۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳

قزلسفلو:

هجوم کرم ابريشم باف ناجور به اراضی جنگلی غرب گلستان

هجوم کرم ابريشم باف ناجور به اراضی جنگلی غرب گلستان

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از هجوم آفت به اراضی جنگلی غرب استان خبر داد و افزود: کرم ابريشم باف ناجور از جمله آفاتي است که از حدود 6 سال پيش به جنگل هاي شمال کشور آمده و اکنون برخی اراضی جنگلی گلستان را درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب قزلسفلو صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: کرم ابريشم باف ناجور که اغلب از درختان برگ بلوط تغذیه می کند در حال پیشروی در جنگلهای بالا دستی استان است.

وی ادامه داد: مبارزه با این آفات به دلیل مسائل زیست محیطی و حفظ حشرات مفید جنگل که آفات را تغذیه می کنند و زنبورهای عسل موجود در جنگل ها، مرسوم نیست به همین خاطر برای مبارزه با آفت کرم ابریشم ناجور فقط باید مبارزه مکانیکی و بیولوژیک صورت بگیرد.

این مسئول در توضیح نحوه خسارت این آفت اذعان کرد: مرحله خسارت زایی این آفت مربوط به لاروهای آن است که لاروها از برگ درختان میزبان تغذیه کرده و آنها را عاری از برگ می کنند به طوری که تصور می شود درخت خشکیده است.

قزلسفلو تصریح کرد: آفت کرم ابريشم باف ناجور اکنون در جنگلهای بالادستی استان در آخرین مراحل لاوری قرار دارد و بعد آن وارد مرحله شفیرگی می شود که در این مرحله مناطق آلوده شناسایی شده است.

وی مناطق آسیب دیده از طریق کرم ابريشم باف ناجور را در اراضی جنگلی شهرستانهای آزادشهر، رامیان و کلاله دانست و اظهار کرد: این آفت در نقاط محدود جنگل های آزادشهرو رامیان همچنین در شهرستان کلاله در سطح محدودتری مشاهده شده که این کانون ها اکنون شناسایی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: از طریق جمع آوری شفیرها، جمعیت آفت را تنزل خواهیم داد تا در سال های آینده خسارت زیادی به جنگل های استان وارد نشود.

وی بیشترین آفت را در اراضی جنگلی شهرستان آزادشهر اعلام کرد و بیان داشت: در شهرستان کلاله و رامیان میزان آفت زدگی به مناطق جنگلی کمتر از 10 هکتار است که به صورت موضعی و لکه ای به جنگل خسارت وارد کرده است.

گفتنی است اغلبِ آفات جنگل‌های شمال، جانورانی از رده حشرات و عنکبوتیان هستند که برخی از آنان نظیر پروانه ابریشم‌باف ناجور می‌تواند 500 نوع گیاه را آلوده کند و جنگل را به صورت یک‌دست از بین ببرد.

کد خبر 2295871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha