۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴

بهزیستی و رفاه در هفته ای که گذشت؛

ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری/ کمبود 100 هزار پسرآماده ازدواج

ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری/ کمبود 100 هزار پسرآماده ازدواج

واگذاری 1100 کودک به فرزندخواندگی ، افزایش 5 میلیون تومانی وام های خوداشتغالی کمیته امداد، افزایش تعداد پسران در بدو تولد ، ایجاد 200 هزار فرصت شغلی در سال جاری، ایجاد تغییرات در طرح افزایش جمعیت براساس سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و ارائه مشاوره رایگان به زوجین در 200 مرکز کاهش طلاق و... از جمله مهمترین اخبار حوزه رفاه و تامین اجتماعی در این هفته بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

واگذاری 1100 کودک به فرزندخواندگی

مدیرکل امورکودک و نوجوان سازمان بهزیستی در این هفته از واگذاری 1100 کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی طی سال گذشته خبر داد و گفت: سالانه یک تا دو درصد بر تعداد کودکان بهزیستی اضافه می شود.

حمیدرضا الوندگفت: با توجه به اینکه قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست هنوز ابلاغ نشده اما تصویب آن زمینه واگذاری بسیاری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را فراهم کرده است به طوری که سال گذشته توانستیم بسیاری از فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی را در استان های مختلف به خانواده ای متقاضی واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در گذشته برای فرزند خوانده شدن باید سه سال منتظر مراجعه اقوام و یا والدینشان به مراکز بهزیستی می ماندند اما با این قانون جدید نیازی به انتظار نیست و می توان کودکان بی سرپرست را به خانواده ها سپرد. بسیاری از استان هایی مانند خراسان رضوی، گلستان، یزد، مرکزی و ... با تصویب قانون جدید فرزندخواندگی تعیین تکلیف شده و توانستند زمینه واگذاری تعداد بیشتری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را فراهم کنند.

صدور دفترچه بیمه سلامت از اول خرداد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در هفته جاری از صدور دفترچه بیمه برای متقاضیان بیمه همگانی رایگان که در سایت سازمان بیمه سلامت ثبت نام کرده اند از اول خرداد ماه خبر داد و گفت: این دفترچه ها دراکثر بیمارستانها کارایی داشته و قابل استفاده است.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: از روز اول اردیبهشت ثبت نام برای بیمه همگانی رایگان از طریق سایت سازمان بیمه سلامت آغاز شد و تا کنون کمتر از 4 میلیون نفر ثبت نام کرده اند.

وی افزود: صدور دفترچه بیمه برای متقاضیان بیمه همگانی رایگان از روز پنجشنبه اول خرداد ماه آغازمی شود و افرادی که در سایت ثبت نام کرده اند به مرور با توجه به پیامکی که به آنان ارسال می شود می توانند برای دریافت دفترچه بیمه خود به دفاتر پیشخوان دولت که در فرم اولیه انتخاب کرده اند ، مراجعه کنند.

افزایش 5 میلیون تومانی وام های خوداشتغالی کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز این هفته از افزایش وام های خوداشتغالی در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تصویب شورای پول و اشتغال مبلغ این وام قرار است 5 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

محمد امید با اشاره به اینکه سال گذشته 160 هزار نفر از وام خوداشتغالی بهره مند شدند گفت: در سال جاری پیشنهاد کرده ایم که مبلغ وام ها از 15 به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کند که این موضوع نیز به تایید شورای عالی اشتغال رسیده است.

وی تاکید کرد: به منظور اجرایی شدن این مصوبه باید شورای پول و اعتبار نیز آن را تصویب کند و سپس زمینه اجرایی آن برای مددجویان تحت پوشش فراهم می شود.

تعداد پسران در بدو تولد بیش از دختران است

مدیر کل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در روزهای میانی هفته در خصوص آمار تولد دختران نسبت به  پسران گفت: در حال حاضر شاخص نسبت جنسی در بدو تولد در کشور به ازای هر 100 دختر بین 105 تا 106 پسر است و در دنیا نیز این شاخص بین 104 تا 107 متغیر است و بر همین اساس در کشورمان در بدو تولد تعداد پسران بیش از دختران است.

علی اکبر محزون تاکید کرد: هرچه سن افراد بالاتر می رود هرم سنی متقارن می شود به طوری که در سال های بعد تعداد زنان و مردان برابری می کند اما با توجه به اینکه ریسک مرگ و میر در سنین بالا در مردان بیشتر است بر همین اساس در سن بالاتر از 50 تا 60 سال تفاوت های جنسیتی در بحث مرگ و میر به نوعی دیگر خود را نشان می دهد به طوری که مردان در این سن تعدادشان کمتر از زنان می شود و از حالت برابری خارج می شود.

وی در مورد تعداد مردان ازدواج نکرده نیز گفت: همچنین 3 میلیون و 256 هزار نفر در گروه سنی مردان 20 تا 24 سال ، یک میلیون و 753 هزار نفر در گروه سنی مردان 25 تا 29 سال و 557 هزار نفر نیز در گروه سنی مردان 30 تا 24 سال ازدواج نکرده هستند که در مجموع تعداد آنها 5 میلیون و 570 هزار نفر می شود.

ایجاد 200 هزار فرصت شغلی در سال جاری

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در این هفته از صرفه جویی 240 میلیارد تومانی بواسطه خودکفایی و توانمندی 120 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد خبر داد و گفت: در سال جاری 200 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

حسین انواری در جشن ملی توانمندی و خودکفایی 120 خانوار تحت پوشش افزود: این خانواده ها با حداقل حقوق و دستمزد توانسته اند طی یک بازه زمانی 2 تا 5 ساله توانمند و وارد بازار کار شوند.

وی گفت: 2 هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه امسال از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسیده که این میزان اعتبار از سوی بانک مرکزی و بانک های عامل برای نیمه نخست سال تامین شده است و دراین صورت می توانیم 200 هزار فرصت شغلی در سال 93 فراهم کنیم.

ایجاد تغییرات در طرح افزایش جمعیت براساس سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب

درهفته جاری یکی از مهمترین اتفاقاتی که رخ داد ابلاغ سیاستهای جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری بود که مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه از ایجاد تغییرات در طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده براساس سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب خبر داد.

محمد اسماعیل سعیدی در مورد ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاستها امروز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و از این پس باید از سوی کمیسیون های مختلف مجلس طرح های مربوط به افزایش جمعیت بررسی و با این سیاست های کلی جمعیت تطبیق داده شود و چنانچه هر یک از طرحها نیاز به تغییرات داشت بلافاصله اقدام شود.

وی تایید کرد: در صورتیکه طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده نیاز به افزایش و یا کاهش در برخی از بندها داشت این موارد مورد نظر به آن اضافه می شوند و در غیر این صورت به تصویب خواهند رسید.

ارائه مشاوره رایگان به زوجین در 200 مرکز کاهش طلاق

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آخرین روز این هفته از ارائه مشاوره رایگان در مراکز کاهش طلاق به منظور جلوگیری از آسیبهای طلاق و تحکیم خانواده خبر داد و گفت: امضای تفاهم نامه پیشگیری و مداخلات به موقع در طلاق با قوه قضائیه تا حدود زیادی باعث کاهش آمار طلاق در میان خانواده ها می شود.

 دکتر همایون هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه پیشگیری و مداخلات به موقع در طلاق که با حضور معاون فرهنگ عمومی قوه قضائیه انجام شد، گفت: این تفاهم نامه هر سال تمدید می شود و در سال جاری نیز بر اساس بررسیهای کارشناسان بسیار جامع تر و کامل تر از قبل در راستای تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی با رویکرد ایجاد صلح و سازش بین زوجین و پیشگیری از طلاق به امضا رسید.

هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر 1200 مرکز مشاوره دولتی و خصوصی در سراسر کشور فعالیت می کنند و همچنین 400 کلینیک و 200 مرکز کاهش طلاق به افرادی که با مشکلی مواجه شده و قصد بهره مندی از مشاوره دارند، خدمات ارائه می دهند.

کد خبر 2296323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha