۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۲

یوسفی:

موارد شدید ابتلا به کرونا در ایران بسیار اندک است/ سیستم ایمنی قوی پیروز جدال با کرونا

موارد شدید ابتلا به کرونا در ایران بسیار اندک است/ سیستم ایمنی قوی پیروز جدال با کرونا

کرمان - خبرگزاری مهر: یک متخصص بیماری‌های عفونی در کرمان موارد شدید ابتلا به بیماری کرونا در کشور را بسیار اندک دانست و گفت: مهمترین اصل برای مقابله با این بیماری رعایت بهداشت فردی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

میثم یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ویروس کرونا مرس در واقع از سال 2012 بر سرزبان‌ها افتاده و اولین بار در عربستان و به طور نامشخص و نامحسوس چند نفر از اعضاء یک خانواده را درگیر کرد.

وی ادامه داد: اوایل ویروس را نمی‌شناختند و از اپریل 2012 به بعد با زیاد شدن موارد درگیری با ویروس ناشناخته، سعی در تشخیص نوع ویروس، خاصیت ژنتیکی و رفتارهای ویروس شد که نهایتا به شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام کرونای مرس که مخفف سندروم تنفسی منطقه خاورمیانه است منجر شد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: ویروس کرونا در واقع سال‌های است که در علم پزشکی شناخته شده و از سال 1960 تاکنون که شناخته شده و همیشه یکی از عوامل مهم ایجاد سرماخوردگی و ایجاد بیماری‌های ویروسی فصلی به شمار می‌رود.

یوسفی ادامه داد: یکی از عوامل ایجاد سرماخوردگی عادی در کنار چندین علت ویروسی که دارد ویروس کرونا است، در نتیجه ویرورس کرونا کاملا شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مطابق عمل بسیاری از ویروس‌ها ویروس کرونا نیز می‌تواند خاصیت ژنتیکی و رفتاری خود را بعضا تغییر دهد این تغییرات ژنتیکی باعث می شود گاهی از دل همان ویروس شناخته شده قدیمی آشنا برای بدن، که ایمنی بدن به طور معمول می‌تواند از پس آن بر بیاید ویروس‌های جدیدی ظاهر می‌شود که برای ایمنی بدن ناشناخته بوده و می‌تواند عوارض خطرناکی را از خود برجای بگذارد.

یوسفی تصریح کرد: از همین ویروس کرونا و از همین دسته ویروس، چند سال پیش در حدود سال 2002 ویروس جدیدی به نام سارس ابتدا در منطقه جنوب شرق آسیا شناخته شد که آن نیز ویرورسی بود که سندروم تنفسی ایجاد می‌کرد که علائم سیستمیک و غیرتنفسی و رفتارهای جدید نیز از آن مشاهده شد که بسیار کشنده بود.

داروی مشخصی برای درمان کرونا وجود ندارد

وی ادامه داد: خوشبختانه این ویرورس به تدریج و بدون اینکه بتوانیم درمان قطعی برای آن پیدا کنیم رد پایش گم شده و تقریبا از بین رفت و سال‌ها در رابطه با کرونا مشکل خاص و چندانی نداشتیم تا اینکه به تازگی و طی یک و نیم تا دو سال گذشته ویروس کرونای جدید سردر آورد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ابراز داشت: مشکل عمده ما با ویروس‌ها همیشه این بوده است که داروی مشخصی برای مقابله آنها نداشتیم و درمان و دارو را طبیعتا به عهده سیستم ایمنی می گذاریم و ویروس کرونا در تقابل با سیستم ایمنی بسیار هوشمند عمل می کند و در نتیجه ویروس‌های جدیدی تولید و زاییده می‌ شود که بعضا می تواند عوارض خطرناک و مشکل‌زایی ایجاد کنند.

35 درصد موارد سرماخوردگی تحت تاثیر ویروس کرونا است

یوسفی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین سرماخوردگی و کرونای جدید وجود دارد، گفت: ویروس کرونا در واقع ویروس سرماخوردگی و یکی از عوامل ایجاد سرماخوردگی است و در حالت عادی تا 35 درصد موارد سرماخوردگی را می تواند باعث شود پس خیلی دور از ذهن نیست که علائم آن علائم سرماخوردگی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: بیمار ممکن است با تب، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، خارش گلو و عوامل عمومی مثل بدن درد و درد مفاصل به پزشک مراجعه کند و یا خیلی مواقع به پزشک مراجعه نکرده و به عنوان یک سرماخوردگی معمولی از کنار آن بگذرد.

اکثر موارد ابتلا به کرونا بدون علامت هستند

وی افزود: ویروس کرونا در حالت عادی علائمی غیر این ندارد حتی خیلی از موارد درگیری و ابتلا به کرونا بدون علامت هستند یعنی ممکن است فردی ویروس را داشته باشد در حلق، ریه و ترشحات تنفسی خودش ویروس را حمل کند و حتی بتواند آن را منتقل کند، بدون اینکه کوچکترین علامتی داشته باشد.

یوسفی گفت: نکته ای که درباره ویروس کرونا باید گفت این است که ویروس‌ها می توانند علائم گوارشی ایجاد کنند در مورد ویروس کرونای جدیدی که تولید شده علائم گوارشی یکی از علامت هایش است و مریض ممکن است با تهوع، استفراغ و اسهال به پزشک مراجعه کند. اینکه بتوان به طور دقیق و قاطع و از روی علائم بیماری تشخیص داد که این سرماخوردگی ساده است یا آنفولانزا و یا عفونت با کرونا ویروس است تقریبا غیرممکن است آن چیزی که بیشتر به ما کمک می‌کند علاوه بر علائم، شرح حالی است که بیمار به ما می دهد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: اتفاقاتی که طی روزهای گذشته قبل از شروع بیماری برای فرد بیمار افتاده، اینکه آیا کس دیگری در اطرافش دچار بیماری و یا علائم مشابه بوده است یا خیر، آیا سفر به مناطقی که احتمالا در آن اماکن شیوع بیماری بیشتر بوده است داشته یا نداشته و یا اینکه با کسانی تماس داشته که از این مناطق مراجعه کرده است همه این موارد می تواند در تشخیص بسیار یاری کننده باشد.

عربستان و امارات در صدر ابتلا به کرونا

وی گفت: متاسفانه این ویروس در مناطقی در کشورهای همسایه ما شیوع دارد که ما بیشترین ارتباطات را با آنها داریم. بیشترین میزان شیوع بیماری کرونا را در عربستان داریم و بیشترین تلفاتی که تا کنون در این رابطه گزارش شده از این کشور بوده است که البته بعد از عربستان بیشترین آمار این بیماری مربوط به عمارت است.

یوسفی ادامه داد: ایرانی‌ها به دلیل مسائل اعتقادی و نزدیکی که دارند بیشترین سفرهای را به عربستان و امارات انجام می‌دهند و در نتیجه ویروس می‌تواند از این طریق منتقل شود و همین اپیدمیولوژی و همین سابقه تماس در تصمیم‌گیری ما در مورد اینکه علائم یک سرماخوردگی ساده را برای مریض مطرح کنیم و یا اینکه ان را ربط دهیم به ویروس کرونا بسیار موثر خواهد بود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: راه‌های تشخیص بیماری از طریق شناسایی ژنوم ویروس است که در آزمایشگاه‌های خاصی انجام می‌شود و ما در تمام کشور امکان انجام این آزمایش را نداریم. آزمایشگاه مرجع در تهران قرار دارد که نمونه‌های ترشحات تنفسی بیمار را به آنجا ارسال می‌کنیم وکه در آنجا بعد از شناسایی ژنوم ویروس نتیجه را به ما اعلام می‌‌کنند.

یوسفی تصریح کرد: راهایی وجود دارد که از طریق شناسایی آنتی‌بادی‌هایی که علیه ویروس در بدن ساخته می شود هم ویروس را بشناسیم که متاسفانه ما هنوز در ایران امکان انجام این کار را نداریم.

تنها نمونه های بیماران با شک بالینی بالا به آزمایشگاه مرجع ارسال می شود

وی اظهار داشت: روش های تکنیکال و تشخیصی نسبتا سخت و بعضا گران قیمتی است که در نتیجه برای همه مریض ها نمی توانیم از این روش های استفاده کنیم و طبیعاتا نمی توان به محض شک به بیماری در افرادی که حال عمومی چندان بدی ندارند از این روش های آزمایشگاهی استفاده کنیم.

یوسفی گفت: آن چیزی که بیشترین کمک را در تشخیص به ما می‌کند اپیدمیولوژی، سابقه تماس‌های فرد و علائم بیمار در هنگام مراجعه به ماست اگر در بیماری مشکوک باشیم و شک بالینی بالایی داشته باشیم که احتمالا عفونتش به علت کرونا ویروس است می توانیم از روش‌های آزمایشگاهی که گفته شد، استفاده کرده و بعد از نمونه گیری نمونه را ارسال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کشور ما در آزمایشگاه مرجع از روش PCR برای شناسایی ژنوم ویروس استفاده می‌شود، منتها خیلی پیش می‌آید که افراد به مطب و کلینیک مراجعه می کنند و به خاطر ترسی که در جامعه به دلیل حضور ویروس بیماری ایجاد شده درخواست می‌کنند که برای اینکه مطمئن شوند که بیمار هستند یا خبر، برای آنها آزمایش ها را انجام و نمونه را برایشان ارسال کنیم.

آزمایشات برای همه افراد علامت دار درخواست نمی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به دلیل در دسترس نبودن و گران بودن آزمایشات پروتکل‌هایی تهیه شده که برای همه افرادی که علامت دار هستند آزمایش درخواست نمی کنیم در واقع لزومی ندارد و فقط هزینه بوده و کمکی به بیماران نمی‌کند.

یوسفی اظهار داشت: بسیاری از بیماران حتی اگر آلوده به ویروس کرونا نیز باشند به مدد سیستم ایمنی خود از پس ویروس برخواهند آمد و مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود. در تشخیص بهترین کمک را شرح حال بیمار، معاینه پزشک و تعامل و همکاری پزشک و بیکار برای تشخیص خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه افراد زیادی به عربستان سفر می‌کنند راه‌های انتقال بیماری به چه صورت است، بیان داشت: راه‌های انتقال در مورد بیماری های ویروسی تقریبا مشابه است، ویروس‌ها اندازه‌های متفاوت دارند و بر حسب اندازه‌هایشان راه های انتقالشان ممکن است متفاوت باشد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی ابراز داشت: ویروس‌هایی که ذرات کوچکتری هستند، راحت تر از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شوند و فضای بیشتری را می توانند داخل جو طی کرده و در هوا معلق بمانند و در فاصله های بیشتری می توانند ایجاد بیماری کنند.

وی گفت: توقعی که از ویروس کرونا داریم این است که جزء ویروس‌های سنگین باشد و در نتیجه نتواند فواصل خیلی طولانی را طی کرده و از فیلترهای خیلی ریز عبور کند، ولی حقیقت این است که تا شناخته شدن خصوصیات ذاتی و رفتاری ویروس به طور کامل، قضاوت دقیقی در این خصوص نمی شود داشت.

یوسفی تصریح کرد: آنچه به طور کلی در ویروس کرونا توصیه می‌شود مانند رعایت در مورد سایر ویروس های تنفسی است است، به عنوان مثال باید از آلوده شدن با قطرات تنفسی افراد آلوده اجتناب کنیم، جلوی عطسه و سرفه خود را گرفته و دستمال کاغذی مستعمل را نباید در فضای باز رها کنیم و حتما داخل پلاستیک و سطل بیاندازیم.

روبوسی و دست دادن از عوامل مهم شیوع کرونا

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر علائم تنفسی داریم سعی کنیم روابط خود با دیگران را به حداقل رسانده و مهمانی‌ها را کمتر کنیم. عادت روبوسی و دست دادن در کشورهای اسلامی شیوع و جریان دارد که یک از عوامل مهم شیوع بیماری می تواند باشد.

یوسفی تصریح کرد: حداقل در زمان شیوع بیماری سعی کنیم این ارتباطات را کمتر کنیم، موردی که باید یادمان باشد این است که شستن دست ها از انتقال ویروس تا حدی بسیار زیادی می تواند جلوگیری کند. به خصوص کسانی که در اماکن شلوغ هستند کسانی که مشرف به خانه خدا می شوند به یاد داشته باشند که شستن دست ها به صورت مکرر و مرتب با مواد شوینده مانند صابون که به طور معمول استفاده می‌شود می‌تواند تا حد بسیار زیادی جلوی انتقال ویروس را بگیرد.

وی گفت: استفاده از ماسک می تواند از انتقال قطرات تنفسی آلوده از طریق فرد بیمار به افراد سالم جلوگیری کند. توصیه  می‌شود افراد از ماسک جراحی استفاده کنند که این ماسک در واقع ماسک معمولی پارچه ای است که در  بازار و دارخانه‌ها با قیمت مناسب در دسترس قرار دارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در موارد خاص به افرادی که در تماس نزدیک با شخص بیمار قرار دارند یا افراد ی که به شدت مشکوک به بیماری هستند توصیه کنیم که از ماسک های خاصی که فیلتردار هستند، استفاده کنند ولی به علت قیمت بالا و مشکلات استفاده از ماسک برای عموم جامعه توصیه نمی کنیم و فایده چندانی نیز ندارد.

وی ادامه داد: در نتیجه توصیه ما این است افراد در مناطق شلوغ و با تراکم جمعیتی بالا که اماکن انتقال ویروس بیشتر است از ماسکهای معمولی جراحی استفاده کنند.

شیوع اپیدمی ترس در جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: مردم نباید خیلی نگران نباشند هر زمان اپیدمی در مورد یک بیماری ایجاد می‌شود یکی از حساس ترین مسائلی ک با آن دست به گریبان هستیم اپیدمی ترس است، این شیوع ترس در جامعه بیشتر از خود بیماری مشکل ساز خواهد بود.

وی گفت: ویروس کرونا آنچه که از رفتارش توقع داریم یک ویروس سنگین است و نمی تواند زیاد در هوا و فضا معلق بماند، فاصله‌ای که توصیه می کنیم افراد در تماس هایشان با اشخاصی که احیانا علائمی مانند عطسه، سرفه و علائم سرماخوردگی آبریزش بینی و یا علائم گوارشی دارند، رعایت کنند یک تا 1.5 متر است.

یوسفی تصریح کرد: احتمال ابتلا به ویروس در هنگام تردد در خیایان بسیار بسیار اندک است، مگر اینکه به فاصله بسیار کوتاهی فردی مبتلا از کنار ما رد شود و در همان لحظه ذرات تنفسی آلوده خود را در فضا پخش کند و ما در معرض این ذرات تنفس آلوده قرار بگیریم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: باید در برخورد با این بیماری تعادل را رعایت کرده به گونه ای که نه خیلی نگران باشیم و نه خیلی بی خیال؛ که مشکلات بعدی آن گریبانگیر ما شود.

یوسفی تصریح کرد: با رعایت یکسری اصول بهداشتی ساده مانند شستن دست ها، استفاده از دستمال کاغذی، استفاده از ماسک و کم کردن تماس ها، مهمامی ها، ولیمه دادن ها و دست دادن می توان تا حدود زیادی جلوی انتقال ویروس را بگیریم.

سیستم ایمنی قوی پیروز جدال کرونا و بیمار

وی گفت: ویروس مرس داروی خاصی ندارد و هر آنچه که ما می‌گویم بابت پیگری است نکته‌ای که حق مردم است که بدانند این است که اگر ما مبتلا به ویروس مرس شویم از آن به بعد هر آنچه پیش می آید بستگی به قوای سیستم ایمنی بدن دارد در نتیجه هر چقدر سیستم ایمنی قویتری داشته باشیم توان ما در مقابله با ویروس افزایش خواهد یافت.

یوسفی ادامه داد: توصیه می کنیم افراد سعی کنند سیستم ایمنی قویتری داشته باشند، مطالعاتی که در مورد سایر ویروس ها نشان داده که مثلا از ویتانین C، روی، سلنیوم، ورزش کردن و شاد بودن سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و ما را در مقابله با بیماری مقاومتر می کند.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: تغذیه و خواب مناسب و همچنین رعایت اصول بهداشتی مقاومت ما را در مقابل ویروس و بیماری بیشتر خواهد بود.

وی اذعان داشت: ویروس کرونا در بعضی از افراد رد پای شدیدتر و خطرناک تری از خود به جای می گذارد، افرادی دیابتیک، افراد با سابقه بیماری های ریوی و خاص، افراد مبتلا به سرطان و بیماریهای خونی و افراد مسن در صورت ابتلا ممکن است دوره سخت تری از بیماری را بگذرانند. در نتیجه توقع داریم این افراد نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کرده و اطرافیان آنها هوای این دسته از افراد را بیشتر داشته داشته و اصرار به تماس نزدیک با افرادی که حساس هستند را نداشته باشند.

یوسفی بیان داشت: نکته دیگر دوره کمون بیماری یعنی دوره ورود ویروس به بدن تا زمانی که فرد بیمار علامت‌دار می‌شود کند 14 روز است، یعنی اگر فردی یک ماه قبل از مکه بازگشته است و ما می خواهیم به دیدن او برویم با خیال راحت می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی یادآور شد: این تفکر اشتباه است که باید همه ارتباطامان را با اطرافیان و جامعه قطع کنیم و هیچ نوع رفت و آمدی نداشته باشیم و زندگی را به خودمان سخت بگیریم، تنها نکته مهم رعیات نکات ساده گفته شده است.

32 تا 35 درصد مبتلایان به کرونا در دنیا جان خود از دست داده‌اند

یوسفی همچنین در پاسخ به اینکه درمان کرونا با توجه به اینکه داروی خاصی ندارد به چه صورت است، گفت: در موارد شدید در دنیا حدود 32 تا 35 درصد جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند که دلیل  این امر نبودن داروی موثر بر ویروس است. تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در دنیا بسیار بسیار بیشتر از آماری است اعلام می کنند، اما فقط آن مواردی جز آمارهای اعلام می شود که آنقدرشدید بوده که شک پزشکان را برانگیخته و بعضا آزمایشات تشخیصی برای آنها انجام شده است.

وی گفت: موارد ابتلا به کرونا در دنیا خیلی خیلی بیشتر است که خود به خود هم خوب شده‌اند ولی اگر ویروس شدیدا سیستم ایمنی را درگیر کرده و ایمنی بدن از پس آن برنیاید شاید کار خیلی خاصی برای بیمار غیر از اقدامات حفاظتی نشود انجام داد.

موارد شدید ابتلا به کرونا در کشور بسیار اندک است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان داشت: به عنوان مثال اگر بیمار مشکل تنفسی دارد که خود به خود نمی‌تواند تنفس کنند در بیمارستان سعی می کنیم در این مورد به فرد کمک کنیم یا اگر بیمار دچار اسهال شدید است و آب بدن را از دست می‌دهد سعی می‌کنیم که این مواد مورد نیاز بدن را جایگزین کنیم.

یوسفی در پایان یادآور شد: تمام تلاش ما این است که به سیستم ایمنی و بدن فرد بیمار کمک کنیم که در مقابله با ویروس پایداری بیشتری داشته باشد و تا حدود زیادی نهایتا منتظر می مانیم تا ببینیم واکنش ویروس چه خواهد بود منتها آن چیزی که جای خوشحالی دارد این است تعداد موارد شدید بیماری در کشور ما بسیار اندک است.

کد خبر 2306916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha