۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۱

فخیمی در گفتگو با مهر:

کشورهای زیادی خواهان مجسمه‌های خیام هستند/ ساخت اثر از سنگ‌ 18 تنی

کشورهای زیادی خواهان مجسمه‌های خیام هستند/ ساخت اثر از سنگ‌ 18 تنی

حسین فخیمی هنرمندی که مجسمه خیام را در سه نسخه 2 متری ساخته است از علاقه‌مندی کشورهای مختلف دنیا برای داشتن این مجسمه ها و دغدغه هایش در نصب این مجسمه در زادگاه خیام سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مجسمه خیام ساخته حسین فخیمی روز 28 اردیبهشت ماه به مناسبت روز ملی خیام مهمان مردم نیشابور بود تا بعد از آماده‌سازی جایگاه استقرارش برای همیشه در زادگاه خیام نصب شود.

حسین فخیمی خالق مجسمه خیام در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مراحل ساخته شدن این اثر گفت: این مجسمه روند بسیار طولانی را تا ساخته شدن طی کرده است. حدود 2 سال کار مطالعاتی درباره این مجسمه طول کشید که در نهایت مجسمه‌های خیام در سه نمونه 2 متری به صورت نشسته ساخته شده است که یکی از آنها به مناسبت نهصدمین سال درگذشت خیام نیشابوری در ایتالیا نصب می شود و دو نمونه دیگر نیز به طور همزمان در تهران و نیشابور نصب خواهد شد.

او که دارای مدرک پروفسورای طراحی و مجسمه سازی از دانشگاه مادرید اسپانیاست، با تأکید بر ضرورت پرداختن به ویژگی های شخصیتی حکیم عمرخیام نیشابوری در این تندیس بیان کرد: وقتی کار ساخت این تندیس به من واگذار شد، تصورم این بود که باید خیام را بشناسم. قبلاً شناختم از خیام به اندازه یک شاعر بزرگ بود اما بعد از 6 ماه مطالعه و پژوهش به زوایای مختلف شخصیتی و علمی او پی بردم و متوجه شدم که خیام منجم، فیلسوف و ریاضی دان بزرگی نیز بوده و در پژوهش هایم به این نکته رسیدم که خیام در واقع پدر علم دنیاست بنابراین می‌طلبید که با مطالعه و تحقیق بیشتری کار کنم و با 6 ماه مطالعه و رایزنی با بیش از 50 نفر از صاحبنظران و کارشناسان ایرانی و بین المللی نظیر دکتر الهی قمشه ای، دکتر دینانی، دکتر خرمشاهی، دکتر‌ سمسار و ... توانستم به گوشه‌ای از زوایای شخصیت علمی و فرهنگی ایشان دست پیدا کنم و سرانجام بعد از 6 ماه، پنج ماکت (اسکیس) از خیام به صورت اولیه ساختم.

خالق تندیس صلح در مقر سازمان یونسکو در ادامه افزود: ساخت مدل و ماکت این مجسمه به دلیل سنگ اندازی‌هایی که از سوی مسئولان مختلف به وجود آمد،‌ حدود 2 سال به درازا کشید.

این استاد مجسمه ساز با اشاره به چگونگی تلاش‌هایش برای ساخت این اثر توضیح داد: در جستجوهای خود برای مشخص کردن جنس این مجسمه، سنگ را ترجیح دادم و من حدود یک سال و نیم در معادن سنگ ایران جستجو کردم و حتی به دیگر کشورهای شرقی و غربی ایران از جمله  افغانستان، تایلند، چین، یونان، مقدونیه و ایتالیا نیز سر زدم تا بتوانم سنگ مناسبی را به این منظور پیدا کنم اما در نهایت علاقه‌مند بودیم که مجسمه این بزرگمرد ایرانی را از سنگ‌های معادن داخل ایران بسازیم که در نهایت بعد از جستجوی بسیار و یافتن معدن مناسبی در ازنا لرستان حدود 8 ماه در عمق 200 متری معدن در حال رفت و‌آمد بودیم تا قطعه سنگ مناسبی را پیدا کنیم و سرانجام دو قطعه سنگ 18 تنی و 12 تنی را انتخاب کردیم. حدود یک سال و نیم دیگر نیز برای تراشیدن این دو مجسمه زمان صرف شد که در نهایت این دو اثر را در ابعاد 2 متری ساختم.

فخیمی گفت: دو مجسمه خیام را یکی به مقصد ایتالیا و دیگری به مقصد تهران آماده کردیم تا آن که از سوی ستاد چهره های ماندگار با من تماس گرفتند که می خواهند من را به عنوان  چهره ماندگار معرفی کنند. دکتر اسعدی دبیر این برنامه به کارگاه من آمدند و از شهرداری تهران درخواست کرد که نسخه دیگری از این مجسمه را در نیشابور و زادگاه شاعر بزرگ ایرانی نصب کنند. در همین راستا مسئولان نیشابور از جمله شهردار و شورای شهر نیز از این اثر بازدید کردند و با دیدن این مجسمه گفتند که ما سالیان سال با خیام زندگی کردیم و امروز خیام را در این کارگاه یافتیم، آنها خواستند که نسخه ای از این مجسمه نیز در نیشابور نصب شود.

این هنرمند 69 ساله با تأکید بر ضرورت نصب این مجسمه در فضای مناسب گفت: من معتقدم که مجسمه خیام باید در شرایط مناسب و فضایی که با تعریف شخصیت وی هماهنگی دارد، نصب شود و به همین منظور از آنها خواستم تا بقعه ای را طراحی کنند که در درون این بقعه آثار و کتب خیام به نمایش گذاشته شود و در مرکز آن نیز آب نمایی طراحی شود که مجسمه خیام بر بالای آن قرار گیرد و سقف بقعه را نیز آسمان‌نگار کنند که به منجم بودن خیام اشاره داشته باشد.

او توضیح داد که بقعه به نوعی معماری دوران سلجوقیان را که خیام در آن دوران می زیسته است، ‌یادآوری می کند و با این مجسمه کاملاً همخوانی دارد.

فخیمی با اشاره به تلاش هایی که برای نظارت بر محل نصب این مجسمه داشته است، افزود: برای طراحی این بقعه حدود 5 ماه با مهندسان این پروژه همکاری کردم تا این طرح پیاده سازی شود و بیش از 500 صفحه مطلب در اختیارشان گذاشتم تا در نهایت بازدیدکنندگان با ورود به این بقعه و بازدید آثار خیام بتوانند با این اندیشمند ایرانی و آرا و اندیشه هایش بیشتر آشنا شوند.

او با تأکید بر اهمیت مکان و شرایط نصب این مجسمه گفت: شهرداری تهران همکاری صمیمانه ای را در روند ساخت این مجسمه ها داشت ولی اگر شهرداری برای ساخت این مجسمه هزینه کرده است من هم از جان و روحم سالها هزینه کرده ام و لازم است اکنون خود مسئولان شهرداری تهران وارد عمل شوند تا این مجسمه در شرایط مناسبی در نیشابور نصب شود.

این هنرمند مجسمه ساز از تمایل کشورهای مختلف از جمله آمریکا، مسکو و رومانی برای داشتن نمونه این مجسمه ها سخن گفت و افزود: مجسمه خیام علاقه مندان بسیاری در دنیا دارد از جمله آمریکا که خواستار داشتن نسخه ای از این مجسمه شده است و حتی محل نصب آن را نیز آماده کرده اند.

خالق مجسمه مادر شهید با اشاره به دغدغه هایش در زمینه محل نصب مجسمه خیام در نیشابور گفت: تنها خواسته من  این است که این اثر در شرایط مساعد و مناسبی در نیشابور نصب شود به طوری که نتیجه سالها تلاش ما به باد نرود.

فخیمی که ساخت مجسمه بسیجی اسب سوار را به ارتفاع 11 متر در میدان بسیج در کارنامه هنری خود دارد، در پاسخ به این که آیا این بقعه برای نصب مجسمه خیام در نیشابور ساخته شده است یا خیر؟ گفت: نمی دانم فقط عکسی برای من ارسال کردند که مقدماتی را برای کلنگ زدن این مکان نشان می دهد. آنها ادعا می کنند که طبق نظر من عمل می کنند در حالی که وقتی من مجسمه را ساختم دیگر تعهدی نسبت به آن ندارم اما با این وجود باز هم وقت بسیاری گذاشتم تا قواعد و مناسبات نصب این اثر رعایت شود و به شکل آبرومندی نصب و رونمایی شود.

او در پایان خواستار ارتباط لحظه به لحظه با سازندگان محل نصب مجسمه شد تا در جریان چگونگی ساخت این مکان و شرایط لازم برای نصب مجسمه باشد.

در خبرها آمده بود که شهردار نیشابور اعلام کرده است که مطالعات ساخت جايگاه نصب مجسمه توسط معاونت معماري و شهرسازي شهرداري نيشابور و  با نظر استاد فخيمي صورت گرفته  و فضاي پيراموني اين مجسمه فاخر نيز به زودي ساخته خواهد شد.

حسین فخیمی متولد 1324 در شهرستان ابهر است. وی پروفسورای طراحی و مجسمه سازی خود را از دانشکده هنرهای زیبای مادرید دریافت کرده و دوره‌های مختلفی را گذرانده و دارای گواهی‌‌ مجسمه سازی از «دُن خوان آوالوس» مجسمه ساز مشهور اسپانیا، گواهی طراحی از حسین شیخ از استادان هنرستان کمال‌الملک، گواهی ساخت و ساز مدال و نشان از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی درجه گراور از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی ریخته گری برنز از کارگاه آرپولسای مادرید است. 

او خالق تندیس صلح است که در حال حاضر در مقر سازمان یونسکو قرار دارد. این تندیس شامل دو قوی سپید است که یادآور نمادی از صلح و عشق به حضرت علی(ع) است. مجسمه مادر شهید، تولد مادر و فرزند در مرکز گفتگوی تمدن ها و مجسمه های خیام از دیگر آثار این مجسمه ساز ایرانی است. او در حال حاضر در تدارک ساخت پروژه ای با عنوان شهر هنر به عنوان یک طرح ملی است.

کد خبر 2295972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha