۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۵۳

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران:

متوقف کردن ساخت و ساز سرای دلگشا شکستن شاخ غول بود

متوقف کردن ساخت و ساز سرای دلگشا شکستن شاخ غول بود

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد مالک سرای دلگشا نه تنها نمی تواند ارتفاع بیش از 10.5 متر بسازد بلکه طبقات اضافه آن نیز باید تخریب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران پیش از ظهر دوشنبه 12 خرداد درباره حکم دیوان عدالت اداری در نقض رای سرای دلگشا در محدوده بازار تهران برگزار شد و رجبعلی خسروآبادی در این باره بیان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی بررسی کرده اند که مجتمع تجاری سرای دلگشا بین 18 تا 20 متر ارتفاع دارد در حالیکه دیوان عدالت اداری رای به متوقف شدن ادامه ساخت و ساز در این مجتمع تجاری را داده و ارتفاع مجاز برای این ساختمان را 10.5 متر اعلام کرده است.

وی بیان کرد: فاصله پایگاه هفتم پلیس امنیت که حکم اجرای توقف پروژه سرای دلگشا به آن ابلاغ شده 100 متر با این اثر تاریخی است بنابراین آنها دیگر نمی توانند بگویند که ادامه این ساخت و ساز دور از چشم ما انجام شده است. ما مطمئن هستیم این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران متوقف شدن پروژه ساخت سرای دلگشا را شکستن شاخ غول دانست و گفت: این پروزه یکی از بزرگترین پروژه ها از نظر مالی بود و چون جلوی این کار را گرفتند فتح بابی می شود برای جلوگیری از ادامه چنین تخلفاتی در حوزه میراث فرهنگی.

وی ادامه داد: مالک سرای دلگشا باید این مجتمع را تنها با ارتفاع 10.5 متر تکمیل کند بنابراین اگر اکنون ارتفاعی بیش از این ساخته باید آن را تخریب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد: آثار تاریخی واجد ارزش پایتخت بر لایه GIS طرح تفصیلی شهر تهران مشخص می شوند. با این اقدام نه تنها احتمال تخریب این خانه‌های تاریخی به صفر می رسد بلکه دوهزار و 300 بنای دارا ارزش نشانه‌گذاری می‌شوند.

خسروآبادی ادامه داد: برای حفظ حق و حقوق مالکان آثار تاریخی تراکم شناور به آنها داده می شود.

وی همچنین از تهیه نقشه راه میراث فرهنگی شهر تهران خبر داد و گفت: قرار است تا دو ماه آینده این نقشه راه به کمیسیون فرهنگی شورای شهر برود. همچنین با کمیسیون فرهنگی و شهرسازی شورای شهر و معاونت شهرسازی شهرداری تهران تفاهم کردیم که ضوابطی برای حفظ ساختمان‌های دارای ارزش تهران تهیه کند. این نقشه راه به این معنی است که تشخیص خانه های واجد ارزش بر عهده کارشناسان میراث فرهنگی قرار دارد. پیشنهاد داده ایم که به مالکان خانه های تاریخی تراکم سیار و عوارض تغییر کاربری رایگان داده شود. همچنین می توان خانه های تاریخی را در اختیار NGO ها و ادارات قرار داد تا با مرمت و کاربری درست در جهت حفظ آنها اقدام شود. همچنین کارکردهای اجتماعی خودشان را حفظ کنند.

خسروآبادی گفت: بنابراین ارائه کاربری مناسب‌ به بناهای دارای ارزش تاریخی با تسهیلات مناسب، حفظ حقوق مالکان‌، حمایت شهرداری از ساختمان‌های دارای ارزش ضوابطی است که باید معاونت شهرسازی شهرداری تهران به آنهاا توجه کند. پس اگر این ضوابط زودتر از موعد تهیه شود، شاهد تخریب های کمتری در حوزه بناهای تاریخی خواهیم بود.

وی ادامه داد: سال گذشته، برای حفاظت از آثار تاریخی، 698میلیون تومان اعتبار داشتیم. در حالی که 200میلیارد تومان برای حفاظت از آثار در سال گذشته کم بود. این اتفاق به‌دلیل کمبودهای بودجه‌ای رخ می‌دهد و اکنون امکان توسعه‌ آن وجود ندارد چون ساختار  به نحوی نیست که اولویت کشور حفاظت از میراث فرهنگی باشد.

 

 

کد خبر 2303881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha