۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲

گزارش مهر/

مصرف فله‌ای شير و شیوع تب مالت در خراسان رضوی/ استقبال از شيرخام سرانجام خوشي ندارد

مصرف فله‌ای شير و شیوع تب مالت در خراسان رضوی/ استقبال از شيرخام سرانجام خوشي ندارد

مشهد - خبرگزاری مهر: در حالی مردم مشهد از مصرف شیر فله‌ای بیش از سایر نقاط کشور استقبال می‌کنند که کارشناسان صنعت شیر هشدار می‌دهند که شیوع بیماری تب مالت در خراسان رضوي 25 درصد افزایش داشته و تاکید می‌کنند سلامت شیر صنعتی با توجه به نحوه تولید و توزیع آن قابل قیاس با فروش غیراستاندارد این محصول به صورت فله‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، فروش شیر فله‌‌ای در کشور ما درحالی هنوز رواج دارد که در شیر خام عرضه شده مستقیم در برخی شهرها علاوه‌بر باکتری‌هایی مثل بروسلا عامل تب مالت و باکتری های خطرناک مثل لیستریا نیز وجود دارد که جان مصرف كنندگان شیر را به خطر می اندازد.

در شیر خام عرضه شده به صورت مستقیم در برخی شهرها علاوه‌بر باکتریهایی مثل بروسلا عامل تب مالت، دارای باکتری های خطرناک مثل لیستریا نیز هست که عامل بیماری لیستریوز است و باعث سقط جنین، مننژیت و مسمومیت‌های خونی می‌شود.

مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه عاملي براي بيماري تب مالت

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در حاشيه همايش تجليل از همراهان هميشگي شير پگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تب مالت بیماری میکروبی كه توسط باکتری‌های بروسلا ایجاد می‌شود و میکروب این بیماری دام‌ها را مبتلا می‌کند و انسان نیز درصورت تماس با دام آلوده، ذبح دام آلوده و مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه به این بیماری مبتلا می‌شود.

حسین چمنی یادآور شد: آموزش‌ و اطلاع رسانی به شهروندان در رابطه با پرهیز از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه و عدم‌تماس با دام آلوده ضروری است.

وي گفت:باید اقدامات کنترل بیماری در دام‌ها توسط سازمان دامپزشکی و نظارت در راستای عدم‌ عرضه مواد لبنی غیرپاستوریزه در بازار توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه انجام شود.

شیر فله؛ بدون فرآیند سالم سازی و بدون بسته بندی استاندارد

چمني افزود: شیر فله، شیری است که بدون هرگونه عملیات و فرآیند سالم سازی و بدون بسته بندی استاندارد و مورد تائید مراجع نظارتی مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسه استاندارد، عرضه و به فروش می رسد.

چمنی با بیان اینکه آسیب‌های وارده به سلامتی انسان در اثر مصرف شیرهای فله‌ای و غیرپاستوریزه  اثبات شده است، گفت:و در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود آلودگی در شیرهای فله‌ای و مصرف بالای این شیرها در مناطق روستایی گزارش‌های بیشتری از بروز بیماری تب مالت در مردم دریافت کرده‌ایم. بنابراین مصرف شیرهای فله‌‍‌ای می‌تواند به‌صورت بالقوه خطر داشته باشد.

وی ادامه داد: امروزه دسترسی مردم در تقریبا تمام نقاط کشور به شیر پاستوریزه امکان پذیر است و بهتر است که شهروندان از مصرف شیرهای فله‌ای خودداری کنند.

تاثير حمل و نقل غيراستاندارد و نيرو ي انساني در آلودگي شير خام

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در توضیح بیشتر گفت:  آلودگی‌های میکروبی تنها توسط شیر غیرپاستوریزه منتقل نمی‌شود بلکه عامل انسانی نیز در آن دخیل است، درصورتی که فردی که وظیفه دوشیدن شیر را عهده‌دار است، بهداشت شخصی خویش را رعایت نکند، می‌تواند به‌طور غیرمستقیم عامل انتقال میکروب به بدن انسان شود.

وی افزود: ظروف حمل‌و نقل شیر نیز به‌عنوان یک عامل بیرونی می‌تواند آلوده باشد؛ این عوامل بیرونی می‌توانند به‌صورت بالقوه زمینه بسیار زیادی را برای آلودگی شیر فله‌ای ایجاد کنند.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در ادامه توصیه کرد تا برای اینکه آلودگی‌های ثانوی از طریق دست انسان و ظروف و تانکرهای حمل شیر منتقل نشوندتا حد امکان از مصرف شیرهای غیرپاستوریزه اجتناب شود.

وی همچنین توضیح داد : در شیر خام عرضه شده به صورت مستقیم در برخی شهرها علاوه بر باکتریهایی عامل تب مالت دارای باکتری های خطرناک مثل لیستریا نیز هست که عامل بیماری لیستریوز می باشد و باعث سقط جنین، مننژیت و مسمومیت های خونی می شود.

ممنوعیت عرضه شیر خام در كشورهاي توسعه يافته

با تاکید بر اینکه ریشه کن شدن این بیماری در کشورهای توسعه یافته مثل فرانسه به دليل ممنوعیت عرضه شیر خام است؛ افزود: به علت احتمال زیاد خطر وقوع بیماریها توسط باکتریهای بیماریزای خطرناک، در کشورهای پیشرفته عرضه شیرخام برای مصرف مستقیم انسان از سال 1930 ممنوع  شد.

وی گفت: تا قبل از کاربرد روش های حرارتی مثل پاستوریزه و استریلیزه کردن شیر، مصرف مستقیم شیرخام و شیر فله موجب رواج بیماریهای مختلفی مثل سل، تب مالت، دیفتری، حصبه، اسهال خونی و التهابات گوارشی در این کشورها شده بود.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران عنوان کرد: مصرف شیرهای پاستوریزه و استریلیزه، در بسیاری از کشورها سبب حذف این بیماریها شده و امروزه ایمنی شیر نقش اساسی در کشورهای پیشرفته دارد.

وی گفت: در کشورهایی مثل فرانسه که حتی یک مورد بیماری تب مالت وجود ندارد، 95 درصد شیر مصرفی مردم از شیرهای استریل با ماندگاری طولانی تشکیل می شود.

چمنی به وجود بیماری تب مالت در ایران اشاره و تاکید کرد: این افراد در اثر عرضه مستقیم شیر خام و مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی فله‌ای (محلی) به این بیماری مبتلا شده اند.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران همچنین با تاکید بر اینکه سلامتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به انسان‌ها داده است افزود: افزایش و حفظ سلامتی  نیازمند استفاده درست از منابع غذایی و آشامیدنی سالم است.

پیشگیری به عنوان نقشه‌ای برای توسعه کشور

چمنی ابراز تاسف کرد از اینکه در حوزه سلامت جامعه بیشتر از آن که به پیشگیری به عنوان نقشه‌ای برای توسعه کشور نگاه شود اقدامات مختلف درمانی دراولویت است.

مدير روابط عمومي صنايع شير ايران نيز در گفتگو با مهر  با تاکید بر لزوم قراردادن شیر در سبد غذایی خانواده ها تاکید کرد:  80 درصد مشکلات و  بروز بیماری‌های گوارشی، دندانی و استخوانی در کشور ایران به عدم استقبال از این ماده غذایی ارزشمند برمی گردد.

محمد صراف زاده تاکید کرد:  شیر به عنوان غذایی کامل است و تنها ماده غذایی که از ابتدا زندگی تا پایان زندگی به افراد توصیه می‌شود زیرا ارزش غذایی بالایی دارد.

وی گفت: در شیر ویتامین‌های B2 و B12 وجود دارد که نه تنها باعث تقویت بدن می‌شود بلکه نیازهای ویتامینی آن را نیز فراهم می‌کند.

صراف زاده بیان کرد: ید و کلسیم موجود در شیر وظایف مهمی را انجام می‌دهند و تولیدات این محصول در کشور دارای استانداردهای داخلی و بین‌المللی است و ایران بزرگ‌ترین صادرکننده شیر به کشورهای همسایه، منطقه و 18 کشور جهان است.

وی گفت:صنعت شیر کشور در میان 500 صنعت دیگر مواد غذایی 40 درصد سهم دارد که بالاترین میزان در این بخش بوده اما کمترین سود که 1.5 درصد است را داراست.

استفاده از آب و  وایتکس در شير صحت ندارد

صراف زاده استفاده از آب، وایتکس یا هر ماده دیگری را غیر واقعی دانست و گفت: این نمی‌توان صحت داشته باشد زیررا این مواد قابل فرآوری در شیر نیستند و بلافاصله در آزمایش‌های مختلف کارخانه‌ها مشخص می‌شوند بنابراین مردم با خیال آسوده شیر را مصرف کنند.

وی همچنین اداعای افزون آب به شیر را رد کرد و گفت: مردم بدانند که غلظت شیر یک درصد چربی با شیر پنج درصد چربی متفاوت است اما به هیچ عنوان آبی به هیچ یک از این دو محصول افزوده نمی شود.

كارشناسان در صنعت شير اعلام كردند؛ سرانه مصرف شیر سالانه در ایران 70 تا 80 کیلوگرم است در حالیکه این میزان در کشورهای توسعه یافته به 300 کیلوگرم می رسد و طبق آخرین بررسی ها، میزان مصرف شیر در الگوی مصرف غذایی خانوار در مقایسه با سبد مطلوب غذایی کشور فاصله زیادی دارد و اکنون ایرانیان روزانه 190 گرم شیر و مواد لبنی مصرف می کنند، درحالیکه طبق سبد مطلوب پیشنهادی غذایی، باید حداقل 250 گرم شیر و لبنیات در روز مصرف کنند.

همچنین کمبود مصرف شیر در ميان ايرانيان موجب شکستگی خودبخودی استخوان و پوکی استخوان بویژه شکستگی استخوان لگن و ران در سالمندان می‌شود و  اين پوکی استخوان در بسیاری از موارد منجر به معلولیت می شود.

در حالي كه توزیع شیر در مدارس و ترويج فرهنگ مصرف شیر بین دانش آموزان گامي در نهادينه كردن مصرف اين ماده غذايي با ارزش است اما به نظر مي‌رسد هنوز تولید کنندگان براي عرضه شير با قیمت مناسب در بازار نياز به حمايت‌هاي دولت دارند.

................................

گزارش : زهره رنگ آميز

کد خبر 2301662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha