۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

فروش تمساح در بازار های تهران/ جابجایی غیر قانونی یک روستا

فروش تمساح در بازار های تهران/ جابجایی غیر قانونی یک روستا

فروش تمساح در بازار های تهران، تکذیب آفریقایی بودن یوز پیراهن تیم ملی بر اساس مستندات علمی، تشکیل زنجیره انسانی دراعتراض به ساخت برج درباغ فرزانه شیراز، در دستور کار قرار گرفتن شناسایی عاملان تولید و توزیع سوخت سرطانزا در مجلس، معرفی ترکیبات آروماتیک بنزین پتروشیمی به عنوان عامل تولید ذرات معلق، ردشدن استدلال دولت مبنی بر سرطانزا بودن بنزین داخلی از سوی کمیسیون انرژی مجلس و انتقاد از انتقال آب از منطقه حفاظت شده سبزکوه به تالاب چغاخور از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

فروش تمساح در بازار های تهران/ خرید انواع حیات وحش با سفارش قبلی

در اولین روز از هفته جاری، در اولین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف دو تمساح از یک قاچاقچی حیات وحش در استان تهران خبر داد.
اسماعیل میران زاده با بیان این مطلب افزود: به دنبال شناسایی یک قاچاقچی حرفه ای حیوانات، نیروهای یگان محیط زیست استان تهران به صورت ناشناس و به عنوان خریدار با قاچاقچی مذکور وارد مذاکره شدند.
به گفته وی، نیروهای یگان محیط زیست برای خرید ۲ عدد تمساح با قاچاقچی مربوطه مذاکره کرده و به منظور جلب اعتماد فروشنده، مبلغی را نیز به عنوان پیش پرداخت به حساب وی واریز کردند. قرار بود دو تمساح به مبلغ ۳۰ میلیون ریال در جریان این معامله به فروش برسد.
میران زاده یاد آور شد: متهم در جریان مذاکرات پیش از دستگیری به خریدار (مامور ناشناس محیط زیست) اعلام کرده بود که هر نوع حیوان وحشی که مد نظر وی باشد از جمله توله شیر، توله پلنگ و غیره را با سفارش قبلی تهیه و در اختیار وی خواهد گذاشت.

آفریقایی بودن یوز پیراهن تیم ملی اساس علمی ندارد

در این روزمدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر منقوش شدن پیراهن تیم ملی فوتبال ایران به یوز آفریقایی به جای یوز آسیایی، گفت: بهتر است بیاموزیم با اغراض شخصی منافع ملی را مخدوش نکنیم.
هومن جوکار  در توضیح طرح پیراهن تیم ملی، گفت: اساس کار ما برای بررسی و مقایسه ظاهری گونه ها و زیر گونه‌ها دانش morphology یا ریخت شناسی است.
وی با تأکید بر این موضوع که در این دانش، صفات ظاهری و قابل مشاهده از قبیل رنگ، فرم بدن، طرح پوست و مواردی از این دست، شرح داده می‌شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر وقتی صحبت از مقایسه دو زیر گونه مطرح است ما به اختلافاتی که متخصصین morphology شرح داده‌اند استناد می‌کنیم.
مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اظهار داشت: علی رغم اختلاف ژنتیکی شناخته شده در بین یوز آفریقایی و آسیایی، تاکنون هیچ گونه اختلاف ظاهری معنی داری در مورد این دو گونه شرح داده نشده است و مشخص نیست انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه پیراهن تیم ملی منقوش به یوز آفریقایی است بر اساس کدام مستندات علمی صورت گرفته است.

جابجایی غیر قانونی روستای رحیم آباد به منطقه حفاظت شده هلن

روز یکشنبه، یک فعال محیط زیست از تصمیم مسئولان محلی در استان چهار محال و بختیاری بدون در نظر گرفتن قوانین زیست محیطی برای جابجایی روستای رحیم آباد که با معضل رانش مواجه شده به منطقه حفاظت شده هلن خبر داد.
هومان خاکپور با بیان این مطلب افزود: خبرهای منتشره در روزهای اخیر حکایت از این واقعیت دارد که ظاهراً مفاهیم علمی و ضوابط بین‌المللی و یا قلمروهایی چون مناطق حفاظت‌شده و رویشگاه‌های جنگلی،گونه‌های اندمیک و درخطر انقراض، پایه‌های وحشی گونه‌های اهلی‌شده و سرزمین‌های بکر وحشی از جایگاه مناسب در نزد برخی مسئولان و تصمیم گیران از توجه و ارزش چندانی برخوردار نیست و در برنامه‌های توسعه‌ای و خدماتی برخی دستگاه‌های دولتی منظور نشده است.
به گفته وی، ماجرا ازاین‌قرار است که ظاهراً عده ای از مسئولان محلی درصدد هستند به بهانه مشکلات اجتماعی، زمین موردنیاز برای جابه‌جای روستایی بنام رحیم‌آباد در چهارمحال و بختیاری را از منطقه جنگلی حفاظت‌شده هلن تأمین کنند.
خاکپور اظهارداشت: رحیم‌آباد یکی از روستاهای واقع‌شده در حاشیه هلن است که بنا بر مصوبات ستاد بحران استان به لحاظ حرکت‌های رانشی زمین و خطر تخریب ساختمان‌های قدیمی و بدون استحکام، در دستور جابه‌جایی مسئولان محلی قرارگرفته است.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: با جابه‌جا شدن این روستا به داخل منطقه حفاظت‌شده، علاوه بر نادیده گرفته شدن ضوابط کنوانسیون‌های جهانی و اصول مسلم علمی، با مفاد قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگل‌ها و مراتع و قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست مغایر است.

شناسایی عاملان تولید و توزیع سوخت سرطانزا در دستور کار مجلس قرار گرفت

در این روز عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از پیگری مجلس برای شناسایی عاملان تولید و توزیع سوخت سرطانزا خبر داد و گفت: با کسانی که در سالیان گذشته باوجود تذکرات و هشدارهای مسئولان مربوطه با جان هموطنان بازی کرده و سوخت سرطان زا تولید و توزیع کرده اند برخورد می کنیم.
کمال الدین پیرموذن با بیان این مطلب افزود: هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست از ابتدای مجلس نهم با توجه به گزارشات موثق مبنی بر اینکه 80 تا 90 درصد آلودگی هوا در کلانشهرها ناشی از سوخت و خودروها است، به سازمانهای متولی تذکر داده بود.
به گفته وی، اما همواره وزارت نفت با توجیهات و بهانه های مختلف زیر بار نمی رفت و غیراستاندارد بودن سوخت را قبول نمی کرد.
پیرموذن اظهار داشت: افتتاح پالایشگاه تندگویان و چند پالایشگاه دیگر در سطح کشور همواره از توجیهاتی بود که وزارت نفت برای سوخت غیراستاندارد خود ارایه می داد، این در حالی است که سال گذشته سازمان استاندارد اعلام کرد که چهار پنجم سوخت تولیدی در کشور غیراستاندارد است. یعنی تنها 17 میلیون لیتر سوخت از 70 میلیون لیتر سوخت مورد نیاز روزانه کشور استاندارد بود.

ترکیبات آروماتیک بنزین پتروشیمی عامل تولید ذرات معلق/ بارها در دولت قبل درباره سرطانزا بودن بنزین هشدار دادیم

روز یکشنبه رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حقاظت محیط زیست گفت: در دوره قبل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم به سازمان محیط زیست و هم به وزارت نفت در مورد سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی هشدار داده بود.
دکتر یوسف رشیدی که در دوره قبل مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود با بیان این مطلب افزود: در آن دوره بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در خصوص سرطان زا بودن بنزینهای پتروشیمی هم به مسئولان سازمان محیط زیست و هم به مسئولان وزارت نفت تذکر و هشدار داده بودیم.
به گفته وی، البته در آن زمان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در جایگاهی نبود که دولت را مجاب به توقف تولید سوخت توسط پتروشیمی ها کند.
رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: به طور کلی اصلا نیازی به تست کردن بنزین پتروشیمی برای اثبات سرطان زا بودن آن نیست چراکه این بنزین حاوی ترکیبات آروماتیک و حلقوی است که قطعا مسئولان از خطرناک و سرطان زا بودن این مواد اطلاع داشته اند با این حال شرکت کنترل کیفیت در این خصوص بارها اخطار داده بود.
رشیدی اظهار داشت: در حال حاضر در مراجع علمی اثبات شده که ذرات معلق ثانویه که یکی از عمده ترین عوامل آلوده کننده هوای تهران و دیگر کلان شهر ها هستند توسط ترکیبات آروماتیک تولید می شود که بسیار خطرناک و سرطان زا است که خوشبختانه در سال جاری تا حد زیادی مهار شده اند.

بهبود کیفیت سوخت در یک دوره چهارساله

اما در این روز قائم مقام سابق سازمان محیط زیست با بیان اینکه تمام تلاشها و رایزنی ها برای تولید سوخت یورو 4 در دوره قبل و در نتیجه پیگیریهای سازمان محیط زیست در این دوره بوده گفت: با جود تحریمها در یک اقدام جهادی مهندسان نفت طی یک دوره 4 ساله بیش از 20 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر گازوئیل روزانه تولید کردند.
دکتر علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: سازمان محیط زیست از سال 1388 با وزارت نفت برای تولید سوخت با استاندارد یورو 4 وارد مذاکره شد و سرانجام در سال 1390 در قالب طرح جامع مقابله با کاهش آلودگی هوای 8 کلان شهر استاندارد کردن سوخت در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید.
به گفته وی، طی 4 سال گذشته وزارت نفت با سرمایه گذاری معادل 14 میلیارد دلار موفق به تولید روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 10 میلیون لیتر گازوییل یورو 4 از طریق 3 پالایشگاه  تند گویان، شازند و لاوان شد و سایر پالایشگاههای کشور نیز تا 80 درصد برای تولید سوخت یورو 4 پیشرفت فیزیکی داشتند.
قائم مقام سابق سازمان محیط زیست اظهار داشت: متأسفانه با وجود شرایط تحریم در کشور اگر چه مطابق قانون مصوب می بایست از ابتدای سال 92 تمام سوخت کشور به یورو 4 تبدیل می شد وبا اینکه تمام زیر ساخت های آن با کمک مهندسان وزارت نفت با بیش از 200 نفر ساعت کار کارشناسی فراهم شده بود  این امر میسر نشد.
شاعری تصریح کرد: اما از ابتدای سال جاری با برداشته شدن شرایط تحریم سوخت یورو 4 توزیع می شود که نقش بسیار خوبی هم در بهبود کیفیت هوای کلان شهر ها و به ویژه پایتخت داشته است اما مسئولان فعلی نباید با نادیده گرفتن زحمات دولت پیشین تمام این دستاوردها را نتیجه چند ماه روی کار آمدن خودشان عنوان کنند.

کمیسیون انرژی مجلس استدلال دولت برای سرطانزایی بنزین داخلی را نپذیرفت

روز دوشنبه عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه برای بررسی علل واردات بنزین و آلودگی بنزین داخلی گفت: سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت نفت سندی مبنی بر آلایندگی بیش از اندازه بنزین پتروشیمی‌های داخلی ارائه ندادند.
موسی احمدی با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی با حضور روسای شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان محیط زیست و سازمان اداره استاندارد گفت: در این جلسه در خصوص آلایندگی بنزین‌های تولیدی پتروشیمی های داخلی در مقابل بنزین های وارداتی بحث و گفتگو شد.
نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان سازمان استاندارد و محیط زیست و پالایش و پخش نتوانستند به صورت مستند و مستدل اعضای کمیسیون را در خصوص آلایندگی بنزین تولید داخل قانع کنند گفت: به نظر می رسد بنزینهای وارداتی نسبت به بازده های تولید داخل مزیتی ندارند.

انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد/ خط دوم جایگزین خط اول می شود

در این روز دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: عده ای به دنبال این هستند که هیچ کدام از برنامه های دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه به اجرا درنیاید و بسیاری از آنها نیز انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه را پیشنهاد می کنند که این امر پایه علمی ندارد.
عیسی کلانتری در جلسه شورای منطقه ای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه عده ای به دنبال عملیاتی نشدن راهکارهای ارائه شده توسط ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هستند، افزود: این افراد مشتاق پشت پرده امیدوارند با استفاده از پول نفتی ایران عملیات اجرای خط انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه را عملیاتی کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر حتی یک گروه نخواهند دریاچه ارومیه با مصوبات ستاد احیا شود، معضل سختی برای بقیه ایجاد می شود، اظهار داشت: یک عده ای به دنبال این هستند که این برنامه اجرایی نشده و از خزر به دریاچه ارومیه آب بیاورند و نفت بگیرند که 20 میلیارد دلار هزینه آن است.

شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان بهرام گور کشته شد

روز سه شنبه مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از کشته شدن یک شکارچی غیر مجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان بهرام گور خبر داد.
کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: بر اساس گزارشات موثق دریافتی از استان فارس، حدود دو روز قبل در جریان درگیری مسلحانه مابین محیط بانان منطقه حفاظت شده بهرام گور و تعدادی شکارچی غیرمجاز متاسفانه یکی از شکارچیان هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

زنجیره انسانی دراعتراض به ساخت برج درباغ فرزانه شیراز/مصوبه تخریب ریه تنفسی شیراز را لغو کنید

در این روز زنجیره انسانی دورتا دور باغ فرزانه شیراز در اعتراض به مصوبه شورای شهر در واپسین روزهای سال گذشته برای ساخت دو برج 25 طبقه در این باغ تشکیل شد و گروههای مختلف شهروندان خواستار لغو این مصوبه و جلوگیری از تخریب تنها ریه تنفسی مرکز شهر شیراز شدند.
در روزهاي پایانی سال 1392، شهرداری شیراز تغيير کاربري و تفکيک باغِ فرزانه در خيابان زند شیراز  را در قالب طرحی دوفوریتی به شوراي اسلامي شهر شيراز پیشنهاد داد و در تاریخ 24 اسفند همین سال یعنی در شلوغی روزهای پایانی سال، مصوبه آن برای تفکیک باغ بزرگ و تاریخی فرزانه (تنها یادآور چهارباغ صفوی) گرفته شد تا به جای فضای سبز شهری و در دسترس همگان، این باغ به 2 برج 25 طبقه‌ بی‌شاخ و دم و ناهم‌خوان با بافت پیرامونی دگرگون شود. برج‌هایی که نه تنها گرهی از مشکلات این شهر و محور تاریخی و ارزشمند زند نمی‌گشایند، بلکه بر چالش‌های زیست‌محیطی و ترافیکی آن به شدت خواهند افزود.
اما این مصوبه که دلیل تصویب آن از سوی اعضای شورای شهر شیراز با استناد به گلایه استاندار فارس از نبود برجی درخور در مرکز شهر عنوان شده در همین ابتدای کار توسط گروههای مختلف زیست محیطی، مهندسان شهر سازی ، اساتید دانشگاههای مهماری و شهر سازی، تشکل های دانشجویی و حتی اساتید حوزه علمیه مورد نقد و اعتراض واقع شده است .

انتقال آب از منطقه حفاظت شده سبزکوه به تالاب چغاخور ارزیابی زیست محیطی ندارد

روز چهارشنبه مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال بختیاری گفت: پروژه انتقال آب از منطقه حفاظت شده سبزکوه به تالاب چغاخور که مقدمات آن فراهم شده ارزیابی زیست محیطی ندارد و از نظر محیط زیست طرحی مخرب است.
سعید یوسف پور با بیان این مطلب افزود: این پروژه چند اثر تخریبی و ایراد اساسی دارد چرا که از یکسو منطقه حفاظت شده سبزکوه را تخریب کرده از سوی دیگر قرق و ذخیره گاه جنگلی چهارطاق که جزو ذخیره گاههای منحصر به فرد سازمان جنگل ها و مراتع است را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گفته وی، همچنین از آنجایی که آب منتقل شده از این منطقه حفاظت شده به تالاب چغاخور قرار است در این تالاب ذخیره و برای مصارف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد نه تنها برای این تالاب سودی ندارد که موجب بر هم زدن اکوسیستم آن نیز می شود.
یوسف پور اظهار داشت: در حقیقت برای انتقال این آب به تالاب چغاخور بایستی ارتفاع سدی که بر روی این تالاب وجود دارد افزایش یابد و بنابراین تالاب چغاخور از تعریف تالابی که عمق آن نباید از 6 متر تجاوز کند خارج شده و تبدیل به دریاچه می شود.
وی تصریح کرد: همچنین به دلیل دبی بالای آب جریان رودخانه ای با رسوبات زیاد وارد این تالاب می شود که در نتیجه موجب بر هم زدن کیفیت آب و به هم خوردن تعادل محیط زندگی زیستمندان این تالاب می شود.

 

کد خبر 2300924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha