۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۶

گزارش مهر/

بازار داغ شایعات کرونا در کرمان/ تعداد موارد قطعی ابتلا به سه نفر رسید

بازار داغ شایعات کرونا در کرمان/ تعداد موارد قطعی ابتلا به سه نفر رسید

کرمان - خبرگزاری مهر: در حالی کرونا این روزها به مهم ترین بحث محافل کرمان تبدیل شده که آمارهای ضد و نقیض زیادی در این خصوص شنیده می‌شود اما در آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولین بهداشتی استان کرمان تعداد افراد مبتلای قطعی به کرونا در این استان به سه نفر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی است که هشدارهای بهداشتی مسئولین در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور و در استان کرمان شدت گرفته و گاه آمارهای موارد قطعی و مشکوک ابتلا به این بیماری نیز گزارش می شود.

تب شیوع این بیماری زمانی شدت گرفت که حاجیان وارد کشور شدند و البته در میان موارد مبتلا به ویروس کرونا، موردی از افرادی که به زیارت خانه خدا مشرف شده بودند دیده نمی شود.

از طرفی دیگر نیز عربستان کانون اصلی شیوع بیماری کرونا بوده و قربانیان زیادی را در این کشور به دام مرگ کشانده است.

اما علی اکبر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر می گوید: بدن بسیاری از افراد نسبت به بیماری کرونا مقاوم بوده و بیماری در آنها شدت نگرفته و مجبور به انتقال به بیمارستان نمی شوند و تنها یک یا دو درصد مردم هستند که بیماری کرونا در آنها علامت دار می شود.

یکی دیگر از احتمالات  شیوع بیماری کرونا شترها هستند به گونه ای که در کشور عربستان اعلام شده است که ساربانان در هنگام تماس با شتر از ماسک و دستکش استفاده کنند که البته شتربانان عربستانی برای اعتراض به این اقدام دولت عکس و فیلم های بوسیدن شترهایشان را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.

اما طی ماه های اخیر در جنوب شرق ایران نیز تعداد زیادی شتر بر اثر بیماری کشته شدند که در آن زمان مدیر کل دامپزشکی استان کرمان علت مرگ شترها را بارندگی و خوردن علف های تازه عنوان کرد.

تنور داغ شایعات در خصوص کرونا/ تایید مبتلا شدن یک نفر دیگر به کرونا

در این میان تنور شایعات نیز داغ بوده و هر از گاهی خبر از ابتلای فلان پزشک و یا افراد دیگر و یا حتی فوت برخی ها به گوش می رسد که در این میان تنها منبع قابل اعتماد مسئولین هستند. برای بررسی صحت شنیده هایمان به سراغ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتیم.

مهدی شفیعی در گفتگو با مهر ضمن تایید مبتلا شدن یک نفر دیگر در کرمان به ویروس کرونا، تصریح می کند: این بیمار در ارتباط با فردی بود که چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان افضلی پور کرمان درگذشت.

 وی می گوید: حال عمومی این پرستار مساعد بوده و اکنون در منزل تحت مراقبت قرار دارد که بعد از اعلام نتیجه آزمایش نهایی می توان بهبود کامل وی را اعلام کرد، اما در حال حاضر به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری در منزل تحت مراقبت است.

ابتلای پزشک کرمانی به کرونا صحت ندارد/ گزارش 3 مورد قطعی مبتلا به کرونا در کرمان

شفیعی در خصوص شایعه ابتلای یکی از پزشکان مشهور کرمان نیز یادآور می شود: این فرد مدتی دچار کسالت بود که آزمایشات بر روی این پزشک صورت گرفته و نتایج آنها منفی اعلام شد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می افزاید: در حال حاضر تعداد موارد مشکوک به کرونا در کرمان به سه نفر افزایش پیدا کرده که یکی نفر آنها فوت شده، یک نفر دیگر نیز کاملا بهبود پیدا کرده و مورد اخیر نیز در منزل تحت مراقبت است.

وی از اعلام آمار موارد مشکوک مبتلا به کرونا خودداری کرده و می گوید: با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که در بیمارستان بستری می شوند در تعریف اولیه این بیماری نمی گنجند بنابراین تعداد آمار موارد مشکوک قطعی و قابل ذکر نیست.

نتایج آزمایشات تمامی افراد مشکوک به کرونا منفی بوده است

این مسئول یادآور می شود: افرادی که بستری می شوند آزمایشات لازم بر روی آنها انجام می شود که تاکنون نتیجه آزمایشات تمامی افراد مشکوک تا روزی چهارشنبه منفی بوده است.

وی در خصوص شایعه فوت یک فرد دیگر شب گذشته در یکی ازبیمارستان های کرمان می گوید: این مورد کذب محض و شایعه بوده و تنها یک مورد بر اثر کرونا در کرمان جان خود را از دست داده است.

رعایت بهداشت فردی مهم ترین اصل در پیشگیری از کرونا

شفیعی اذعان می‌دارد: در این برهه زمانی مهم ترین اصل پیشگیری از بیمار رعایت بهداشت فردی است، همه افراد در هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده کرده و دستمال مستعمل را در سطل زباله بیاندازند.

وی همچنین می افزاید: مردم در برخود با حاجیان و افرادی که از کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان آمده‌اند از روبوسی و دست دادن جدا خودداری کرده و حتی الامکان از ماسک و دستکش برای حضور در اماکنی که احتمال حضور فرد بیمار وجود دارد استفاده کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می گوید: همچنین افراد باید چندین نوبت در روز دست‌های خود را با آب و صابون شسته و هرگز با دست آلوده اقدام به خوردن و یا آشامدین نکنند.

وی می گوید: شرایط بیماری در استان کرمان نگران‌کننده نیست و مردم نباید نگران باشند، البته رعایت اصول بهداشتی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد چرا این امر عاملی مهم در پیشگیری از شیوع بیماری به شمار می‌رود.

حاجیان بیمار پزشک را در جریان سفر خود قرار دهند

شفیعی اذعان می‌دارد: افراد به محض مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه و از خود درمانی پرهیز کنند و با تعلل در مراجعه به پزشک از طولانی شدن بیماری خودداری کنند.

وی می‌گوید: مهم ترین عامل ابتلا به این بیماری برخود با افرادی که است که به تازگی از حج آمده اند، اگر افرادی که از کشورهای خاورمیانه و یا عربستان بازگشته و مدت سرفه کردن آنها بیش از 10 روز طول کشیده است حتما باید به پزشک مراجعه و وی را در جریان سفر خود قرار دهند.

شفیعی یادآور می شود: از جمله علائمی که این بیماری دارد می توان به نارسایی شدید تنفسی، نارسایی کلیه و گرفتاری در پرده قلب اشاره کرد.

ویروس کرونا تاکنون از سه نفر مبتلا به این بیماری در استان کرمان جان یک زن 53 ساله را در روز هشتم خردادماه جاری گرفت.

بیماری کرونا از جمله بیماری‌های تازه شناخته شده است که به شدت کشنده و مسری بوده و راه درمان دارویی برای آن وجود ندارد و طبق گفته مسئولان بهداشتی چنانچه افراد نکات بهداشت فردی را به دقت رعایت کنند تا حدود زیادی می توان از بروز این بیماری در جامعه جلوگیری کرد.

..................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2305743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha