۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۳۱

بازگیر:

بلوط های زاگرس به سختی نفس می کشند/ نقش تشکلهای زیست محیطی در نجات جنگلهای بلوط

بلوط های زاگرس به سختی نفس می کشند/ نقش تشکلهای زیست محیطی در نجات جنگلهای بلوط

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه بلوط های زاگرس به سختی نفس می کشند، بر نقش تشکلهای زیست محیطی برای نجات جنگلهای بلوط تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین بازگیر ظهر سه شنبه در جمع مدیران و فعالان محیط زیست استان با بیان اینکه لرستان با 28 هزار کیلومتر مربع وسعت، دو درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: لرستان در کنار دو هزار گونه گیاهی، 236 گونه پرنده را در قلب خود جای داده که در مجموع 45 درصد پرندگان موجود در کشور را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: از مجموع 198گونه پستاندار موجود در کشور 45 گونه مربوط به لرستان بوده که این تنوع زیستی نعمت و محبت عظیم خداوند به استان است و متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

بازگیر با بیان اینکه 530 گونه جانوری و سه هزار گونه گیاهی در منطقه زاگرس وجود دارد، گفت: در حال حاضر زاگرس با مشکل جدی مواجه است چون بلوط به عنوان گونه اصلی زاگرس به سختی نفس می کشد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه بلوط و زاگرس نیازمند حمایت جدی فعالان و مسئولان محیط زیست است، تصریح کرد: حرکت فعالان محیط زیست در استان و در راستای نجات بلوط ستودنی است زیرا نقش تشکل های مردمی در حفظ حیات بلوط شاید به نحوی پررنگ تر از نقش مسئولان باشد.

بازگیر در ادامه از تشکلهای مردمی به عنوان موتورهای پویای جامعه یاد کرد و گفت: در حال حاضر مسئله زوال بلوط اهمیتی به اندازه خشکی دریاچه ارومیه دارد اما تلاشی که برای نجات دریاچه ارومیه از خشکی می شود با تلاشی که برای احیای بلوط صورت گرفته قابل قیاس نیست.

وی افزود: NGO ها به عنوان همیاران محیط زیست باید فریاد دادخواهی طبیعت لرستان را به مسئولان بالادستی ابراز کنند.

کد خبر 2300075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha