۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۵۰

والی در گفتگو با مهر:

ضرورت بهره‌گیری از پتانسیل هنر در شهرستان‌ها/ بودجه دولتی آفت تئاتر و هنر است

ضرورت بهره‌گیری از پتانسیل هنر در شهرستان‌ها/ بودجه دولتی آفت تئاتر و هنر است

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر با بیان اینکه متاسفانه تاکنون آنگونه که باید از ظرفیت‌های هنری شهرستان‌ها استفاده نشده گفت: گروه‌های تئاتری در شهرستان‌ها از قابلیت بالایی برخوردارند و حتی توان این را که اجرای عمومی داشته باشند دارند.

جعفر والی در حاشیه برگزاری اردیبهشت تئاتر ایران و در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: از سال 40 که به واسطه مسئولیت اداری در حوزه هنر و سپس ارتباط با اهالی تئاتر استان‌ها از نزدیک شاهد مشکلات و مسائل هنرمندان شهرستانی بوده‌ام.

وی افزود: متاسفانه در 5 دهه گذشته آنگونه که باید و شاید از توان، ظرفیت و استعدادهای گروه‌های تئاتری در شهرستان‌ها بهر‌گیری نشده و اگر این اتفاق صورت گیرد بی‌شک شاهد تحول بزرگی در حوزه فرهنگی خواهیم بود.

والی، با بیان اینکه بسیاری از نمایش‌های اجرا شده توسط هنرمندان شهرستانی از سوی هنرمندان برجسته و پیشکسوت پایتخت مورد تقدیر است گفت: تمام این سال‌ها من و دیگر پایتخت نشینان در بسیاری از جشنواره‌های تئاتری، کارهایی را از هنرمندان شهرستانی دیده‌ایم که برای همه ما اعجاب انگیز بوده و به همین دلیل اگر این حضور تقویت شود و بتوانیم از همه توان و ظرفیت نهفته در تئا‌تر استان‌ها استفاده کنیم، بی‌شک تحول فرهنگی روی خواهد داد.

 این پیشکسوت عرصه تئاتر تصریح کرد: بر خلاف این ادعا که هنر نمایش در بیرون از تهران جایی ندارد، باید بگویم که تجربه‌ها و مشاهده‌های من خلاف این را می‌گوید.

والی افزود: هم‌اکنون بسیاری از شهرهای ایران با توجه به توانایی هنرمندانشان و استقبال علاقمندان قابلیت این را دارند که شاهد اجراهای عمومی تئا‌تر باشند.

وی تاکید کرد: باید اجراهای تئاتر در شهرستان‌های مختلف روی صحنه برود، وبا توجه به علاقه‌ای که من در شهرستان‌ها دیده‌ام، مطمئنا بلیت‌های زیادی برای دیدن این کارها به فروش می‌رسد.

این پیشکسوت عرصه تئاتر، کاهش هزینه‌های اضافی از طریق برگزار نکردن جشنواره‌های غیرضروری را مورد تاکید قرارداد و گفت: با اینکار می‌توان زیر بنا و بستر مناسب از جمله سالن‌های تئا‌تر در شهرستان‌ها ایجاد کرد.

وی، نگاه دولتی به هنر، و‌ اینکه گروه‌های تئاتری چشم به بودجه دولتی داشته باشند را یک آفت دانست و گفت: . به جای این بهتر است هنرمندان به سمت مردم بیایند و سعی کنند هزینه‌هایشان را از گیشه تامین کنند، چرا که مردم برای تئاتری را که دوست داشته باشند، هزینه می‌کنند.

کد خبر 2293601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha