۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۴

کتابی شامل گفتگو با 30 تن از شعرای انقلاب منتشر شد

کتابی شامل گفتگو با 30 تن از شعرای انقلاب منتشر شد

کتاب «شعر و انقلاب» شامل گفتگو با سی تن از شعرای انقلاب اسلامی، اثر محمدحسن زورق توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گفتگوهای این کتاب در پی جواب دادن به 4 پرسش انجام شده اند: اول این که تعریف شعر انقلاب اسلامی چیست؟ دوم این که شعر انقلاب از کدامین مقطع زمانی آغاز شده است؟ سوم، چه کسانی پیشتازان شعر انقلاب اسلامی بوده‌اند و پرسش چهارم آن‌که شعر انقلاب اسلامی چه تاثیری بر شعر و ادبیات سایر کشورهای اسلامی داشته است؟

گذشته از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، فلسطین، هند، پاکستان، بنگلادش، سوریه، لبنان، ترکیه، آذربایجان و عراق باید از کشور یمن نیز همچون یکی از مناطقی که انقلاب اسلامی بر آن تاثیر گذاشته است یاد کرد و تصور کرد که دایره حضور ادبیات انقلاب اسلامی گستره‌ای از قفقاز تا دریای سرخ از یک‌سو و اقیانوس هند تا دریای مدیترانه را از سوی دیگر شامل می‌شود.

کتاب 30 گفتگو با شاعران انقلاب را با عنوان گفتگوی یکم تا سی‌ام شامل می‌شود که به ترتیب گفتگو با شاعران، عبارت‌اند از: رضا اسماعیلی، صابر امامی، مرتضی امیری‌اسفندقه، اسماعیل امینی، عباس براتی‌پور، سعید بیابانکی، فاطمه راکعی، مصطفی رحماندوست، محبوبه زارعی، حمید سبزواری، عبدالرحیم سعیدی‌راد، محمدرضا سهرابی‌نژاد، کامران شرفشاهی‌، حمیدرضا شکارسری، احمد عزیزی، افشین علا، غلامحسین عمرانی، علیرضا قزوه، ایرج قنبری،‌ عبدالجبار کاکایی،‌ محمدجواد محبت، مصطفی محدثی خراسانی، جواد محقق، مشفق کاشانی، علی موسوی گرمارودی، سید اکبر میرجعفری، محمدسعید میرزایی، سیمین‌دخت وزیری، محمدرضا یاسری و سعید یوسف‌نیا.

معرفی محمدحسن زورق نیز بخشی از کتاب «شعر و انقلاب» است که در ادامه گفتگوها درج شده است. این کتاب در پایان ضمیمه‌ای با عنوان «مکتب ادبی خراسان از فردوسی تا حمید سبزواری» را شامل می‌شود.

در قسمتی از این کتاب که شامل گفتگو با علیرضا قزوه است، می‌خوانیم:

شاید جسارت باشد که این جمله را بگویم، در واقع، نمی‌خواهم فضای یاس ایجاد کنم و بگویم که ما وارد فضایی شده‌ایم که این فضا مقداری رخوت و کندی همراه خود دارد؛ این طور نیست. احساس می‌کنم که ادبیات انقلاب به شکوه و بالندگی خود رسیده است. ما اگر برای مثال در انرژی هسته‌ای توانسته‌ایم به غنی‌سازی برسیم، در ادبیات و شعر نیز به غنی‌سازی رسیده‌ایم. با این غنی‌سازی بزرگ کار بزرگی انجام داده‌ایم، از نظر کیفیت و کمیت. حتی در همین ادبیات آیینی و دینی، ما در این سال‌ها کاری کرده‌ایم که با تمام ادبیات آیینی‌ ما در گذشته برابری می‌کند. دماوند اگر ساکت است، آتش‌فشانی در درون خود دارد. آتش‌فشان همیشه نباید روشن باشد. ادبیات مملکت این‌طور است. ما همیشه نیاز نداریم در یک فضا شعر بگوییم. مهم این است که آخرین کارهایی که ارائه شده چقدر باشکوه است. ادبیات ما در بعد حماسی، آیینی، و به خصوص ادبیات دفاع مقدس، چه در نثر و قصه چه در شعر، به جاهای باشکوهی رسیده است.

زورق: ولی سخن ما درباره نوحه بود. در زمینه نوحه هم ما باز شاهد کارهایی بوده‌ایم. شما سیر آن را رو به صعود می‌بینید یا خیر؟

قزوه: گرچه تک‌کارها و تک‌مضراب‌هایی از گذشته، کارهای باشکوهی بوده است، مثل (امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود/ فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می‌شود) این کارها همیشه کارهای قشنگی بوده است که ما زمزمه می‌کردیم. این کارها متعلق به گذشته بود، ولی خوب کم بودند. امروز هم ما می‌بینیم شعر عاشورایی خوب گفته می‌شود...

این کتاب با 344 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2298453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha