حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام به تشریح چرایی مبعث پیامبران پرداخت و عنوان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) که در کتاب اصول کافی نیز بدان اشاره شده آمده است، فرمودند: خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به صدق و ادای امانت.
وی با بیان اینکه از این حدیث معانی گوناگونی برداشت میشود ادامه داد: یکی از معانی این است که خداوند پیامبران را مبعوث کرد به این دلیل که دو ویژگی صدق و امانت را در ایشان دید و یا اینکه پیامبر مبعوث شد تا این دو پیام را در جامعه محقق سازد و دیگر اینکه پیام پیامبران دارای این دو ویژگی است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین معنای صدق و امانت داری پرداخت و عنوان کرد: صدق دارای معنای گسترده ای هست که یکی از عام ترین آنها راستگویی و دیگری درستی در عملکرد هاست.
وی ادامه داد: طبق روایتی از رسول اکرم (ص)که حضرت علی (ع) آن را بیان کرده پیامبر اسلام فرمودند: ایمان یک انسان به استقامت نمیرسد تا زمانی که قلب او استقامت پیدا کند و قلب یک شخص نیز استقامت پیدا نمیکند تا زمانی که زبان او استقامت پیدا کند که این نشان میدهد کلید اصلاح و تربیت و ایمان در گروه استقامت قلب و استقامت قلب نیز در گروه استقامت زبان است و همین نکته است که همیشه گفته شده انسان در زیر زبان خود پنهان است.
تأکید اسلام به امانت داری
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن در ادامه به معنای امانت داری پرداخت و عنوان کرد: این واژه نیز دارای معنای گستردهای است که ادای امانت فردی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را شامل میشود.
وی ادامه داد: امانت داری آنچنان در دین اسلام مورد تأکید است که امام صادق(ع) فرمودند: اگر شمشیری را که با آن امام حسین(ع) را به شهادت رساند به امانت به من بدهند و من هم بپذیرم این امانت را در هر شرایطی به صاحبش باز میگردانم.
حجت الاسلام یزدانی مقدم با اشاره به صفت امین بودن پیامبر(ص) عنوان کرد: ایشان در دوران جاهلیت به قدری امانت دار بودند که به محمد امین شهره بودند و حتی بعدها بسیاری از کسانی که با پیامبر دشمنی و خصومت داشتند بازهم اموال خود را نزد پیامبر به امانت میگذاشتند.
وی با توجه به حدیث امام صادق(ع) پیرامون مبعث خداند پیغمبری را مبعوث نکرد جز اینکه برای صدق و ادای امانت باشد که در این بین هر چه از سوی خداوند به انسان داده شده مانند همسر، فرزند، اموال، سلامتی و توانایی و بسیاری دیگر از نعمت ها همه امانت الهی است که باید به صدق و راستی از آن حفاظت و در آخر نیز ادای امانت الهی را انجام داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن تاکید کرد: توجه به صدق و امانت ایمان آدمی را افزایش می دهد و برخی اندیشمندان همچون ابوعلی سینا و خواجه نصیر در کتب خود آوردهاند که صداقت و راستگویی چندان موجب پاکی روح میشود که حتی انسان خوابهایی را که میبیند راست است و حتی میتواند به یک معبر خواب تبدیل شود.
تأکید پیامبر(ص) بر توحید و وحدت
وی در ادامه به مبحث تاکید پیامبر به وحدت اشاره و گفت: پیامبر در حدیثی فرمود که من شما را به دو چیز توصیه میکنم یکی توحید و دیگری حفظ وحدت.
حجت الاسلام یزدانی مقدم ابراز داشت: با توجه به این فرمایش پیامبر گرامی اسلام درمییابیم که مسئله وحدت آنچنان مهم است که پیامبر آن را در کنار توحید بیان کردهاند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و قرآن تأکید کرد: در کشورهای اسلام باید به این نکته توجه شود که آنچه مرضی رسول خدا بود این است که همدیگر را به عنوان مسلمان بپذیریم و اگر کسی گفت که به دنبال صلح است حرف او را قبول کنیم و در پی آرامش و وحدت باشیم.
نظر شما