۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹

حجت الاسلام سعیدی در نشست خبری:

دفاع ما از سوریه استراتژیک است/ سپاه از دولت سهم خواهی نمی کند

دفاع ما از سوریه استراتژیک است/ سپاه از دولت سهم خواهی نمی کند

نماینده ولی فقیه در سپاه در خصوص اظهارات رئیس ستادکل نیروهای مسلح پیرامون عملکرد برخی رسانه های وابسته به این نیروها تاکید کرد: دولت نقد با حساب و کتاب را می پذیرد.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام علی سعیدی در نشست خبری که صبح امروز در روابط عمومی سپاه پاسداران برگزار شد در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد تذکر سرلشکر فیروز آبادی به رسانه های منتسب به سپاه چیست، گفت: این مسئله دو بخش دارد یک بخش نقد منطقی و منصفانه و با حساب و کتاب است که حتی خود رئیس جمهور محترم اعلام کرده است که طالب نقد هستیم و نقد زمینه رشد را فراهم می کند.

وی افزود: نگاه دوم این است که خبر و اطلاعاتی بدون دقت به جوانب امرش در رسانه ها منتشر نشود. آنچه که دکتر فیروزآبادی گفته اند ناظر بر این مسئله استکه  چرا برخی از رسانه هایی که به نوعی منتسب به نیروهای مسلح می توانند باشند؛ در انتقال خبر دقت لازم را نمی کند و جوانب امر را در نظر نمی گیرند؟

حجت الاسلام سعیدی تصریح کرد: برخی از خبرگزاری ها منتسب به سپاه هستند، اینجا چیزی که انتظار است از خبرگزاری های فارس و دیگر رسانه ها این است که در بیان خبر جامعیت را رعایت کنند. البته واقعا دقت و امانت داری می کنند.

وی تاکید کرد: گاهی ممکن است خبری بدون دقت و ملاحظه روی خط رود که عوارضی را بوجود بیاورد و آنچه که جناب فیروزآبادی مطرح کردند همین مسئله است که شما در نقد و بیان خبر و اطلاع رسانی دقت کنید.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه در انتقال خبر سرعت مهم است و گاهی ممکن است در لابه لای سرعت بی دقتی صورت گیرد، گفت: این موضوع از رسانه های نیروهای مسلح زیبنده نیست و آنچه که نظر مبارک دکتر فیروزآبادی بوده است این است که رسانه ها در بیان خبر دقت لازم را بکنند که مبادا هزینه بیهوده پرداخت کنیم و این پرداخت هزینه بیهوده غیر منطقی و غیر عقلانی است. چرا آدم کاری انجام دهد که بدهکار شود؟ باید رسانه واقعیت ها را بگویند که در جامعه زمینه رشد و شکوفایی را فراهم کند و دولت نیز احساس کند که این نقدها از روی دلسوزی است و به جای آنکه اعتراض کند و ناراحت شود؛ تشکر کند.

در ادامه سعیدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ سپاه پاسداران تاکنون چه اقداماتی برای تحقق این شعار به خصوص در عرصه فرهنگ انجام داده است و چه راهبردها و برنامه هایی تا آخر سال دارد گفت: دو مسئله در این جا مطرح است یک بحث این است که سپاه برای مجموعه خودش چه تلاشی دارد انجام می دهد مسئله بعدی این است که در ارتباط با کشور و تدبیر رهبر معظم انقلاب چه اقداماتی در دستور کار داشته است.

سعیدی افزود: آنچه که در سپاه در گذشته های دور و نزدیک در دستور کار قرار داشته است همان ها متکی به تدابیر رهبری بوده و در حد بسیار گسترده ای ما روی این مسائل انجام وظیفه می کردیم.

وی مهمترین عنصر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را گسترش فرهنگ دینی در ذهن و باور مردم دانست و گفت: سپاه این نگاه راهبردی را در دستور کار خود داشته است و با این نگاه راهبردی ما تمام توانمان را گذاشته بودیم که بتوانیم زمینه ای را فراهم کنیم که پاسداران و بسیجیان ما از عمق معارف و معنویت بالایی برخوردار باشند و بتوانند در برخورد با مشکلات توان و ظرفیت لازم برای مقابله داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در  سپاه تصریح کرد: شناخت دشمن شناخت ترفند ها، راهکارها و توطئه های دشمن بخصوص در عرصه تهاجم فرهنگی است که بسیار گسترده است و تاثیر منفی بسزایی داشته. باید بتوانیم نیروها را واکسینه کنیم تا نقشی که برعهده شان است به خوبی ایفا کنند.

سعیدی با اشاره به کمبود اعتبارات در سپاه پاسداران ادامه داد: ما در سال های اخیر بخصوص در زمینه صرفه جویی و تکیه بر امکانات درونی بسیار تلاش کردیم. ما در سال های اخیر با کمبود اعتبارات مواجه بودیم اما ماموریت ها کم نشده است و این نشان می دهد که با مدیریت جهادی می توان بسیاری از موانع را با کمترین اعتبار از راه برداشت و کارها را به نحو احسن انجام داد.

وی همچنین در ادامه پاسخ به سوال مهر در ارتباط با وظیفه سپاه در زمینه فرهنگ در سطح جامعه گفت: آنچه که سپاه در ظرفیت و اختیار خودش دارد مجموعه بسیج است و در زمینه بارور کردن اندیشه دینی و واکسینه کردن جامعه تلاش بسیار زیادی را انجام داده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی سپاه افزود: همایش ها، نشست ها، آموزش ها و دوره های مختلفی که در قم و مشهد گذاشته می شود با این هدف است که بتوانیم در عرصه اجتماع آن نقشی که داشتیم را به خوبی ایفا کنیم.

سعیدی همچنین با اشاره به اقدامات سپاه در عرصه اقتصادی بیان داشت: سپاه در این زمینه آمادگی خود را به دولت اعلام کرده اما متاسفانه آنطور که باید و شاید از سوی دولت از این ظرفیت سپاه استقبال نشده و نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر سپاه برای خدمت به دولت اعلام آمادگی کرد، معنایش سهم خواهی نیست، گفت: اگر یک نهادی آمد گفت من آنچه در طبق اخلاص دارم و حاضرم به شما کمک کنم این سهم خواهی نیست، اما بالاخره اینگونه تعبیر شد. اما همچنان سپاه با تمام وجود در اختیار این تدبیر بسیار هوشمندانه رهبری است چراکه تنها راهکار مقابله با فشار های دشمن و راهکار مقابله با تحریم تکیه بر استحکام درونی نظام و اقتصاد مقاومتی است و سپاه نیز آمادگی دارد در همه زمینه ها آنچه که توانایی دارد را در اختیار مردم و دولت قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین در ادامه با اشاره به مهمترین چالش در عرصه فرهنگ در کشور گفت: ریشه چالش های ما برمی گردد به نوع برداشت از حکومت دینی.

سعیدی افزود: اصولا ما در دوره های 35 ساله این چالش ها را داشته ایم. چالش امام با دولت موقت، نگاه امام با دولت موقت دو جنس بود و دو برداشت از حکومت دینی داشتند یکی برمی گشت به مردم سالاری دینی و دیگری به مردم سالاری سکولار و هر کدام شاخص هایی دارد در عرصه های مختلف.

وی ادامه داد: در اختلاف بین دیدگاه های حضرت امام و بنی صدر نیز دو برداشت از حکومت دینی بود. همچنین دیدگاه امام با آقای منتظری نیز متفاوت بود و دو نوع برداشت از حکومت دینی داشتند و در دوره های بعدی نیز ما این تفاوت ها را شاهد بودیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه نگاه کارگزاران نیز با نگاه مردم سالاری دینی مرزبندی هایی دارند تصریح کرد: این دو دیدگاه در پنج حوزه سایه می اندازد که یکی از آن حوزه ها اصول انقلاب است مانند بحث اختیارات ولایت فقیه و منشا مشروعیت حکومت دینی.

سعیدی گفت: ما اعتقاد داریم حکومت ولایت فقیه در ادامه حکومت معصومین است و ادامه حکومت پیامبر است و حضرت امام نیز نگاهش همین بود و امام می فرماید ولی فقیه عادل همه اختیارهایی که برای معصومین و پیامبر وجود داشت نیز وجود دارد. نمی خواهیم بگوییم شئونات پیامبر با ولی فقیه یکی است اما اختیارات در اداره امور مردم یکی است.

وی با اشاره به اختلاف برداشت ها از نوع حکومت دینی در حوزه سیاست خارجی ادامه داد: دومین حوزه ای که این دو نوع برداشت از حکومت دینی بر آن سایه می اندازد سیاست خارجی است. در سیاست خارجی هم این دو دیدگاه تاثیر می گذارد و فراز و نشیب شدن سیاست خارجی ناشی از این دو نوع برداشت از حکومت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: مقابله ما با اسرائیل مبنایی است یا رفرمیستی دفاع ما از فلسطین مبنایی است یا رفرمیستی یا ابزاری. حضور معنوی و دفاع معنوی ما از سوریه مبنایی و اعتقادی است یا نه. کسی نمی تواند انکار کند که خط مقدم ما در سوریه است اگر آن خط را بشکنند به سراغ خط های بعدی می آیند و این امنیت ما را زیر سوال می برد.

سعیدی با تاکید بر اینکه دفاع ما از سوریه دفاعی استراتژیکی و اعتقادی است گفت: آیا ایستادگی مقابل آمریکا مبنایی است یا یا رفرمیستی و این بین نگاه امام و بازرگان دو نوع نگاه بود. امام دیدگاهی نسبت به آمریکا دارد و بازرگان یک دیدگاه دیگر.

وی سومین حوزه تاثیر گذار از نوع نگاه به حکومت دینی را فرهنگ دانست و گفت: این دو دیدگاه در حوزه فرهنگ هم تاثیر می گذارد. کتاب، فیلم، هنر، سینما، تاتر تا حجاب همه این مسائل تحت بالانس کردن این دو دیدگاه است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تاکید کرد: مردم سالاری دینی یک دیدگاه دارد و ارزش های دینی و حکومت سکولاری نیز یک دیدگاه دیگر. اینکه فیس بوک آزاد باشد، ماهواره آزاد باشد و چه و چه ... این برمی گردد به همان دو نگاهی که معمولا در این حوزه ها سایه می اندازد.

سعیدی ادامه داد: چهارمین حوزه ای که این دو نگاه تاثیر می گذارد حوزه اقتصاد است، اقتصاد آزاد یا آزادی اقتصادی یا اقتصاد دولتی کدام یک از آنها خوب است.

وی افزود: مقام معظم رهبری و امام معتقد به آزادی اقتصاد همراه با عدالت اجتماعی هستند. اقتصاد آزاد ما را به نظام طبقاتی می کشاند تبعیت از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مشکلات ایجاد می کند. اقتصاد آزاد ما را به سرمایه داری می کشاند و اقتصاد دولتی نیز انگیزه را می گیرد. بنابراین نگاه امام و رهبری آزادی اقتصادی با تکیه بر عدالت اجتماعی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران پنجمین حوزه تاثیر پذیر از تفاوت نگاه به نوع حکومت را تیم اداره کشور نام برد و گفت: یعنی این دو دیدگاه در تیم اداره کشور نیز سایه می اندازد که وزار چه نگاهی داشته باشند استانداران و فرمانداران و مدیران زیر پوشش این دو دیدگاه قرار می گیرند لذا یک دولت می آید کادر را یک طور می چیند و دولت بعدی طور دیگری می چیند و باز این نیز تاثیر پذیر از آن دو دیدگاه است.

سعیدی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: با این تحولات زمینه حضور فعال ترین مجموعه فرهنگی در سپاه بیشتر می شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت برخورداری از مراکز آموزشی و پژوهشی نیرومند در این نمایندگی گفت: در خواست ما این بود که این پژوهشکده تبدیل به پژوهشگاه شود و در نهایت با تدبیر مقام معظم رهبری در خرداد ماه 93 این پژوهشکده پژوهشگاه شد و به عنوان یکی از مهمترین مراکز پژوهشی وارد عرصه رقابت با دیگر پژوهشگاه ها شده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه این پژوهشگاه به شکل جدیدی سازماندهی شده است گفت: این پژوهشکده در زمینه های علوم سیاسی مطالعات اجتماعی دفاعی و امنیتی وارد فعالیت شده و می تواند در حوزه علوم انسانی گام های موثری بردارد.

سعیدی افزود: مسئولیت پشتیبانی از همه علوم انسانی و اسلامی حتی نسبت به دیگر سازمان های عقیدتی سیاسی نیز بر عهده ما گذاشته شد یعنی ما هم به سپاه سرویس می دهیم و هم نیازهای نمایندگی ولی فقیه را در دیگر بخش های تامین می کنیم. در این نقطه عطفی در حرکت نمایندگی ولایت فقیه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه به نام پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) فعالیت می کند.

سعیدی با اشاره به تلاش های امام و رهبری در تحول علوم انسانی گفت: معتقدم اگر پنج عامل را دستخوش تغییر قرار ندهیم نمی توانیم در علوم انسانی تحولی ایجاد کنیم و این پنج عامل به هم وابسته است.

وی ادامه داد: اولین آن بحث متن محتوا است مهمترین متن محتوا است که آیا براساس اومانیزم آن متن نوشته شده باشد اصالت انسان، ماده یا اصالت الله یا ترکیبی از این سه اصالت. متاسفانه علوم انسانی ما براساس اصالت انسان و اومانیستی نوشته شده است و حقوق اساسی ما بر همین اساس در دانشگاه ها تدریس می شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اساتید را دومین عامل برای تحول در علوم انسانی نام برد و گفت: با استاد سکولار نمی شود دانشجوی دینی تربیت کرد. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی ما فیزیک اسلامی غیر اسلامی نداریم ولی نگاه استاد تاثیر دارد. نگاه یک استاد موحد به فیزیک با نگاه یک استاد متریالیسم به فیزیک متفاوت است.

سعیدی سومین عامل تحول در علوم انسانی را نوع مدیریت دانست و گفت: اگر استاد خوب باشد متن خوب باشد اما مدیریت حاکم بر وزارت علوم و دانشگاه یک نگاه سکولاری داشته باشد باز محصول خوبی نخواهیم داشت.

وی گفت: چهارمین عامل محیط است. انسان تربیت پذیر ترین موجود آفرینش و انعطاف پذیر است و محیط می تواند آن را تغییر دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه سپاه در این زمینه اعلام آمادگی کرده است گفت: ما با بزرگان و موسسات قم صحبت کردیم.

سعیدی خاطر نشان کرد: نگاه به علوم انسانی باید براساس سه جهان بینی عقلانی (فلسفی)، حسانی (براساس حس و تجربه) و وحیانی (براساس وحی) باشد و نگاه ما به مسائل باید با این سه عینک باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به فیلم منتشر شده از سرلشکر جعفری چیست درباره انتخابات 88 گفت: هرکسی از هر صحبتی میتواند برداشتی داشته باشد که با ذهن گوینده و هدف گوینده متفاوت باشد لذا فکر نمی کنم خیلی پردازش به این موضوع ضرورتی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ادامه داد: البته من سی دی را ندیدم که بدانم منظور ایشان چه بوده است اما بریدن قبل و بعد کلام و یک نقطه را انتخاب کردن چندان نمی تواند مفهوم گوینده را برساند لذا از این مسائل زیاد است اگر بخواهیم موشکافی کنیم می توانیم از لا به لای کلمات نکاتی را برداشت که مد نظر گوینده نباشد.

کد خبر 2308397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha