۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۲۱:۴۵

مقیمی:

ضرورت انتقال واحد آند ایرالکو به خارج از شهر اراک/ انتقال واحد آلاینده آند باید طبق قانون اجرا شود

ضرورت انتقال واحد آند ایرالکو به خارج از شهر اراک/ انتقال واحد آلاینده آند باید طبق قانون اجرا شود

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار استان مرکزی بر ضرورت همکاری و کمک همه دستگاه های اجرایی استان مرکزی و شهر اراک به ضرورت انتقال واحد پخت آند ایرالکو به خارج از اراک تاکید کرد و گفت: بحث آلودگی هوای اراک از مباحث جدی پیش روی شهر اراک است چرا که توسعه کلانشهر اراک به این موضوع گره خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی عصر روز دوشنبه با بیان این مطلب در چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک افزود: تا زمانی که مسئله آلودگی هوا از شهر اراک رخت برنبدد تحقق توسعه همه جانبه شهر اراک امری دور از انتظار است.

وی  ادامه داد: امید با ثبات مدیریت در شرکت ایرالکو قدم بزرگی در راستای رفع مشکلات پیش روی این واحد صنعتی بزرگ برداشته شود.

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک گفت: مشارکت صنایع و کارخانجات بزرگ در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ضروریست چرا که اجرای این طرح به تنهایی از عهده شهرداری اراک خارج است چرا که این مجموعه از توان مالی کافی برای اجرای مصوبات این طرح را ندارد.

مقیمی افزود: تشکیل جلسه ای با صنایع مستقر در محدوده شازند با حضور مدیرکل منابع طبیعی در طول هفته آینده باید در دستور کار کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک قرار بگیرد تا از توان صنایعی چون نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه در احیای فضای سبز منطقه چپقلی، کوه سرخه و باغات سنجان استفاده شود.

وی تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا با ایجاد فضای سبز مشجر زمینه حصر اطراف شهر اراک توسط درختان شاداب و سر سبز را طی سه سال آینده فراهم کنیم.

انتقال واحد پخت آند به خارج از شهر اراک باید طبق قانون اجرا شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت اجرای طرح انتقال واحد پخت آند کارخانه ایرالکو به خارج از شهر اراک گفت: عدم انتقال واحد آندسازی به خارج از اراک عدم صدور پروانه بهره برداری برای ایرالکوی نوسازی شده را در پی خواهد داشت.

 

 

امیر انصاری افزود: انتقال واحد  آلاینده پخت آند به خارج از شهر اراک از مصوبات هیئت دولت است و باید طبق قانون اجرا شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه انتقال تجهیزات طرح نوسازی ایرالکو از گمرک گفت: وجود برخی مشکلات در این بخش باعث شد تا اجرای طرح نوسازی ناوگان کمی با تاخیر روبرو شود این در حالیست که مدیران ایرالکو موظفند طبق وعده ای که به مسئولان استان مرکزی داده در مرداد ماه امسال ار نصب این تجهیزات خریداری شده را به پایان برسانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه یادآور شد: بعد از نصب تجهیزات و انجام آزمایشات تخصصی توسط اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی در صورت اثبات عدم آلایندگی تجهیزات جدید کارخانه اجازه فعالیت خواهد داشت.

مهلت شرکت املاح معدنی برای ارائه طرح عدم تاثیر سوء فعالیتش بر تالاب میقان تمام شد

انصاری در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی شرکت املاح معدنی ایران و تاثیر فعالیت این واحد بر تالاب میقان گفت: مهلت یک ماه این شرکت برای تهیه طرح عدم تاثیر سوء خود بر تالاب میقان تمام شده و این شرکت بایددر جلسه بعدی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک این طرح را ارائه کند.

وی همچنین در این جلسه از کاهش 75 درصدی روزهای آلوده کلان شهر اراک در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون کلانشهر اراک مجموعا 7 روز آلوده را پشت سر گذاشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 روز کمتر بودده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یاد آور شد: در فرودین 93 کلان شهر اراک 3 روز ناسالم، در اردیبهشت 2 روز و در خرداد ماه نیز تا کنون 2 روز آلوده را مردم تحمل کرده اند.

انصاری همچنین با گرامیداشت روز جهانی محیط زیست گفت: مدت 42 سال از گرامیداشت روز جهانی محیط زیست در دنیا می گذارد و هر سال این روز با هدف بخشیدن چهره انسانی به مسادل زیست محیطی، توانمند سازی مردم برای حضور قدرتمند فعالان زیست محیطی و تحقق توسعه پایدار، ارتقا بینش عمومی، ترویج مشارکت مردم با هدف اطمینان ملت ها از آینده سعادت مند تر از اهداف مهم بزرگداشت روز جهانی محیط زیست است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی محیط زیست مبنی بر " صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را " در اعتراض به گرمایش زمین گفت: نشست مدیران حفاظت محیط زیست استان مرکزی با نمایندگان مجلس، تشکل های مردمی، مدیرکل دادگستری استان مرکزی، شهردار کلان شهر اراک، طلاب، اصحاب رسانه، برپایی نمایشگاه عکس توسط تشکلهای مردم نهاد در استانداری مرکزی، اجرای برنامه در صدا و سیما، شروع آموزش در مدارس با هدف ایجاد یک مدرسه سبز در استان، افتتاح پروژه های زیست محیطی در شهرهای دلیجان، مامونیه  و.. از جمله برنامه های گرامیداست هفته محیط زیست در استان مرکزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه بر ضرورت مشارکت فعال دستگاه های اجرایی در حوزه زیست محیطی تاکید کرد و گفت: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند و جلسه برای بررسی طرح آمایش سرزمین استان در این هفته برگزار خواهد شد.

کمتر از 15 درصد طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اجرایی شده

انصاری در ادامه با اشاره به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از سال 86 تا کنون در این استان گفت: تا کنون گمان می کردیم 45 درصد این طرح اجرایی شده این در حالیست که در گزارش ارائه شده توسط دستگاههای اجرایی استان در جلسه امروز مشخص شد با توجه به عدم تخصیص اعتبارات این طرح کمتر از 15 درصد آن تا کنون اجرایی شده و آنچه تا امروز گفته می شد در غالب این طرح بوده با توجه به عدم تخصیص اعتبارات در زیر مجموعه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک قرار نمی گیرد.

 

وی یادآور شد: مجموع اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی اراک 300 میلیارد تومان بوده که از این مجموع تنها تا کنون 24.5 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

کد خبر 2304105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha