به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید مشایخی استاد پیشکسوت بازیگری مهمان برنامه «اینجا شب نیست» بامداد یکشنبه هجدهم خرداد با اجرای نیما رئیسی بود.
وی سخنان خود را این چنین آغاز کرد: من امروز هشتاد ساله هستم و اکنون که در رادیو جوان هستم، به جوانان میگویم حیف است که وقت خود را به بطالت بگذرانند و دانشی را کسب نکنند. حضرت حافظ میفرمایند «باید که خاک درگه اهل هنر شوی». در عصری که حافظ میزیست هنرمندان صاحب فضیلت بودند. کسی که ساز میزند، نقاشی میکند و در کل هنرمند است اگر به حقیقت نرسیده باشد به واقع هنرمند نیست.
مشایخی تأکید کرد: به عقیده من عشق در سرزمین ما کم شده است. بنای هر حرکتی عشق است و اگر عشق نباشد نمیتوانیم به مردممان خدمت کنیم. برای بنده بارها اتفاق افتاده است که سخنان بزرگان مرا تحت تاثیر قرارداده است. حضرت مولانا میفرمایند «خاک شو تا گل برآیی رنگ رنگ». حرف بزرگانی مثل سعدی و حافظ و مولانا درس است و باید از آنها درس گرفت.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه بعضیها عشق را اشتباه معنی میکنند در صورتی که عشق پاک است و باید مقدس به آن نگاه کرد.
مشایخی سپس در خصوص فیلم ماندگار «گاو» گفت: در سال 1348 مرحوم ساعدی که بیشتر کار تئاتر میکرد و نمایشنامه نویس بود، فیلمنامه گاو را نوشت و داریوش مهرجویی که تازه از خارج آمده بود کار را با جمعی تئاتری انجام داد. حتی یک ماه قبل از فیلمبرداری تک تک صحنهها در میزانسنی و در پلاتویی به صورت تئاتری تمرین کردیم بعد به محل فیلمبرداری رفتیم و همه اهالی این فیلم از بزرگان سینمای ما هستند که برخی هم از دنیا رفتهاند مثل استاد پرویز فنی زاده. فیلم «گاو» یکی از کارهای برجسته پرونده کاری داریوش مهرجویی است.
حاتمی با عشق به مولانا از 6 قصه «مثنوی معنوی» فیلمنامه نوشت
وی سپس در خصوص زنده یاد علی حاتمی که او کارهای زیادی نیز با او انجام داده است، گفت: علی حاتمی ارادت خاصی به مولانا داشت. او اعتقاد داشت که غباری در نگاه به مولانا نشسته است و ما باید با ساخت فیلمهایی با اقتباس از قصههای آن حضرت باعث شویم مردم مجدد نگاهی به کارهای این شاعر بزرگ بیندازند و در این راستا 6 تا از قصههای «مثنوی معنوی» را تبدیل به فیلمنامه کرد و من هم در آنها بازی کردم. علی حاتمی تاریخ را به خوبی میدانست و دانش خوب او در تاریخ بود که کارهایی تاریخیاش را تا به امروز ماندگار کرد.
مشایخی در خصوص اینکه چرا فیلمهای علی حاتمی دوبله و صداگذاری میشد، توضیح داد:در «هزاردستان» حدود هشت ساعت ما صدابرداری سر صحنه داشتیم و من هشت ساعت با صدای خودم بازی کردم، اما به دلیل اینکه صدای مزاحم در آن کار زیاد بود و ما آنوقت از لحاظ تکنیک در حد امروز نبودیم، حاتمی ترجیح داد که کل صدای فیلم را از اول صداگذاری کند تا کیفیت فیلم پایین نیاید. به هر حال صدابرداری سر صحنه در آن زمان به قدرت امروز نبود و برای همین فیلمهای ایرانی هم دوبله میشد.
آرزوی من دو زانو نشستن مقابل استادی است که مردم نمیشناسندش
وی با گلایه از توجه رسانهها به جمع محدودی از هنرمندان، تصریح کرد: من ناراحتم از اینکه اگر با یک استاد بزرگ در خیابان راه بروم من را بشناسند اما او را نشناسند، در صورتی که من شاید آرزویم باشد دو ساعت دو زانو در محضر آن استاد باشم. باید رسانه به حد واقعیاش به اشخاص بپردازد. ما استادان بزرگی حتی در همین رسانه داریم که باید از آنها استفاده کنیم تا مردم سمت شبکههای بی هویت فارسیزبان آنور آب نروند.
«اینجا شب نیست» بامداد یکشنبه (شنبه شب) کاری از گروه جوان، ورزش و تفریحات رادیو جوان است که با اجرای نیما رئیسی و تهیه کنندگی شایان بهلولی از این شبکه رادیویی پخش میشود.
نظر شما