۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۵۷

مهاجری نژاد مطرح کرد:

"فلک الافلاک" در میان موزه مردم شناسی محصور شده است/ انتقاد از تغییر کاربری قلعه تاریخی

"فلک الافلاک" در میان موزه مردم شناسی محصور شده است/ انتقاد از تغییر کاربری قلعه تاریخی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر بنای تاریخی فلک الافلاک در میان دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی محصور شده است، ادامه داد: متاسفانه کاربری این بنای تاریخی را گرفته ایم و این حق مردم و گذشته این دیار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا مهاجری نژاد ظهر دوشنبه در مراسم معارفه خود با بیان اینکه بزرگترین چالش در حوزه علوم نظری این است که در زمینه تصمیم گیری دچار مشکل می شویم، اظهار داشت: اگر درست تصمیم گیری شود به مشکلات کنونی برنمی خوریم.

وی با بیان اینکه همه ما از مشکلات موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اطلاع داریم، عنوان کرد: برای رفع این مشکلات نیازمند راهبرد میان مدت و اجرایی هستیم.

مهاجری نژاد با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی با انباشت مشکلات فراوان مواجه است، عنوان کرد: حل این مشکلات نیز سخت نیست فقط نیازمند برنامه و مشارکت بین بخشی است.

راه حل رفع مشکلات میراث فرهنگی مشارکت جمعی و بین بخشی است

وی با بیان اینکه من برنامه خود را برای فعالیت در استان تدوین و ارائه کرده ام، افزود: یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی این است که برای رفع مشکلات مشارکتی عمل نمی کنیم.

مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به چالش مشکل ساختاری در این حوزه ادامه داد: این همه بافت و بنای تاریخی داریم که با فعالیت بخشی نمی توان نسبت به رفع مشکل همه آنها اقدام کرد.

مهاجری نژاد با اشاره به اینکه راه حل رفع مشکلات این حوزه مشارکت جمعی و همکاری بین بخشی است، افزود: چالش امروز ما این است که هر دستگاهی در این حوزه جزیره ای عمل می کند.

وی با بیان اینکه با تدوین یک طرح جامع و مشارکت دستگاههای مرتبط می توان نسبت به ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی اقدام کرد، یادآور شد: همچنین می توان در شهرهای صنعتی یک درصد درآمد بخش تولید را به حوزه میراث فرهنگی اختصاص داد.

مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای رفع مشکلات در این بخش وجود دارد افزود: باید اراده کلان در سطح ملی برای رفع مسائل این حوزه و اجرای این پیشنهادات به وجود بیاید.

بزرگترین چالش میراث فرهنگی در پنج سال آینده نبود نیروی متخصص است

مهاجری نژاد در بخش دیگری از سخنان خود بزرگترین چالش میراث فرهنگی در پنج سال آینده را نبود نیروی متخصص دانست و ادامه داد: متاسفانه ما در سازمان از منابع انسانی متخصص استفاده نکردیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه به منظور فرهنگ سازی در زمینه جلوگیری از حفاری و کاوش های غیرمجاز و همچنین قاچاق اشیای عتیقه ابراز امیدواری کرد که این راهبرد در استان به طور جدی پیگیری شود.

مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه متاسفانه ما به عنوان یک پدیده علمی و صنعت به گردشگری نگاه نمی کنم یادآور شد: باید در حوزه ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران و فراهم آوردن شرایط بازگشت سود آنها در بخش گردشگری تلاش شود.

مهاجری نژاد با بیان اینکه متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از پروژه های گردشگری به رغم آغاز عملیات اجرایی به بهره برداری نرسیده اند، عنوان کرد: بزرگی، صداقت و پاکدستی ما باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاران جذب استان شوند.

وی با بیان اینکه نه تنها در لرستان بلکه در بسیاری از استانها محلی برای عرضه و فروش صنایع دستی وجود ندارد، تصریح کرد: باید در این زمینه سرمایه گذاری جدی صورت گیرد.

مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان همچنین با بیان اینکه زیست بوم زاگرس برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: در گام نخست مشارکت و تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی را در دستور کار داریم.

در لرستان محلی برای معرفی مفرغ های استان وجود ندارد

مهاجری نژاد در بخش دیگری از سخنان خود از پیگیری برای رفع مشکل آزادسازی و ساماندهی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک خبر داد و گفت: باید نگاهها و محور حرکت در این زمینه بر اساس دانش و مباحث کارشناسی باشد.

وی با بیان انکه بنای تاریخی فلک الافلاک خود یک بنای نشان دهنده گذر و جریان زندگی در یک برهه تاریخی است عنوان کرد: این بنای تاریخی قابلیت ایجاد موزه مردم شناسی و باستان شناسی را ندارد.

مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان عنوان کرد: موزه مردم شناسی و باستان شناسی تعریف خود را دارد و نباید از این بنای تاریخی برای راه اندازی این موزه ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بنای تاریخی در میان دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی محصور شده است، ادامه داد: متاسفانه کاربری این بنای تاریخی را گرفته ایم و این حق مردم و گذشته این دیار نیست.

مهاجری نژاد با بیان اینکه مفرغ های لرستان در دنیا شهرت جهانی دارند، افزود: ان در حالیست که متاسفانه در لرستان محلی برای عرضه و معرفی این آثار وجود ندارد.

وی بر ضرورت اجرایی شدن قانون آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک تاکید کرد و گفت: خواهش من از مجموعه دستگاههای مرتبط این است که اجازه دهیم با ساماندهی این بنای تاریخی زمینه معرفی جهانی این اثر فراهم شود.

کد خبر 2308005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha