۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۲۲

برداشت بی رویه "موسیر" زنگ انقراض این گونه را در الشتر به صدا درآورد

برداشت بی رویه "موسیر" زنگ انقراض این گونه را در الشتر به صدا درآورد

الشتر - خبرگزاری مهر: برداشت بی رویه موسیر در منابع طبیعی شهرستان کوهدشت زنگ خطر انقراض این گونه گیاهی را به صدا درآورده و موجب نگرانی مسئولان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موسیر یکی از گیاهان خوراکی و دارویی است که در ارتفاعات شهرستان الشتر به وفور می روید. از این گیاه که از خانواده سیر بوده و خواص درمانی قابل توجهی دارد برای مصارف خوراکی استفاده می شود.

این در حالیست که به خاطر استقبال مردم از خرید گیاهان خوراکی و دارویی این محصول مورد توجه برخی افراد برای کسب درآمد قرار گرفته تا نسبت به برداشت بی رویه موسیر از سطح مراتع شهرستان الشتر اقدام کنند.

برداشت بی رویه گیاه موسیر موجب شد که در بعضی مناطق شهرستان الشتر این گیاه تا مرز انقراض پیش برود که این امر نیازمند توجه مسئولان و مردم است.

مرتضی سعیدی فر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان الشتر در مورد اقدامات صورت گرفته برای برخورد با متخلفان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: برای مقابله با افراد سودجو اقدامات بسیار جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی استقرار تیم های گشت و کنترل در نقاط حساس و موسیر خیز شهرستان و بازدیدهای مستمر تیم های منابع طبیعی با همکاری عوام لانتظامی در گلوگاههای مواصلاتی شهرستان را از جمله این تدابیر برشمرد.

سعیدی فر ترویج کاشت موسیر در زمینهای زراعی به منظور جلوگیری از برداشت بی رویه این محصول از سطح اراضی ملی و منابع طبیعی جهت تقویت مراتع را از برنامه های اجرا شده در این زمینه عنوان کرد و گفت: همچنین آموزش بهره برداران و مرتع داران در خصوص اهمیت کشت موسیر در زمین های زراعی به منظور کاهش فشار به اراضی ملی و مرتعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در راستای حفاظت و تقویت مراتع و جلوگیری از برداشت غیر اصولی و غیر متعارف موسیر در نظر است با همکاری افراد محلی و بومی، شوراها و دهیاران برداشت اصولی و متعارف توسط خود مرتع داران با همکاری و نظارت اداره منابع طبیعی صورت گیرد که کارهای مقدماتی و برنامه ریزی های این موضوع در دست اجرا است.

کد خبر 2294904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha