۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۱۲

در سال گذشته/

6.4 ميليون دلار محصولات كشاورزي از خراسان شمالي صادر شد

6.4 ميليون دلار محصولات كشاورزي از خراسان شمالي صادر شد

بجنورد- خبرگزاری مهر: رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با اشاره به اينكه در سال گذشته سهم صادرات محصولات کشاورزی استان 10 ميليون دلار بود، گفت: از اين ميزان با وجود تحریم ها، 6.4 ميليون دلار صادرات محصولات انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل ياوري صبح پنج شنبه در جریان بازدید از طرح‌های کشاورزی خراسان شمالی در خصوص میزان صادرات محصولات كشاورزي استان افزود: در سال 90 سهم صادرات محصولات استان هشت ميليون دلار در نظر گرفته شده بود كه از اين ميزان 800 هزار دلار صادرات انجام شد اما در سال 91 در حالی که سهم صادرات هشت ميليون دلار پيش بيني شده بود که تا پایان سال 12 ميليون دلار محصول کشاورزی از این استان صادر شد.

به گفته وی در سال گذشته نیز سهم صادرات محصولات کشاورزی استان 10 ميليون دلار در نظر گرفته شده بود که از اين ميزان با وجود تحریم ها، 6.4 ميليون دلار صادرات محصولات انجام شد.

یاوری كشمش، انگور، سيب، رب گوجه فرنگي، سيب زميني، پياز و تمام محصولات سردرختي استان را ازجمله محصولاتي برشمرد كه به كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي اروپايي و حاشيه خليج فارس صادر مي شوند.

اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به خشكسالي هاي اخير در استان گفت: در سال زراعي جاري به دليل خشكسالي و سرمازدگي به كشاورزي اين استان 9 ميليارد و 600 ميليون تومان خسارت وارد شد.

وی افزود: از ميزان خسارت وارد شده به محصولات زراعي استان شش ميليارد و 900 ميليون تومان مربوط به خشكسالي و سرمازدگي و دو ميليارد و 700 ميليون ريال نيز مربوط به سيل و تگرگ بوده است.

یاوری با بيان اينكه در فصول پاييز و زمستان سال گذشته، وضعیت بارندگی خوبي در استان نداشتیم، گفت: به علت كاهش بارندگي ها اراضي آبي تحت تنش قرار گرفته اند و ديم زارها وضعيت مناسبي نداشته و بيشتر محصولات ديم در سال جاري نيز به علت خشكسالي از بين رفته است.

اين مسئول در ادامه در مورد تجهیز اراضی استان به روش های نوین آبیاری نیز اظهار داشت: در سال گذشته آبياري تحت فشار در دو هزار و 500 هكتار و در سال جاري در هزار هكتار از اراضي استان انجام شد.

وي در خصوص اعتبارات بخش كشاورزي خراسان شمالي نیز گفت: امسال 600 ميليارد تومان براي بخش كشاورزي استان مصوب شده كه از اين ميزان 210 ميليارد ريال تخصيص داده شد.

به گفته ياوري همچنين 1.5 ميليارد تومان از محل ستاد توسعه بخش كشاورزي اختصاص يافت كه يك ميليارد و 200 ميليون تومان آن منجربه عقد قرار داد در بانك كشاورزي شد.

وي اضافه كرد: 320 ميليارد ريال نيز از محل صندوق توسعه ملي در سال 92 و 93 در راستاي اجراي 87 پروژه مصوب شده است.

رئيس جهاد كشاورزي خراسان شمالي با اشاره به اينكه براي توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي استان 110 ميليارد ريال در سال گذشته پيش بيني شده، اظهار داشت: امسال در اين بخش 140 ميليارد ريال پيش بيني شده است.

به گفته ياوري در حوزه سرمايه در گردش نيز 580 ميليارد ريال در بخش كشاورزي استان مصوب شده است.

 

کد خبر 2310114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha