۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۴۳

مطلق خبرداد:

وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور

وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور

اهواز – خبرگزاري مهر: مدير كل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت كشور از وجود 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسماعيل مطلق پیش از ظهر امروز در نشست منطقه اي آشنايي با رويكردهاي ارتقاي نرخ باروري كلي در اهواز اظهار کرد: از سال 1359 تا 1389 ميزان شيب نرخ باروري به صورت افقي متمايل شده است. سال 60 و 62 با ميانگين 6.8 دهم بيشترين نرخ باروري را داشته است كه اين شيب رو به پايين آمده و در سال 71 با قانون تنظيم جمعيت خانواده انتظار مي رود نرخ باروري 3.3 دهم حفظ شود. شيب نرخ باروري تا سال 1380 همچنان سير نزولي داشته است.

وی، نرخ باروري را تعداد متوسط فرزنداني كه يك زن به دنيا آورده است تعريف كرد و افزود: در حال حاضر ميانگين اين نرخ در كشور 1.8 است. وقتي نرخ باروري يك كشور كمتر از سه باشد از نظر جمعيت شناسان و بهداشت جهاني يك تهديد به حساب مي آيد و از نظر وزارت بهداشت كشور نيز يك تهديد سلامتي است. ما كه متولي سلامت در جامعه هستيم بايد ترتيبي بدهيم كه اين ميانگين را به بالاي دو درصد افزايش دهيم.

مطلق افزايش سن ازدواج را از چالش هاي مورد توجه عنوان كرد و اظهار كرد: در سال 1345 ميانگين سني ازدواج خانم ها 18.4 و آقايان 25 سال بوده است در حالي كه در سال 90 اين سن در خانم ها به 23.4 و در آقايان به 27 سال رسيده است. در سال 92 نيز حدود 60 هزار ازدواج نسبت به سال 91 كمتر بوده است  كه اين يك چالش جدي است. خانمي كه در 25 تا 30 سالگي ازدواج مي كند بهترين سن باروري را از دست مي دهد.

وی عنوان کرد: بيشتر از 11 ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج داريم كه بخش اعظم آنها در سنين مناسب ازدواج و باروري قرار گرفته اند. روند ازدواج از سال 1385 تا 1392 روند خوبي نيست. در سال 1391، 829 هزار و 968 ازدواج در حالي كه در سال 1392، 774 ازدواج صورت گرفته است و اين ميزان، كاهش ازدواج ها در سال 92 را نشان مي دهد.

مدير كل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت كشور؛،فاصله هاي طولاني بين زمان ازدواج تا تولد اولين فرزند را از ديگر مشكلات موجود در حوزه ازدواج دانست و بيان كرد: فاصله تولدهاي فرزندان بعدي نيز پنج سال و چهار ماه طول مي كشد. فواصل زماني بين تولد فرزند اول و دوم به پنج سال و چهار ماه مي رسد كه اين فاصله ها از جمله مشكلاتي است كه كشور را به چالش كشيده است.

وي تعداد مادراني كه در اثر زايمان و باروري فوت كرده اند را 360 تا 370 نفر و بهترين سن ازدواج را 18 سال عنوان كرد. سن ازدواج در حال حاضر به 25 سال و بالاتر رسيده است.

مطلق سال 85 تا 92 را سال افزايش ميانگين طلاق معرفي كرد و گفت: با اينكه در برخي استان ها به ازاي هر شش ازدواج يك طلاق داشته ايم اما در استان خوزستان اين ميزان با نسبت سه به يك است. نرخ طلاق در سال 92 نسبت به سال 91، 155 هزار برابر بيشتر شده است.

مدير كل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت كشور مبتلايان به بيماري هپاتيت در كشور را پنج درصد، مبتلايان به ايدز را 90 هزار نفر كه 27 هزار نفر از آنها شناخته شده اند، عنوان كرد و ادامه داد: ميزان  افراد مبتلا به ايدز از تماس جنسي شرعي و غير شرعي از مرز 30 درصد عبور كرده است.

مشاور دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت كشور نیز در این نشست اصلاح الگوي ناباروري را يكي از رويكردهاي مورد نظر خود دانست و اظهار كرد: خدمات درماني و بيمه اي كشور كمك خواهد كرد ضمن حفظ سلامت بانوان باعث نرخ باروري نيز افزايش يابد.

محمد اسلامي نرخ سقط هاي غير قانوني را 220 هزار نفر اعلام كرد و افزود: دو رويكرد در اين خصوص وجود دارد . دسته اي از افراد كه با تشخيص خود اقدام به سقط مي كنند و دسته ديگر با مراجعه به پزشكي قانوني به اين كار اقدام مي كنند.

 

کد خبر 2298840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha