۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۷

سرپرست مرکز فضایی البرز خبر داد:

راه اندازی ایستگاه زمینی ماهواره در 4 شهر

راه اندازی ایستگاه زمینی ماهواره در 4 شهر

سرپرست مرکز پایش فضایی البرز از راه اندازی ایستگاه زمینی ماهواره در 4 شهر کشور خبر داد و گفت: توانایی احداث ایستگاه های زمینی فضایی را در خارج از کشور داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نعیمی سرپرست مرکز فضایی البرز در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: دلیل این که ما در سازمان فضایی به ایستگاه های زمینی نیاز داریم، پرتاب ماهواره های بومی است که در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی به سر می برند.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه آمادگی احداث ایستگاه های زمینی در مشهد، تبریز، قشم، چابهار را داریم، گفت: ما می توانیم ایستگاه های زمینی برای پرتاب ماهواره ها و فعالیت های خاص را در کشورهای خارجی احداث کنیم که جزو برنامه های ما قرار دارد.

نعیمی عنوان کرد: مرکز پایش «ایران ست» با عمده وظایف پایش مداوم پهنای باند ماهواره به منظور اطمینان از جهت عملکرد سرویس، انجام تستهای راه اندازی ایستگاه های زمینی مشتریان، پشتیبانی و رفع مشکلات فنی نظیر تداخلات فرکانسی در پهنای باند اجاره داده شده به مشتریان، نظارت بر نحوه استفاده مشتریان از پهنای باند و جلوگیری و مقابله با استفاده غیرمجاز از پهنای باند ایجاد شده است.

وی گفت: در حال حاضر سازمان فضایی ایران پهنای باند سرویس های مخابراتی ایران ست را که در حدود 200 مگاهرتز است، در اختیار شرکت های خصوصی داخلی و دارای پروانه، ارایه خدمات ارتباط ماهواره ای از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داده است که توسط این شرکتها برای راه اندازی شبکه های ماهواره ای مهم در سطح کشور قرار گرفته است.

سرپرست مرکز فضایی البرز افزود: این شبکه های ماهواره ای متشکل از شبکه های بانکی و شتاب و شاپرک، ارتباط سکوهای نفتی در خلیج فارس، شرکت های نفتی در مناطق دوردست، بخشی از شبکه ملی کارت سوخت، شبکه ملی ارتباطات روستایی و ... هستند.

وی درباره سامانه دریافت تصاویر و داده از شبکه ماهواره ای EUMETCEST توضیح داد و گفت: کاربردهای عمده این سامانه در خصوص هواشناسی و تولید مجموعه ای از محصولات مورد نیاز برای سیستم های پایش و برآورد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و ... است که در مرکز فضایی البرز این سامانه در اردیبهشت ماه سال جاری نصب و راه اندازی شده است و روزانه حجم بالایی از تصاویر ماهواره ای را با کاربردهای تخصصی مختلف تهیه می کند.

نعیمی با اشاره به سامانه دیگر در مرکز فضایی البرز خبر داد و گفت: سامانه گیرنده UNISCAN-36 برای دریافت تصاویر ماهواره ای MUCIS که در مرکز فضایی البرز نصب و راه اندازی شده دارای قابلیت بسیار بالایی است و دریافت تصاویر از ماهواره های سنجش از دوری شناخته شده که بسیار پرکاربرد است و می تواند تصاویر و داده های ماهواره ای جدید و با کیفیت را از کشورهای همسایه از کشورهای همسایه دریافت کند. این سامانه دارای کاربردهای بسیار متنوعی در زمینه مطالعات و برنامه ریزی در سطوح ملی و منطقه ای از جمله شناسایی و پایش انواع پوشش های گیاهی، برف سنجی، هواشناسی، تعیین درجه حرارت سطح آب و خشکی، تهیه نقشه های کاربردی و پوشش اراضی در مقیاس ملی و همچنین پایش و هشدار در زمینه بلایای طبیعی است.

کد خبر 2312077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha