۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵

گزارش مهر ازگشایش نمایشگاهی در اراک :

دریچه ای که با شهادت و عروج گره خورد/گذری بر دفاع مقدس پس از سال ها

دریچه ای که با شهادت و عروج گره خورد/گذری بر دفاع مقدس پس از سال ها

اراک – خبرگزاری مهر: عکس رسانه ای پویاست که می تواند عمیق ترین گفته ها و نکات را در یک قاب ارائه دهد و در این میان این دریچه نگاه هنرمندانه عکاس است که انتخاب می کند تا چگونه از دریچه چشم های مخاطب ذهن آن ها را به چالش بکشد و این بار این دریچه، با عکسهای هنرمند اراکی در فرهنگسرای آیینه اراک با موضوع شهادت و عروج گره خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس هنرمند عکاس و جوان استان مرکزی جابر غلامی با عنوان " عروج" فرصتی است تا مجال اندیشیدن در باب شهید و شهادت را فراهم آورد، این عکس ها در دوران دفاع مقدس گرفته نشده است، عکس هایی است از همین سال های نزدیک شاید یک یا دوسال پیش گرفته شده است.

نمایشگاهی که نگاهی و تاملی دارد بر زندگی امروز و مواجه آن با مسئله شهادت و دفاع مقدس.

جابر غلامی عکاس این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این نمایشگاه 40 قطعه عکس با موضوع دفاع مقدس و خرمشهر به نمایش گذاشته شده است می گوید: این عکس ها مربوط به مناطق جنگی و بازدید مردم از آنها پس از سال هاست و من سعی کردم تا حال و هوای بازدیدکنندگان و خصوصا جوانان را در این مناطق ثبت کنم.

وی با بیان اینکه تعدادی از عکس ها در این نمایشگاه با عکس هایی از همان دوران مقایسه شده است، ادامه داد: من سعی کردم تعدادی از عکس های دوران دفاع مقدس را که بدست عکاسان آن زمان انداخته شد را از همان زاویه و با همان نورپردازی بازسازی کنم با این تفاوت که این بار به جای رزمندگان، نوجوانان و جوانان ایستاده اند.

برخی از عکس ها نیز از تشییع پیکر شهدای گمنام در اراک گرفته شده است

وی ادامه داد: برخی از عکس ها نیز از تشییع پیکر شهدای گمنام در اراک گرفته شده است و نمایانگر ارادت مردم به ساحت شهدا بعد از سال هاست. این عکاس جوان اراکی افزود: عکس یعنی ثبت لحظه از زاویه ای که می خواهی و هر عکس بیانگر نگاهی جدید به دنیا و موضوعات اطراف است.

غلامی در خصوص حضورش در عرصه عکاسی بیان کرد: من از سال 81 عکاسی را آغاز کرده ام و تمام داشته های خود را از طریق تجربی بدست آورده ام.

وی افزود: تاکنون در جشنواره اهای استانی، کشوری و دانشجویی بسیاری شرکت داشته ام و کسب رتبه برتر در دو سال پیاپی در جشنواره هفت سین، رتبه اول جشنواره دانشگاهی فتح و خون، رتبه برتر جشنواره ملی قرآن و عترت، دومین دوسالانه بسیج و جشنواره ضریح و حضور در جشنواره بین المللی روژان از جمله آن هاست.

غلامی در خصوص وضعیت هنر عکاسی در استان گفت: خوشبختانه وضعیت عکاسی استان رو به رشد است و هم اکنون نسلی از عکاسان حرفه ای و پرتلاش در این استان فعالیت می کنند که حضورهای موفقی در عرصه های ملی و بین المللی داشته اند.

مردم فکر می کنند که عکاس یعنی کسی که در آتلیه ها عکاسی می کند

وی ادامه داد: مسئله که عکاسان حرفه ای با آن روبرو هستند، نگرش و تلقی مردم از عکاسی است، آن ها فکر می کنند که عکاس یعنی کسی که در آتلیه ها عکاسی می کنند و خیلی با حرفه عکاسی اجتماعی و مستند آشنا نیستند.

این عکاس اراکی نبود گالری در مرکز شهر برای برگزاری نمایشگاه را از کمبودهای کنونی اراک عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حمایت های کافی از عکاسان برای تبلیغات انجام نمی شود، و مکان برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر نیست، مخاطبان عام و مردم عادی فرصتی برای بازدید از نمایشگاه ها را ندارند.

غلامی گفت: با جرات می توان گفت بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه های هنری دوستان برگزارکننده و مخاطبان خاص می شوند.

وی بیان کرد: دیگر مشکلی که گریبانگیر عکاسان اراک شده است جشنواره زدگی است که البته گرایش دوستان به سمت آن با توجه به وضعیت نامساعد مالی طبیعی است.

بسیار هستند عکاسانی که هنوز یک دوربین مجهز و حرفه ای ندارند

غلامی گفت: بسیار هستند عکاسانی که هنوز یک دوربین مجهز و حرفه ای ندارند و شرکت در جشنواره و تلاش برای مقام آوری را راهی برای درآمدزایی می دانند.

این عکاس اراکی افزود: البته در این میان جشنواره هایی نیز علی رغم وعده های خود حقوق عکاسان را پایمال می کنند بعنوان مثال در جشنواره فتح و خون جایزه نفر اول در فراخوان یک میلیون تومان اعلام شد؛ ولی به من پس از احراز رتبه اول فقط 200 هزار تومان داده شد.

وی افزود: اصلی ترین مشکل عکاسان اراکی نبود پشتیبانی و حمایت باشد و در این میان عکاسان برای برپایی نمایشگاه ها حامی مناسب خصوصی و دولتی ندارند و گاه مجبور می شوند برای برپایی یک نمایشگاه سال ها منتظر بمانند. 

غلامی با تاکید بر حمایت ارگان های دولتی و خصوصی از هنرمندان، افزود: برای برپایی این نمایشگاه نزدیک به دو سال است که تلاش می کردم و بالاخره پس از وعده های بسیار، این اداره کل حفظ آثار و رازش های دفاع مقدس بود که حامی این نمایشگاه شد.

نمایشگاه عکاسی عروج که به مناسبت آزادسازی خرمشهر در فرهنگسرای آئینه برپا شده است، نگاهی متفاوت است به انسان هایی که پس از سال ها از پاین جنگ، آن را در یادگارهایی چون تانک ها، نخل های سربریده، سیم های خاردار، مشتی استخوان، پلاک و صدای نوحه های حماسی به یاد می آورند.

این نمایشگاه از سوم خرداد افتتاح و تا پنجم خرداد ادامه دارد.

......

گزارش: سمیه انصاری فر/ عکس: محمدوروانی فراهانی

کد خبر 2299196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha