۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۵۶

سعدالدین:

ضرورت توجه به نمادهای بومی برای گسترش فرهنگ عمومی/ جلسه مسئولان سمنانی با محوریت گویش محلی برگزار شد

ضرورت توجه به نمادهای بومی برای گسترش فرهنگ عمومی/ جلسه مسئولان سمنانی با محوریت گویش محلی برگزار شد

سمنان - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان سمنان با اشاره به دغدغه های رهبری در بخش فرهنگ گفت: توجه به نمادهای فرهنگی بومی، به گسترش فرهنگ عمومی کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن سعدالدین بعد از ظهر دوشنبه در جلسه هم اندیشی حفظ و گسترش زبان و گویش سمنانی با حضور روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش استان و شهرستان و رئیس حوزه هنری استان سمنان و حضور ویژه فعالان زبان سمنانی و مولفان و نویسندگان و اهل ادب و فرهنگ در محل فرمانداری این شهرستان، بیان داشت: از ویژگی های خاص هر فرهنگ زبان و گویش های محلی آن است که هویت و میراث معنوی ماندگار است.

 وی با اشاره به اصل 15 و 19 قانون اساسی بر تاکید بر استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس در مدارس گفت: حفظ و گسترش و احیای گویش سمنانی باید مدنظر مسئولان متولی و علاقمندان به فرهنگ اصیل سمنان اصحاب رسانه و فرهنگ قرار گیرد.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: با تدوین برنامه جامعی برای حفظ گسترش استفاده از زبان سمنانی تلاش های جدیدی بر اساس نیازهای روز جامعه صورت پذیرد.

سعدالدین با اشاره به تهدید از بین رفتن زبان سمنانی به دلیل نداشتن متولی اظهار داشت: تنوع گویش های محلی در استان و شهرستان سمنان یک ویژگی خاص فرهنگی است که تحقیقات علمی و پژوهشی نیز در این بخش ها بصورت پراکنده انجام شده است که نیاز به برنامه ریزی جامعی بر اساس نیازها و الویت ها وجود دارد.

وی آموزش از مهد کودک تا دانشگاه ها استفاده از پتانسیل رسانه ها و مطبوعات استفاده از مفاد قانون اساسی، برگزاری همایش ها و جشنواره ها، تاثیرگذاری صدا و سیمای مرکز استان و حمایت مادی و معنوی از نویسندگان و پژوهشگران و طرح های پژوهشی در حوزه زبان سمنان را در این زیمنه بسیار مثمر ثمر دانست.

ایجاد مرکز سمنان شناسی با عضویت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی و تشکیل هیئت مدیره، استفاده از تجربیات گذشته و دعوت از کلیه فعالان حوزه زبان سمنانی، پیگیری و راه اندازی سایتی به زبان سمنانی، لزوم تدوین برنامه های بومی و محلی در شهر سمنان با محوریت شورای اسلامی شهر، تشکیل کمیته تولیدات و محصولات فرهنگی به زبان سمنانی با عضویت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی، تشکیل کمیته تعیین محتوا برای آموزشی زبان سمنانی در سه مقطع ابتدایی، متوسط اول و متوسط دوم و درج جملات سمنانی در سطح شهر توسط شهرداری و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری از مصوبات جلسه بود.

نکته قابل توجه این نشست استفاده مسئولان از گویش سمنانی برای اولین بار در راستای گسترش فرهنگ بومی و محلی بود.

کد خبر 2299703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha