۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

وزیر ارشاد در اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی:

غرب به‌نام آزادی بیان به ارزش‌های دینی توهین می‌کند/ لزوم شناخت فتنه‌های مذهبی

غرب به‌نام آزادی بیان به ارزش‌های دینی توهین می‌کند/ لزوم شناخت فتنه‌های مذهبی

وزیر ارشاد که امروز در اجلاس رادیو و تلویزیون های اسلامی صحبت می‌کرد به ساختار عملکرد رسانه‌های غربی در ایجاد فتنه مذهبی و وارونه جلوه دادن مسایل و توهین به ارزش‌های ادیان به نام آزادی بیان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی در هفتمین اجلاس مجمع رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که امروز یکشنبه 4 خرداد در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، به عصر حاضر اشاره و بیان کرد: به گمان من این اجلاس فرصتی است که ما در آن پا به جهان گذاشته ایم و در این زمان لحظات بی نظیری از تاریخ را سپری می کنیم.

وی ادامه داد: ارتباطات و فناوری اطلاعات امروزه چنان فراگیر شده که گویا انسان خارج از این حوزه از سواد بی‌بهره است. امروز رسانه ها جزء جدایی ناپذیر از زندگی و ضرورتی انکارناپذیر از کار شده‌اند. تحولات شتابان سیاسی و اقتصادی در جهان به ویژه در خاورمیانه و فراتر از آن در شرق دور و همچنین آفریقای شمالی و اروپا و آمریکا نشانگر بیداری و حق طلبی مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه گسترش فضای رسانه ای در ابتدا توسط غرب شکل گرفت اما امروز برای آنها نگران‌کننده است، گفت: امروز رسانه‌ها منشا بیداری در اقصی نقاط جهان شده‌اند و همین مساله غرب را که روزی مبتکر همین رسانه‌ها بوده نگران کرده است و امروز برای ما جای خوشحالی است که اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی با 220 عضو از 35 کشور جهان خواب رسانه‌های غرب را آشفته ساخته است.

جنتی درباره اهمیت اجلاس رادیو و تلویزیون های اسلامی گفت: این مجمع نه صرفا یک گردهمایی سیاسی بلکه آرمانی برای نیل به اهداف مقدس است که برای این اهداف می کوشند و از این رو شایسته تقدیرند. این نشست به مهمترین مسائل رسانه ای کشورهای عضو می پردازد و در راستای مسائل آنان می کوشد.

وی اضافه کرد: از نیمه دوم قرن 20 اندیشمندان و فعالان و پژوهشگران رسانه ای کوشیدند تا با تدوین کنوانسیون های بین المللی، آزادی بیان و حقوق رسانه ها را بنیان نهاده و تبیین کنند اما هم اکنون که رسانه ها ابزار نشر و حق طلبی در سراسر جهان و حتی کشورهای در حال توسعه شده، شان پایبندی به این قوانین در کشورهای مبدع این رسانه ها کمرنگ شده است و حتی غرب به خود اجازه می دهد که به چهره های مختلف و حتی انبیای ما هتک حرمت کند و به آن نام آزادی بیان می‌دهد اما از طرف دیگر همین ها تحمل شنیدن صدای متفاوت از رسانه های مستقل را ندارند. اقدام به قطع شبکه های ماهواره ای ایران مثل پرس تی وی نمونه ای از همین عدم تحمل است.

جنتی با اشاره به اهمیت رسانه های اسلامی در کشورهای اسلامی گفت: بزرگترین سرمایه کشورهای اسلامی فکر اسلامی است که اگر به تحقیق شناخته شود منشاء حرکت هایی بزرگ خواهد شد و رساترین ابزار در این میان هنر اسلامی است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بیداری اسلامی در منطقه و جهان رو به گسترش است، از رسانه هایی سخن گفت که افکار را به سمت صهیونیست هدایت می کنند و بیان کرد: غول های رسانه ای جهان قصد دارند افکار را به سمتی هدایت کنند که مطلوب صهیونیزم جهانی است نمونه این رویکرد را در انتشار وارونه اخبار جنگ های صهیونیزم علیه فلسطین و جنگ های سوریه می توان مشاهده کرد و خوشبختانه رسانه های اسلامی در این میان توانسته اند با هجمه های رسانه ای غرب مبارزه کنند ولی همچنان شاهد حمله به شبکه های مستقل از جمله العالم، المنار و پرس تی وی هستیم.

وی با بیان اینکه رسانه های بیداری از شعار عبور کرده و به شعور رسیده اند، گفت: امروز جامعه مذهبی با فتنه های مذهبی، تفرقه و تکفیر از طریق رسانه ها روبروست. چه کسی از کشتار شیعه و سنی سود می برد. باید بدانیم که دشمن صهیونیستی می خواهد با ایجاد فتنه و اختلافات مذهبی میان یک دین واحد تلاش خود را برای ایجاد اختلافات به ظهور رساند و هدفشان مشغول ساختن مسلمانان به اختلافات جزئی است و اینکه آنها را از فکر پیشرفت باز دارند.

جنتی با اشاره به اینکه فتنه گران مذهبی در دام این رسانه های صهیونیستی افتاده اند، گفت: نگاه خطرناک وهابیت در تکفیر دیگر مسلمانان به ویژه شیعیان غرب را در پروژه اسلام هراسی و ارائه چهره مخدوش از اسلام یاری رسانده است؛ پس همه امت اسلامی باید در خطی واحد قرار بگیرند.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما مفتخریم که بیداری اسلامی امروز به بلوغ رسیده است و ظرفیت رسانه ها در امت اسلامی نشان می دهد که این رسانه ها امت اسلامی را از مرز واحد بیرون می آورند و آنها در راستای موج بیداری به حرکت می دارند. هم اکنون این اتحادیه گام های بلندی در جهان اسلام برداشته است و من پیشنهاد می کنم که اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی چند اصل را محور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به گرایش مردم و کشورهای در حال توسعه به سوی ماهواره ها است، بیان کرد: ماهواره ها امروز آیین بومی و سنتی مردم را نشانه رفته و اتحادیه می تواند با ارائه نقش سازنده و فعال در برابر این تهاجم هدفمندانه ایستادگی کند. همچنین اتحادیه باید راهکارهایی در جهت تدوین قوانین مشخص و ایجاد همگرایی میان مسلمانان ارائه کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: مسئله دیگر این است که هم اکنون انبوهی از جمعیت کشورهای مسلمان جوانان هستند که به مقتضیات سن خود به غرب گرایش دارند و به تدریج آموزه های دینی و اسلامی خود را فراموش می کنند و اتحادیه باید برای ممانعت از وقوع چنین روندی نقشی برجسته ایفا کند و این یعنی اینکه تولیداتی داشته باشد که با در بر گرفتن این آموزه ها جوان پسند نیز باشند. به امید روزی که حقیقت تنها مهمترین رسالت رسانه های کشورهای اسلامی باشد.

 

 

 

کد خبر 2298611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha