۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۰۶

«نام‌ها» روایتی عاشقانه از شهدا است/ مستندی که تاریخ را تحریف نمی‌کند

«نام‌ها» روایتی عاشقانه از شهدا است/ مستندی که تاریخ را تحریف نمی‌کند

در مراسم نمایش و بررسی مستند «نام‌ها» تهیه‌کننده و طراح انیمیشن این اثر و مهدی سلطانی بازیگر سینما درباره ویژگی‌های «نام‌ها» که به شهدای دفاع مقدس پرداخته صحبت کردند و وفاداری به تاریخ و شخصیت واقعی شهدا را ویژگی اصلی اثر تازه رضا میرکریمی دانستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پیرهادی تهیه کننده مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» در نشست نقد و بررسی این مجموعه که عصر امروز یکشنبه 4 خرداد ماه در تالار شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبا و با حضور امیر مهران طراح انیمیشن و دستیار رضا میرکریمی و مهدی سلطانی بازیگر نقش مقابل شهید چمران در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد، گفت: اجرایی کردن طرح و ایده مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» از سه سال گذشته بدون هیچ سفارشی و تنها با انگیزه های شخصی آغاز شد.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل کار درباره سرداران شهید نگاه جوانان به آنها بوده است. متاسفانه از نام شهدا تنها چند اسم در بزرگراه‌های تهران و خیابان‌ها و میادین شهر به جا مانده است.

پیرهادی با اشاره به این مطلب که بخشی از این صحبت‌ها را رضا میرکریمی کارگردان این مجموعه باید بیان کند، گفت: در این جلسه و در حضور شما دانشجویان هنر، رضا میرکریمی کارگردان باید حضور پیدا می کرد تا درباره ماهیت کلی این مجموعه سخن می گفت ولی متاسفانه به دلیل گرفتاری‌های کاری و همچنین تداخل چند برنامه نتوانست در این جمع حضور پیدا کند و از من خواست مراتب عذرخواهی را بیان کنم ولی تا جایی که بتوانم پاسخگوی سوالهای شما خواهم بود.

این تهیه‌کننده سینما درباره تصویری که از سرداران شهید در این مجموعه ارائه شده است، توضیح داد: متاسفانه نگاه رسمی رسانه ها در طول همه این سالها به شهدا به این سمت رفته که آنها را افرادی برخاسته از زمین نبینیم و در برخی از موارد در راستای اهداف سیاسی مورد بهره برداری قرار دهیم. به همین دلیل اولین فاکتور میرکریمی برای ارائه تصویری درست از شهدا زمینی نشان دادن آنها به شکل واقعی خودشان بوده است. از همان ابتدا میرکریمی روی این مساله فکر می کرد که چگونه چهره واقعی شهدا را به درستی به تصویر بکشد. در هشت ماه مراحل تحقیق با جلسات مفصل با حضور نویسندگان انجام شد و در نهایت میرکریمی به این نتیجه رسید که برای نشان دادن چهره واقعی شهدا باید از خود آنها استفاده کرد.

وی افزود: در همین راستا میرکریمی شهدا را راوی داستان‌های خود قرار داد تا در بیان شخص سوم، این شخصیت‌ها گرفتار تعریف و تمجید و آسمانی و قدسی نشوند.

پیرهادی در پایان این بخش از صحبت‌های خود به مخاطب شناسی مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» اشاره کرد و گفت:  طی جلسات مختلفی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید سرمایه‌گذاری و مخاطب‌سنجی را روی قشر جوان و نوجوان بگذاریم تا این قشر از گذشته سرزمین خود آگاه شوند.

مهدی سلطانی بازیگر نقش مقابل شهید چمران در فیلم «چ» که در این جلسه حضور داشت با بیان این مطلب که مجموعه «نام‌ها» عاشقانه ترین روایت از شهدا بوده است، گفت: معمولا در فیلم‌های جنگی که می سازیم سربازان وطنی و خودیها به عنوان قهرمان شناخته می شوند و دشمن را ضد قهرمان معرفی می کنیم. قهرمانهایی که همه تلاش خود را به کار می گیرند تا آدم بدها را نابود کنند بنابراین آنچه در فیلم های جنگی ما بیش از هر موضوع دیگری مطرح می شود کشمکش و جدالی است که در نهایت ما پیروز میدان هستیم.

وی در ادامه افزود: فارغ از خوب و یا بد بودن این نوع نگاه، باید بگویم که من در مجموعه کمیک موشن «نام‌ها» روایت عاشقانه از شخصت شهدایی را دیدم که بیش از دیگر شهدای جنگ تحمیلی به آنها پرداخته شده بود. آنچه من در «نام‌ها» دیدم بهترین تصویر و تصوری بود که از یک شهید ارائه داده شده بود. عاشقانه های مجموعه «نام‌ها» هر انسان خردمندی را به صلح و انسان دوستی تشویق می کند.

در ادامه این نشست امیر مهران طراح انیمیشن و دستیار میرکریمی درباره مباحث فنی این پروژه سینمایی گفت: به واسطه آشنایی که با میرکریمی داشتم این فیلمساز مرا دعوت کرد تا درباره سبک و تکنیک ساخت این فیلم با یکدیگر صحبت کنیم. تجربه کار در حوزه مجموعه کمیک موشن نداشتیم و همین موضوع برای تیم تولید چالش برانگیز شد. اتدهای بسیاری زدیم، فریم های بسیاری ساختیم تا به تکنیک کمیک موشن رسیدیم؛ تکنیکی که از یک طرف نباید به انیمیشن نزدیک می شد و از سوی دیگر جنبه های روایی را نیز باید حفظ می کرد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر شهید چمران و عباس دوران مجموعه 30 دقیقه ای برای شهید شیرودی، شهید باکری، شهید باقری نیز ساخته ایم و امیدواریم فرصتی دست دهد تا چهره های ملی نیز بر اساس همین ساختار و با هدف مخاطب جوان تهیه و تولید شود.

در ادامه  این نشست محمد پیرهادی با اشاره به انگیزه ساخت این مجموعه گفت: انگیزه ساخت مجموعه «نام‌ها» برگرفته از بحرانی بود که در اطرافم می گذشت. بحران عدم شناخت جامعه جوان از تاریخ معاصر. به همین دلیل وظیفه خود می دانستم که سهم ملی و میهنی خود را به عنوان تهیه کننده در مقابل این شهدا ادا کنم.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه سعی شده واقعیت زندگی شهدا به بهترین شکل تصویر شود، بیان کرد: در ساخت این مجموعه از هیچ یک از واقعیتهای سرداران شهید چشم پوشی نکرده ایم. به عنوان مثال ارادت شهید چمران به دکتر علی شریعتی و رفاقت استاد، شاگردی با مهندس بازرگان که جزو واقعیتهای این شهید است به طور کامل عنوان شده است.

پیرهادی در پایان صحبتهای خود با اشاره به نحوه نمایش مجموعه «نام‌ها» توضیح داد: ساده ترین شیوه نمایش، پخش از صدا و سیماست اما چون جوانهای امروز از رسانه‌های دیگری مسائل و دغدغه های خود را دنبال می‌کنند ما هم قطعا به سمت پخش از صدا و سیما نمی رویم و در عین حال انگیزه های فروش نیز نداریم به همین دلیل تمهیدی فراهم خواهیم کرد که در قالب پکیج های فرهنگی مجموعه این آثار را عرضه کنیم.

کد خبر 2298967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha