۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۰۲

مهدی چمران در نشست خبری تشریح کرد؛

اعلام برنامه‌های گرامیداشت شهید چمران/ تجلیل از حاتمی‌کیا به دلیل سفر به مکه لغو شد

اعلام برنامه‌های گرامیداشت شهید چمران/ تجلیل از حاتمی‌کیا به دلیل سفر به مکه لغو شد

رئیس بنیاد شهید چمران در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های سالروز شهادت شهید چمران و گرامیداشت وی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران رئیس بنیاد شهید چمران عصر امروز یکشنبه 25 خرداد در نشستی خبری که در محل این بنیاد در تهران برگزار شد، گفت: امسال سالگرد شهادت شهید را به عنوان سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و شهدای ستاد جنگ‌های نامنظم، نامگذاری کردیم. این نامگذاری برای یادبود شهدایی است که با امکانات کم، دشمنی را که تا شش کیلومتری اهواز آمده بود عقب رانده و اهواز را از خطر سقوط قطعی نجات دادند.

وی افزود: برنامه اصلی ما روز یکشنبه اول تیرماه در تالار اندیشه حوزه هنری از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد. روز شنبه 31 خرداد نیز برنامه‌ای در مرکز یا پارک فناوری و نوآوری دانشگاه تهران به عنوان جایزه شهید چمران برپا خواهد شد که این برنامه با حضور اساتید و متخصصین برگزار می‌شود و در آن پروژه‌های دانشگاهی که از قبل فراهم شده و توسط اساتید دانشگاه انتخاب شده‌اند، معرفی و تقدیر خواهند شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: روز سی‌ام خرداد در نماز جمعه تهران قبل از خطبه‌ها برنامه سخنرانی درباره شهید چمران اجرا خواهد شد و بعد از ظهر آن روز در مسجد انقلاب شهرستان ساوه نیز برنامه‌ای خواهیم داشت و همچنین روز 29 خرداد یعنی شب جمعه مانند هر سال در محل شهادت شهید چمران در دهلاویه برنامه‌ای از هنگام غروب تا بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد و پس از آن مراسم دعای کمیل با صدای صادق آهنگران برگزار خواهد شد. این مراسم با توجه به علاقه زیاد شهید چمران به دعای کمیل برگزار می‌شود. میزان علاقه ایشان به این دعا در حدی بود که با دیگر برادرمان عباس چمران این دعا را در آمریکا به فارسی ترجمه کرد و هر شبِ جمعه با حضور دانشجویان ایرانی، مراسم دعای کمیل را بر گزار می‌کرد.

چمران گفت: همچنین روز چهارشنبه 28 خرداد مراسمی توسط بسیج اساتید در شهر نیشابور از ساعت 18 الی 20 برگزار می‌شود. برنامه دیگری به صورت مشترک توسط بسیج اساتید و گروه جوانان شهید چمران نیشابور روز شنبه برگزار خواهد شد. روز 26 خرداد نیز در مجموعه پارچین تهران برنامه ای برای یادبود شهید چمران و یارانش برپا خواهد شد. بسیج اساتید هم 2 تیر در کرمان برنامه‌ای خواهد داشت. برنامه‌های دیگر روز 27 خرداد در مسجد حضرت ابالفضل دانشگاه صنعتی شریف و دوشنبه 26 خرداد با حضور نخبگان خواهد بود. چهارشنبه 4 تیرماه نیز دو برنامه توسط بسیج اساتید و گروههای فرهنگی هنری در اصفهان برگزار خواهد شد. 7 تیر نیز بسیج اساتید در شهرستان ارومیه برنامه ای برگزار خواهد کرد که البته این برنامه با یاد و خاطره شهدای هفتم تیر توام خواهد بود.

چمران در بخشی از سخنانش در این نشست درباره دوستی میان شهید مصطفی چمران و امام موسی صدر گفت: شیعیان لبنان شرایط مناسبی نداشتند و شخصی بنام سیدشرف الدین تشکیلات و سازماندهی معینی برای شیعیان به وجود آورد. این سید که زعیم شیعیان لبنان بود این نگرانی را داشت که بعد از خودش چه کسی بعد از خودش این مسئولیت را قبول خواهد کرد. ایشان، امام موسی صدر را برای این کار انتخاب کرد و ایشان هم پذیرفت و به لبنان رفت. امام موسی صدر در لبنان فعالیت‌های زیادی از جمله احداث بیمارستان، مدرسه و ... کرد که شهید چمران در کتاب لبنان به آنها اشاره کرده است اما از همه مهمتر تشکیل مجلس شیعی اعلای لبنان بود و وقتی این مجلس تشکیل می‌شد، شهید چمران پیش امام موسی صدر بود این دو در این راه برنامه ریزی و تلاش فراوانی کردند. همه اقوام و مذاهب 17گانه در لبنان دارای مجلس بودند اما شیعیان تا پیش از این حرکت مشترک، مجلسی نداشتند در حالی که پرجمعیت‌ترین گروه لبنانی بودند. شهید چمران و امام موسی صدر سپس حرکت محرومین و بعد حرکت امل را سازماندهی کردند که فرماندهی نظامی‌اش به عهده شهید چمران بود. بعد از جنبش امل هم حزب الله لبنان متولد شد. به طور خلاصه ارتباط شهید چمران با امام موسی صدر یک ارتباط علمی، اداری و معنوی بود و به شخصه از نزدیک شاهد ارادتی که این دو به یکدیگر داشتند، بودم.

رئیس بنیاد شهید چمران درباره جایزه شهید چمران هم گفت: به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده شده تا این برنامه یک برنامه ملی و بعد بین‌المللی شود. ما پیش از این جوایزی به نام دانشمندان قدیمی ایرانی چون بوعلی سینا، رازی، خوارزمی و ... داشته‌ایم اما از دانشمندان شاعر و شهید معاصر جایزه‌ای نداشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه اصلی گرامیداشت شهید چمران در روز اول تیر گفت: این برنامه در قالب یک میزگرد برگزار خواهد شد که دکتر صالحی، نماینده‌ای از نیروهای مسلح و من در آن حضور خواهیم داشت تا برنامه به صورت همه جانبه برگزار شود.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آثار مکتوب در مورد شهید چمران گفت: سیدمهدی شجاعی در این زمینه فعالیتی انجام داده است که اگر مایل باشد می‌توانیم جلد دوم تیر آن را رونمایی کنیم. در همین زمینه می‌خواستیم از آقای حاتمی‌کیا نیز برای ساخت فیلم «چ» تجلیل کنیم که ایشان امروز به مکه رفت. وظیفه خودمان می‌دانیم از همه نویسندگانی که در این زمینه نوشته‌اند قدردانی و تجلیل کنیم.

چمران در پاسخ به سئوالی درباره فیلم «چ» گفت: البته اینجا جای آن نیست که فیلم نقد کنیم اما در کل بگویم که «چ» فیلم ارزنده و خوبی بود البته من هم نقدهایی به آن داشتم به آقای حاتمی‌کیا هم این نقدها منتقل کردم و ایشان تغییراتی در فیلم دادند و برخی دیگر از موارد جزو اعتقاداتشان بود و من هم نمی‌خواستم به یک هنرمند دیکته کنم. به عقید من «چ» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که هم در دسته دفاع مقدسی‌ها جا دارد و هم در میان آثار محتوایی و اعتقادی اثر ارزنده‌ای است.

وی در پایان سخنانش گفت: شهید چمران در دوره اول مجلس شورای اسلامی یک میلیون و 400 هزار رای آورد، اعضای عالی امنیت ملی او را از خودشان می‌دانند، دانشگاهیان می‌گویند از ما است و بسیج و سپاه نیز چنین می‌گویند. او نماینده امام خمینی در ارتش و نیروهای مسلح هم بوده است. پس اینکه همه می‌گویند مصطفی چمران از ماست دلیل بر این مسئله است که هیچ کدام متولی مستقیم او نیستند و برگزاری گرامیداشت او کاملاً مراسمی مردمی است. بنابراین این برنامه‌ها هیچگونه سازمان یا متولی و پشتیبانی ندارد و کاملا مردمی است.

چمران در پاسخ به سئوالی دیگر گفت: بعد از برنامه‌های سالگرد شهید چمران در ایران، برنامه‌هایی در لبنان نیز برگزار خواهیم کرد اما در آمریکا برنامه یادبودی برگزار نخواهد شد.

کد خبر 2312289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha