۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۴۱

صفری:

کشت مستقیم محصول پنبه در بشرویه هزینه های تولید را 35 درصد کاهش داد

کشت مستقیم محصول پنبه در بشرویه هزینه های تولید را 35 درصد کاهش داد

بیرجند- خبرگزاری مهر: پنبه کار نمونه خراسان جنوبی گفت: کشت مستقیم محصول پنبه در شهرستان بشرویه توسعه یافته که این مهم هزینه های تولید را 35 درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین صفری ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به سازگاری پنبه در کیفیت، تولید مناسب و مطلوب بودن قیمت آن از لحاظ اقتصادی، پنبه محصول مطلوب برای خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه درآمد پنبه در مزارع بشرویه نسبت به مصرف هر مترمکعب آب مصرفی مطلوب است، تصریح کرد: مصرف آب در این مزارع با در نظر گرفتن تراکم بالای مزارع و کاهش تبخیر از سطح زمین نسبتا مناسب و حدود 9 هزار و 500 تا 11 هزار مترمکعب است.

پنبه کار نمونه خراسان جنوبی گفت: در سال های اخیر با توجه به بالا بودن هزینه های تولید پنبه، کشت مستقیم محصول در شهرستان توسعه یافته و بیش از 600 هکتار از مزارع بشرویه با این روش کشت می‌شود که این مهم هزینه های تولید را 35 درصد کاهش داده است.

صفری اضافه کرد: با ورود دستگاه غوزه چین پنبه در منطقه هزینه برداشت نیز کاهش یافته و به دنبال همه این ها پنبه یک محصول کم هزینه و با درآمد مناسب خواهد بود.

وی از مسئولان مربوطه خواست تا با توجه به توسعه کشت پنبه در بشرویه و امکان مکانیزه کردن محصول نسبت به تأمین یارانه خرید ادوات مربوطه شامل دستگاه بذرکار و کمباین پنبه اقدام کنند.

پنبه کار نمونه خراسان جنوبی با اشاره به اشتغالزایی بالای کشت پنبه، بیان کرد: هر تن پنبه از مرحله کاشت فقط تا مرحله ای که به نخ تبدیل می شود برای حدود 15 نفر اشتغال ایجاد می کند.

وی ادامه داد: محصول پنبه با توجه به مقاوم بودن در برابر شوری، استراتژیک بودن آن و نیاز به تولید در داخل کشور برای مصرف در کارخانجات، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است و باید در مورد قیمت و تأمین امکانات مورد نیاز کمک های بیشتری از طرف دولت صورت گیرد.

صفری به مشکلات فرا روی پنبه کاران استان اشاره کرد و گفت: نبود یک مرکز تحقیقاتی منطقه ای مربوط به پنبه، پسته و گیاهان مقاوم به شوری یکی از مهم ترین مشکلات کشاورزان استان است.

وی کمبود امکانات و ادوات مکانیزه، نبود انواع محلول برگ ریز برای برداشت مکانیزه و عدم توجه کامل دولت به محصول پنبه علیرغم داشتن شرایط ویژه را از دیگر مشکلات فراروی پنبه کاران استان بیان کرد.

صفری با اشاره به فعالیت خود در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی در شهرستان بشرویه، اظهار کرد: امسال به دلیل برداشت هفت هزار و 800 کیلوگرم پنبه در 20 هکتار زمین به عنوان پنبه کار نمونه استان معرفی شده‌ام.

کد خبر 2312352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha