۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۵۷

عالم از حضور مولود شعبان نورانی شد/ امام حسین(ع)؛ امام سخاوت و پارسایی

عالم از حضور مولود شعبان نورانی شد/ امام حسین(ع)؛ امام سخاوت و پارسایی

قم - خبرگزاری مهر: یکی از ویژگی‌های بارز امام حسین(ع) در منابع تاریخی، سخاوت و بخشندگی ایشان است؛ روحیه‌ای که نیاز جامعه امروز ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه(س) خواب است. حسين(ع) گريه می‌کند. ناگهان گهواره شروع می‌کند به تکان خوردن. صداي لالايي شنيده می‌شود. حسين(ع) آرام می‌گیرد. ماجرا را که براي محمد رسول الله تعريف می‌کنند، می‌گوید: «جبرئيل بوده، جبرئيل امين...»

سوم شعبان مولودی در خانه فاطمه(س) و علی(ع) به دنیا آمد که یک نوزاد ساده نبود. او در گذر سال‌هایی که برای وی و خانواده‌اش با مصائب گوناگون همراه شد و در پرتوی رحمت الهی و هدایت رسول او به یکی از بزرگ ابرمردان تاریخ تبدیل شد.

نوزادی که فطرس ملک به واسطه تبرک جستن از او شفا گرفت و پر و بال شکسته‌اش پس از 700 سال التیام یافت. کودکی که پا بر دوش پیامبر می‌گذاشت و هم‌بازی‌اش فرشتگان مقرب الهی بودند. نوجوانی که کلید باغ‌های علم و حکمت را از پدرش علی مرتضی گرفت و جوانی که ولایت‌مداری و وفاداری را در روزهای تنهایی برادر تجربه کرد و در نهایت امامی که در روزگار سیاه حکومت بنی‌امیه، چراغ سرخ کربلا را روشن کرد. فانوسی که تا بشر بر این کره خاکی وجود دارد و تا شب و روز هست، نورش هدایتگر ستم‌دیدگان و آزادی‌خواهان خواهد بود.

امام حسین(ع) را همه با کربلایش می‌شناسند. با مصیبت، با خون و با شهادت... شیعه هر وقت یاد این امام بر دلش جاری‌ می‌شود، مروارید اشک از دیده‌اش روان شده و به یاد لحظاتی می‌افتد که این مرد بزرگ خدا در میان انبوهی از دیوصفتان تنها مانده بود. این اما تنها جلوه زندگی این ولی خدا نیست. شاید امروز وقت خوبی است که امام حسین(ع) را قدری از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم.

حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید در کتب اهل سنت تجلیل‌های فراوانی از سومین امام شیعیان شده است. وی یکی از مهم‌ترین خصوصیات این امام بزرگوار را که از منابع اهل سنت می‌توان دریافت کرد سخاوت می‌داند. از نظر علمای و تاریخ‌دانان اهل سنت یکی دیگر از ویژگی‌های بارز امام حسین(ع) علم لدنی وی است. علمی که از جد و پدرش به وی رسیده و از وی نیز به صورت نوری در میان ائمه اطهار جاری شده است.

ترجیح صلاح امت بر منافع خود

این کارشناس مذهبی با اشاره به زهد و عبادت امام حسین(ع) گفت: ایشان 25 بار خانه کعبه را با پای پیاده زیارت کرده‌اند و این نکته نیز در کتب تاریخی اهل سنت ذکر شده است. وی با اشاره به اینکه شهادت و شجاعت امام حسین(ع) تنها بخشی از ویژگی‌های این امام بزرگوار است افزود: ایشان بارقه‌ای از تجلی صفات الهی و جامعی از کمالات رسول گرامی اسلام و امام علی(ع) بودند.  

وی افزود: در زمینه اخلاق خانوادگی نیز امام حسین(ع) بی نظیر بود به گونه‌ای که اظهار محبت بسیار ایشان نسبت به همسر و فرزندان گاهی مورد انتقاد اطرافیان قرار می‌گرفت. به گواهی تاریخ خانواده ایشان نیز همواره وابستگی عاطفی بسیاری نسبت به امام حسین(ع) داشته‌اند. نجاریان‌زاده با اشاره به اینکه از تمام این خصوصیات می‌توان اوج ایثار امام حسین(ع) در روز عاشورا را برداشت کرد، ادامه داد: وقتی ایشان با چنین احساسات قوی نسبت به خانواده در راه خدا آنان را قربانی کرده و برای نجات امت اسلامی چنین ایثاری انجام می‌دهند، می‌توان برداشت کرد که سیره حسینی به معنای ترجیح صلاح امت اسلامی به تمام خواسته‌های خود است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه امروز به چنین روحیه‌ای در میان امت اسلامی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: گذشتن از مال، جان و خواسته‌های خود به خاطر نجات امت اسلامی اگر به عنوان یک الگوی رفتاری در میان مسلمانان ترویج شود، کلید بسیاری از مشکلات خواهد بود.

ایثار مال در سیره امام حسین(ع)

روزی امام حسین(ع) با یکی از همراهانش برای سرکشی از اموال خود می‌رفت. وقتی به نزدیکی باغ خود رسید، متوجه رفتار غلامش که نگهبان باغ بود، شد. غلام سفره‌ای پهن کرده بود. لقمه‌ای از غذا را برمی‌داشت و لقمه دیگر را برای سگ می‌گذاشت. امام حسین(ع) به او نزدیک شد و علت این کار را پرسید. غلام در جواب گفت: من از خان نعمت شما بهره‌مند شدم و دریغم می‌آید تا این سگ از این خوان لقمه‌ای نگیرد. امام حسین(ع) در پاسخ آن غلام را آزاد کرد و آن باغ را به او بخشید.

حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده این را یکی از ده‌ها حکایت موثقی می‌داند که در کتب تاریخی در زمینه سخاوت و بخشندگی امام حسین ذکر شده است. وی با اشاره به اینکه امروز در جامعه نیاز به چنین نگاهی در امور مالی داریم گفت: بسیاری از جوانان برای مشکلات مالی از ازدواج محروم هستند و در معرض فساد قرار دارند اما بخشی از ثروتمندان جامعه نسبت به این موضوع اعتنایی ندارند.

وی با اشاره به نزدیک بود ماه رمضان، خاطرنشان کرد: در این ماه تنها عبادت نیست که موجب علو رتبه معنوی افراد می‌شود بلکه باید افراد از مال خود صدقه داده و نیازمندان را اطعام کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نمی‌شود ما خود را شیعه امام حسین(ع) بدانیم اما نسبت به یتیمان و همسایگان نیازمند بی اعتنا باشیم افزود: جامعه امروز ما به ایثار در امور مادی نیاز ویژه دارد. باید همه بکوشیم تا در عین حفظ کرامت فقرا، به آنان برای امرار معاش کمک کنیم.

وی یکی از اعمال ماه شعبان را رسیدگی به نیازمندان دانست و گفت: امام حسین(ع) با شهادت و ایثارش به شیعه عزت بخشید و امروز وظیفه ما این است که در همین جاده حرکت کرده و تسلیم منفعت‌خواهی‌های زودگذر نشویم.

کد خبر 2302502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha