۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۲

روایت کربلایی لو از سفر رمان جدیدش به قم برای دریافت مجوز نشر

روایت کربلایی لو از سفر رمان جدیدش به قم برای دریافت مجوز نشر

مرتضی کربلایی‌لو می‌گوید رمان جدیدش که داستان آن به نوعی ادای دین وی به ادبیات قرن نوزدهم روسیه است برای دریافت مجوز انتشار در حالی به سربررس کتاب‌های دینی وزارت ارشاد تحویل داده شده است که داستان آن از اساس داستانی دینی به شمار نمی‌رود.

مرتضی کربلایی لو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رمان جدید خود با عنوان «سمت کالسکه» که قرار است از سوی نشر روزنه منتشر شود اظهار داشت: این رمان جدای از نوشتن در موضوع بررسی پیش از چاپ هم ماجرای عجیبی داشته است. این رمان در دولت قبلی برای انتشار غیرمجاز شد. اما دولت که عوض شد، ناشرم یکبار دیگر درخواست بررسی داد. پس از مدتی از سربررس اداره کتاب آقای عباسلو جویا شدیم که ماجرای کتاب چه شد و ایشان گفت کار دست ما نیست و به قم فرستاده شده است.

وی ادامه داد: بعد از این موضوع به واسطه دوستانم پیگیر شدم تا ببینم رمان من برای کسب مجوز انتشار چرا به قم رفته و آنجا برای بررسی دست کیست. فهمیدم آقای شمس که مدیر اداره ارشاد قم هستند شده بررس کل کتابهای دینی در دولت جدید ولی به طور طبیعی من متوجه نشدم که رمان من چه ربطی به بررس کتابهای دینی دارد.

کربلایی لو افزود: بعد زا این ماجرا از طریق دوستی پیگیر وضعیت کتاب شدم و به من اعلام شد که آقای شمس گفته‌اند که کتاب را داده به یک بررس تا بخواند و درباره‌اش به ایشان نظر بدهد. منتها دنبال مستندات هم هستند که اگر غیرمجاز تشخیص داده شد با من محکمه پسند رفتار کنند. همین پنجشنبه هفته گذشته هم گویا جلسه داشته‌اند و درباره کتاب من هم می‌بایست در آنجا نظر نهایی داده می‌شد ولی دیگر خبر ندارم چه شده است هرچند که خودم امیدی ندارم که بررس کتابهای دینی در مورد رمانم نظری بدهد.

این نویسنده درباره داستان این رمان نیز گفت: ماجرای این رمان به نوعی ادای دین به ادبیات روسیه در قرن نوزدهم به شما می‌رود و داستان دو برادر است که در تبریز زندگی می‌کنند.

به گفته کربلایی لو از دو برادر حاضر در این رمان یکی اش در کار تئاتر است و باید روی رمان دکتر ژیواگو کار کند و در تمرینشان مطابق با شیوه استانیسلاویسکی تحلیل شخصیت کند. برادر دیگر هم درگیر یک مقاله است در مورد اینکه خشونت چه نقشی در فرهنگ ایفا می‌کند. منتها اطرافیان او به وی میگویند این مقاله را چاپ نکند چون باعث انگ خوردنش می‌شود. بر این اساس این رمان داستان تقابل این دو برادر و کشمکشهایی است که این دو در مورد کاری که میخواهند انجام بدهند با آن درگیر می‌شوند.

یادآوری می‌شود از کربلایی لو به تازگی نیز رمانی با عنوان «پیاده نظام در پیانو» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

 

کد خبر 2302750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha