوار عشایری یعنی 25 هزار و 90نفر است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم با بیان اینکه عشایر منطقه پادنا هزار و 61 خانوار برابر هشت هزار و 725 نفر و عشایر حوزه مرکزی هم به سه هزار و 149 خانوار برابر شانزده هزار و 365 نفر می رسد،اضافه کرد: عشایر حوزه حنا هم هزار و 266 خانوار برابر شش هزار و 537نفر ، عشایر بخش وردشت هم هزار و 622 خانوار برابر هشت هزار و 345 نفر است.

وی درباره عشایر کوچرو اظهار داشت: هر ساله طبق اعلام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم و شورای تامین این شهرستان در موعد مقرر عشایر وارد حوزه ییلاقی سمیرم شوند.

دهقان با بیان اینکه نظارت مستقیم بر کوچ عشایر تا سال قبل توسط اداره امور عشایر شهرستان سمیرم اعمال می شد از دو عامل تصادف و مخاطرات طبیعی تحت عنوان عوامل خطر ساز برای کوچ عشایر یاد کرد و گفت: بهتر است پلیس راه ، نیروی انتظامی و اداره راه و شهرسازی با اتخاذ تدابیر ویژه آمادگی کامل را برای مقابله با بحران های احتمالی در بخش عشایر  را داشته باشند.

وی بیان داشت: بزرگترین وظیفه اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان سمیرم و شرکت پخش فرآورده های نفتی و بسیج عشایر شهرستان سمیرم تامین ارزاق سوخت و کنترل سرقت دام است تا در شرایط بحرانی توان کنترل فراهم شود.

این مسئول درباره جاده های عشایری و محل تردد عشایر از اصلاحات ارضی ، توسعه  شهر و روستا و واگذاری اراضی و پادگان ها تحت عنوان عوامل موثر قیچی شدن و ناپدید شدن ایل راه های عشایری یاد کرد و گفت: سال قبل نقشه کلی ایل راه های عشایر با تعیین مشاور مربوطه و اختصاص اعتبارات لازم از طرف سازمان امور عشایر تهیه شد و هم اکنون سازمان امور عشایر پیگیر اخذ سند برای ایل راه های عشایری است.

ضرورت تعریف راه های جایگزین برای تردد عشایر

ابوالقاسم صباغی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم با بیان اینکه تردد دام و خانوار عشایری در طول جاده های اصلی اشتباه است  بر ضرورت تعریف راه های جایگزین برای تردد عشایر و دام تاکید کرد و گفت: در این راستا اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم به منظور تامین امنیت جاده ای و کاهش بار تصادفات در بخش عشایر نسبت به نصب علائم راهنمائی و رانندگی و شانه سازی جاده ها اقدام می کند و این برنامه هر ساله در زمان کوچ عشایر تکرار می شود.

سید ولی اله موسوی رئیس بانک کشاورزی شهرستان سمیرم هم این بانک را متولی بیمه در بخش عشایر دانست و اذعان داشت: در این راستا ضمن انعقاد تفاهمنامه فی مابین اداره امور عشایر شهرستان سمیرم  و بانک کشاورزی شعبه سمیرم برای سه راس دام با تایید معتمدین محل غرامت پرداخت می کند ، ضمن اینکه شرط پرداخت غرامت به دام های حضور عشایر در مرز سمیرم است ، اما بانک کشاورزی نسبت به دام های صدمه دیده در خارج از مرزهای سمیرم تعهدی ندارد و هرگونه پرداخت غرامت به دام های خارج از حوزه و مرز شهرستان سمیرم در زمان کوچ بر عهده بانک کشاورزی همان محل است.

وی درباره تصادفات احتمالی حین کوچ عشایر گفت: بر طبق صورتجلسات موجود در صورتیکه تصادفی رخ دهد و نیروی انتظامی در محل حادثه حضور آگاهانه داشته باشند بانک کشاورزی شعبه سمیرم نسبت به پرداخت غرامت تصادف اقدام خواهد کرد.

پرداخت 200 میلیون تومان تسهیلات به عشایر سمیرم در سال گذشته

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با بیان اینکه موضوع بیمه تامین اجتماعی عشایر از  دو سال قبل پایه گذاری شد، گفت: بهره برداران بخش کشاورزی که قسمتی از آنها عشایر هستند پس از عضویت در صنف کارهای کشاورزی می توانند نسبت به طی کردن مراحل بیمه انسانی اقدام کنند و تحت عنوان کارگر بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی درباره نحوه پرداخت تسهیلات به عشایر از پرداخت 200 میلیون تومان تسهیلات به عشایر  حین حضور در شهرستان سمیرم در سال گذشته سخن گفت و تصریح کرد: در صورتیکه تسهیلاتی تامین شود حتما نسبت به اعلام و ثبت نام متقاضیان عشایری اقدام خواهیم کرد ولی عمده خدمات به عشایر در زمره وظایف اداره امور عشایر شهرستان سمیرم است.

همتعلی انصاری بیان داشت: در حالیکه عملیات مربوط به آبیاری تحت فشار و بارانی همه باغات و مزارع عشایر توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم انجام می شود اعتبارات این بخش در سال 92 با تاخیر ابلاغ شده است و از اسفندماه 92 هم مراحل معرفی متقاضیان به بانک های عامل توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم در دستور کار است.

خدمت رسانی مهمترین رویکرد امور عشایر در قبال عشایر است

مدیر امور عشایر استان اصفهان مهمترین رویکرد این مدیریت را در قبال عشایر خدمت رسانی دانست و با تاکید بر اینکه خدمات مورد نظر در عناوینی مثل اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی ، عمران ، زیر بنائی و مطالعات مناطق عشایر تعریف می شود، افزود : مطمئنا اگر آمار مستند شهرستانی از عشایر داشته باشیم خدمت رسانی بهینه تر انجام خواهد شد.

مدیر امور عشایر استان اصفهان اظهار داشت: خشکسالی ، خرید دام مازاد ، رفع مشکل عشایر منطقه پادنا با اداره محیط زیست ، فقدان بازار مناسب برای صنایع دستی از مهمترین مشکلات بخش عشایری است.

اصغر مرادی اضافه کرد: در حالیکه همه هماهنگی های لازم با بانک کشاورزی در موضوع بیمه عشایر شده است و جلسات مشترک با اداره ذی ربط نیز برای بیمه دام عشایر برگزار شده است عشایر می توانند با پرداخت سالیانه 300 هزار تومان در شهرستان ها نسبت به بیمه شدن خودشان اقدام کنند.

وی به تشریح تحولات صورت گرفته در بخش بیمه تامین اجتماعی عشایر  پرداخت و یادآور شد : نماینده بیمه تامین اجتماعی از امسال سه روز در اداره جهاد کشاورزی و سه روز هم در اداره امور عشایر شهرستان سمیرم حضور پیدا می کند و نسبت به بیمه شدن عشایر اقدام خواهد  کرد.

گزارش: مدینه صابری

کد خبر 2292607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha