۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۳۴

محمد سالاری پس از بازدید هوایی اعضای شورای شهر تهران از حریم پایتخت :

برای صیانت از حریم تهران نیاز به مدیریت یکپارچه است/شاهد ساخت وسازهای فراوان در حریم تهران هستیم

برای صیانت از حریم تهران نیاز به مدیریت یکپارچه است/شاهد ساخت وسازهای فراوان در حریم تهران هستیم

رییس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به همراه مدیر کل حریم و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، برای بررسی وضعیت ساخت و سازها در حریم پایتخت ، بازدید هوایی صورت دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر،محمد سالاری ، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اعلام این خبر گفت : از ارتفاعات مناسبی ، فضای حریم تهران و ساخت وسازهای صورت گرفته در آن مورد مشاهده قرار گرفت که این اقدام سبب می شود تا در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری ، آخرین وضعیت  حریم پایتخت مورد توجه قرار بگیرید.

وی با ابراز تاسف از مشاهدات صورت گفته ، اظهار داشت : متاسفانه در مناطق مختلف نظیر دره های سولقان ، شاهد ساخت و سازهایی با طبقات 5، 6 و حتی 9 طبقه بودیم که به هیچ عنوان با فضای سبز و توپوگرافی این منطقه سازگاری ندارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطر نشان کرد : از باغات کن در منطقه 5 ، محدوده مناطق 21 و22 ، منطقه 20 ، 15 ،  13 و شهرک زیتون و همچنین منطقه 18 ، بازدید هوایی صورت گرفت.

محمد سالاری در تشریح جزییات این بازدید هوایی گفت : مشاهده حریم شهر تهران نشان می دهد که متاسفانه ، مدیریت راهبردی واحد در این حریم رعایت نمی شود و این عدم مدیریت یکپارچه سبب شده تا شاهد تنازعات تصمیم گیری مختلف در بین مناطق و شهرهای اقماری اطراف تهران باشیم که در نهایت به ضرر پایتخت است.

وی افزود : بیشتر تخلفات توسط شهرهای اطراف تهران صورت گرفته و شهرداری تهران به لحاظ قانونی نمی تواند نسبت به اینگونه ساخت و سازها دخالتی داشته باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران گفت : تهران دارای 6 هزار کیلومتر مربع حریم است که باید فکری اساسی برای آن صورت گیرد.

وی به نظر وزیر راه و شهرسازری درباره تلفیق بخشداری ها در درون شهرداری تهران اشاره کرد و گفت :باید مدیریت یکپارچه شهری در حریم تهران حاکم باشد و شهرداری تهران بتواند حریم پایتخت را مدیریت کند.چراکه یک هزار و 200 کیلومتر مربع از این حریم متعلق به تهران و مابقی متعلق به شهرهای اطراف تهران است .

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران افزود : شاهد آن هستیم که شهرهای اطراف تهران برای در آمدزایی و توسعه ، به مسابقه اعطای مجوز برای ساخت و ساز رو آورده اند و حتی در زمین های کشاورزی نیز ، ساخت و ساز وجود دارد.

سالاری گفت : در حال حاضر طرح راهبردی صیانت از حریم تهران در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در حال تدوین است و ما درخواست داریم که صیانت از حریم تهران با توجه به حساسیت بالا ، به مدیریت کلان شهر تهران واگذار شود تا شاهد تصمیم گیری یکپارچه در این موضوع باشیم.

وی افزود : در گام اول بهتر است برای صیانت از حریم تهران ، اجازه ساخت و ساز در حریم با شهرداری تهران صورت گیرد . چراکه شهر تهران را باید با مجموعه شهری آن برای تصمیم گیری ببینیم. در واقع باید برای شهروندانی که در شهرها و روستاهای اطراف تهران ساکن اند هم باید پیش بینی امکانات کرد چون اکثر آنها برای کار به تهران می آیند و اتفاقا برخی تهرانی ها هم در اطراف تهران ، ویلا سازی کرده اند ، که این موضوعات سبب می شود  تا  لزوم مدیریت یکپارچه بیشتر ضرورت یابد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت : رویکرد یکپارچه سبب می شود تا شاهد گسترش روبه روز ساخت و سازها در اطراف شهر تهران نباشیم و این حریم ، لحظه به لحظه تحت تاثیر بیشتر ساخت و ساز قرار نگیرد.

وی افزود : حریم تهران ، یک سرمایه اساسی برای تهران است و به عنوان تنفسگاه و ریه پایتخت ، نباید بدون برنامه و مدیریت راهبردی یکپارچه اداه شود.

محمد سالاری اظهار داشت : همانطور که مجموعه مدیریت شهری نسبت به قطع درختان و صدمه به باغات درون شهری تهران حساس است ، باید نسبت به حریم تهران هم این حساسیت وجود داشته باشد تا شاهد از بین رفتن این حریم نباشیم.

کد خبر 2307953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha