۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی:

دستگاههای اجرایی بناهای تاریخی را خریداری و مرمت می کنند

دستگاههای اجرایی بناهای تاریخی را خریداری و مرمت می کنند

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: به تمام دستگاههای اجرایی اجازه داده شد از محل بودجه­ های پیش بینی شده، ساختمانهایی را که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند، خریداری و مرمت کنند.

احسان ایروانی به خبرنگار مهر گفت: فرایند و راهکارهای طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی از جمله مهمترین قابلیت­های اجرای ماده 91 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است. در این ماده قانونی به تمام دستگاههای اجرایی اجازه داده شده که از محل بودجه­ های پیش بینی شده در این قانون، ساختمانهایی را که با تشخیص سازمان میراث فرهنگی کشور(صندوق احیاء) دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند، خریداری و با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به مرمت، تجهیز و بهره­ برداری از آنها اقدام کنند.

ایروانی گفت: با پیگیری­های انجام شده از طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی و حمایت­های رییس سازمان میراث فرهنگی، بناهای تاریخی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند و با کاربری مورد نظر دستگاه خریدار، قابل تطبیق هستند و ساختمانهایی که حریم آنها طبق تشخیص سازمان میراث فرهنگی قابلیت بهره­ برداری مورد نظر را داشته باشند می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

ایروانی افزود: برای تحقق این هدف در این ماده قانونی وزارتخانه­ های راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی سابق) و جهاد کشاورزی موظف شده­ اند با تقاضای دستگاههای اجرایی خریدار و موافقت فروشنده نسبت به تأمین زمین جایگزین برای این حکم و تملک املاک و ساختمانهای مورد اشاره این طرح با دریافت بهای عادلانه اقدام کنند.

وی به تمام مدیران کل میراث فرهنگی و مدیران دستگاههای اجرایی در استانها پیشنهاد کرد که از این فرصت قانونی که تا کنون به صورت جدی مورد پیگیری قرار نگرفته است، استفاده کرده و گامی مؤثر در ایجاد جریان احیاء اماکن تاریخی در چنین سطحی بر دارند. صندوق احیاء و بهره­ برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی نیز به عنوان متولی تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره­ برداری آمادگی هرگونه رفع ابهام، تعیین ساز و کار و تسهیل این فرایند را خواهد داشت.

ایروانی افزود: این ماده قانونی امکان ایجاد کاربری­های محرک توسعه و رونق بافت­های تاریخی در شهرها را نیز  می­ تواند فراهم کند.

 

کد خبر 2294928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha