۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۴

جهانگیری مطرح کرد:

پیگیر رفع مشکل سد معشوره در شورای عالی آب هستیم

پیگیر رفع مشکل سد معشوره در شورای عالی آب هستیم

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون اول رئیس جمهوری در جریان سفر به استان لرستان از پیگیری برای رفع مشکل سد معشوره در شورای عالی آب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اسحاق جهانگیری صبح دوشنبه در حاشیه سفر به لرستان و در فرودگاه خرم آباد در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وضعیت احداث سد و نیروگاه معشوره در این استان گفت: موضوع احداث این پروژه در شورای عالی آب مطرح شده و مصمم هستیم در راستای رفع مشکل سد معشوره قدم برداریم.

وی با اشاره به مزایای این پروژه سد سازی برای حوزه کشاورزی، صنعت و آب شرب در لرستان ابراز امیدواری کرد که با نگاه مثبت موجود در شورای عالی آب زمینه رفع مشکل این پروژه مهم فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف سفر خود به استان لرستان عنوان کرد: دولت مصمم است در راستای توسعه استان و تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان گام های جدی بردارد.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت و جایگاه لرستان در کشور یادآور شد: یکی از اولویت های جدی دولت تدبیر و امید توجه به استانهای کمتر توسعه یافته و کمک به رفع مشکلات این استانها است.

وی همچنین با اشاره به معضل بیکاری در استان لرستان یادآور شد: استان لرستان دارای قابلیتها و ظرفیتهای زیادی در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت، گردشگری و معادن است و زیبنده نیست که دارای رتبه نخست بیکاری در کشور باشد.

معاون اول رئیس جمهوری سرمایه گذاری بخش خصوصی را گره گشای معضل بیکاری در استان و زمینه ساز ایجاد اشتغال دانست و ابراز امیدواری کرد که با همت دولت و مردم و همچنین جذب سرمایه گذاران بتوان در راستای رفع مشکلات استان قدم برداشت.

بنابر این گزارش سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد 1.6 میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور 12 هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

کد خبر 2303282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha