۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۱

حجت الاسلام مهروی پور خبر داد:

تخت فولاد اصفهان نگین زیارتگاه های جهان است/ رونمایی از چهارمین جلد دانشنامه تخت فولاد

تخت فولاد اصفهان نگین زیارتگاه های جهان است/ رونمایی از چهارمین جلد دانشنامه تخت فولاد

اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بین اینکه این مجموعه نگین زیارت گاه های جهان و دومین قبرستان مقدس پس از وادی السلام است، گفت: با توجه به قدمت تخت فولاد و بزرگان مدفون در این مجموعه سه جلد کتاب دانشنامه تخت فولاد تاکنون به نگارش درآورده ایم و جلد چهارم نیز به زودی رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام منوچهر مهروی پور ظهر امروز در نشست خبری بررسی فعالیت های مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اظهار داشت: قدمت این مجموعه از دو راه مستندات کتبی و آثار باستانی قابل تشخیص است.

وی افزود: در کتب تاریخی درباره این وادی نقل شده است که تخت فولاد سرزمینی است مقدس و آثار باستانی این مجموعه نیز پشتوانه قدمت تاریخی این آثار است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد تاکید کرد: یکی از این آثار سنگ قبرها و مزارهایی است که قدمت برخی به هزار سال قبل برمی گردد که از جمله اینها مقبره یوشع ابن نبی است و البته پیامبران دیگری نیز در این مجموعه هستند که معرفی نشده یا ناشناخته هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بقیع حرم اهل بیت (ع) محسوب می شود و نمی توان نام قبرستان بر آن نهاد بنابراین تخت فولاد اصفهان دومین قبرستان مقدس پس از وادی السلام در نجف اشرف محسوب می شود.

مهروی پور با بیان اینکه روایاتی که در باب زیارت قبور صالحان و عارفان راه حق وارد شده نشان دهنده اهمیت تخت فولاد است، اظهار داشت: اگر  سیره بزرگانی نیز دقت کنیم متوجه اهمیت تخت فولاد اصفهان می شویم و از آن جمله اینکه شیخ بهایی مکاشفه ای بر سر مزار بابارکن الدین داشته است و شیخ حسنعلی نخودکی نیز چله نشینی های معروفی را در تکیه خوانساری (مادر شازده) می گذرانده است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در سفر خود به اصفهان برای بازدید از مجموعه تخت فولاد ساعت ها وقت صرف کردند و تاكيد بسياری بر نوسازی و بهسازی اين مجموعه داشتند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد بیان داشت: اتفاقات خوب عمرانی که در سال گذشته رخ داده به دلیل عظمت تخت فولاد و تاکید‌های رهبری بر بهینه سازی این مجموعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون تخت فولاد اصفهان برخلاف سال های گذشته به تفرجگاه معنوی اهل دل مبدل شده است، تصریح کرد: در طول این سال ها اقدامات مختلفی در راستای بهینه سازی این مجموعه انجام شده است که ایجاد مجموعه كتابخانه تخصصي تخت فولاد با ۵ هزار عنوان كتاب غنی در حوزه های تاريخی، رجالی، نسبی، ۴۰۰ عنوان تصوير نسخه خطی از مشاهير و بزرگان، ایجاد موزه های مختلف از جمله موزه روزنامه نگاران، ایجاد عكس خانه ای از بزرگان و چهره های شاخص اصفهان و مجموعه سنگ نوشته ها در تکیه سید العراقین از این جمله است.

مهروی پور با اشاره به اینکه بیش از دو هزار نفر از علما، عرفا و ادبا در تخت فولاد مدفون هستند، به بیان داشت: چاپ 24 كتاب در خصوص بزرگان مدفون در این مجموعه منتشر  کرده ایم که مجموعه چهارجلدی دانش نامه تخت فولاد از آن جمله است.

وی اضافه کرد: جلد اول دانش نامه تخت فولاد شامل حروف الف تا ج در سال ۸۹ رونمایی شد و روز دوم خرداد سال جاری نیز با حضور دکتر حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب و فارسی از جلد سوم این مجموعه رونمایی شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: جلد اول دانش نامه ۳۳۱ مدخل و ۳۸ نويسنده داشت و زندگي نامه ۳۸ شهيد نیز در آن مطرح شده بود.

وی افزود: جلد دوم دانش نامه نيز شامل 345 مدخل و ۸۹ نويسنده است و زندگي نامه ۷۲ شهيد مورد بررسي قرار گرفته است.

وی بیان داشت:  با توجه به اینکه  در جلد دوم و سوم به شهيدان خرازي و كاظمي که در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند پرداخته شده است در سالروز آزادسازی خرمشهر از جلد دوم و سوم این مجموعه رونمایی شد و جلد چهارم اين دانش نامه نيز ظرف  چند ماه آينده به چاپ می رسد.

مهروی پور با اشاره به اقدامات آینده این مرکز  برای مجموعه تخت فولاد گفت:  برگزاری همایش تجلیل از نخبگان اصفهان در تاریخ سوم تیرماه، برگزاری دعای کمیل در نقاط مختلف تخت فولاد از جمله در تکیه بروجردی و بابا رکن الدین، برگزاری  همايش و نمايشگاه آفتاب عشق در باب كتاب شناسي مهدوي و اهتزاز پرچم امام علی (ع) در ورودی تخت فولاد همزمان با شهادت امام علی (ع) از جمله این برنامه هاست.

وی با بیان اینکه واحد آموزش و پژوهش این مجموعه از پایان نامه های دانشجویی در باب تخت فولاد حمایت می کند، بیان داشت: از خردادماه نمایشگاه تخت فولاد در اماکن پرتردد ایجاد و 17 خردادماه نخستین نمایشگاه معرفی تخت فولاد در حرم زینب بن موسی بن جعفر برگزار می شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه در حال بروزرسانی و بهسازی سایت مجموعه برای آحاد گردشگری مجازی هستیم، بیان داشت: از مهرماه تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده مجموعه بازدیدهای دانش آموزی را برای شناساندن این مجموعه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تخت فولاد زبان مشترک با همه کشورها دارد و آن هنر است به مخروبه شدن کاروانسرای تجار (امین الملک) اشاره کرد و بیان داشت: این کاروانسرا زیرمجموعه تخت فولاد نیست و اوقاف باید برای بازسازی آن هر چه سریع تر اقدام کند.

مهروی پور اظهار داشت: من جلسه ای با مدیر اوقاف داشتم و وی قول همکاری در این زمینه را داده اما هنوز اقدامی در این زمینه نشده  است.

وي تصريح كرد: طي ۴ ماه گذشته نائب رييس مجلس حجت الاسلام ابوترابي، پورحسين مدير شبكه مستند، شيخ حسين انصاريان از اساتيد دانشگاه از مجموعه تخت فولاد بازديد كرده اند.

مدير مجموعه فرهنگي مذهبي تخت فولاد بیان داشت: همچنين در طول اين مدت تخت فولاد ميزبان اساتيد دانشگاه، حوزه، ائمه جماعات، ائمه جمعه، دانشجويان و طلاب بوده است.

وی  با بيان اينكه ۱۲ برنامه تخت فولاد شناسي داشته ايم، اضافه كرد: در حال حاضر در نظر داريم به صورت تخصصي وارد شويم از اين روز همزمان با ولادت حضرت مهدي(عج) واحد آموزشي پژوهشي تخت فولاد با رويكرد تاريخي و هنري راه اندازي مي شود .

کد خبر 2298830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha