۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵

موسسه صلح استکهلم خبر داد:

شمار تسلیحات هسته ای در جهان کاهش یافته است

شمار تسلیحات هسته ای در جهان کاهش یافته است

موسسه صلح استکهلم در گزارش سالانه خود از کاهش تعداد تسلیحات هسته ای در جهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، بنا به آخرین گزارش سالانه "موسسه بین المللی مطالعات صلح استکهلم" (SIPRI) که روز گذشته منتشر شده، شمار تسلیحات اتمی از سال ۲۰۱۳ تا کنون کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، کشورهای دارای جنگ افزارهای اتمی یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان،کره شمالی و رژیم صهیونیستی در حال حاضر مجموعاً 16 هزار و 300  کلاهک هسته ای در اختیار دارند که ۹۰۰ کلاهک کمتر از سال گذشته است.

سهم عمده در کاهش کلاهک های هسته ای در سال گذشته مربوط به کشورهای ایالات متحده و روسیه است. آمریکا در این بازه زمانی ۵۰۰ کلاهک اتمی و روسیه ۴۰۰ کلاهک اتمی را از زرادخانه های خود حذف کرده اند. آمریکا در حال حاضر هشت هزار و روسیه هفت هزار و 300 کلاهک اتمی در اختیار دارند.

روسیه و آمریکا بنا به قرارداد "استارت نوین" (New START) که از سال ۲۰۱۱ وارد مرحله اجرایی شده، باید کلاهک های اتمی خود را هر یک به یک هزار و 550 عدد کاهش دهند.

خبرگزاری آلمان در ادامه می نویسد : با وجود کاهش کلاهک های اتمی در یک سال گذشته، کارشناسان مؤسسه بین المللی صلح تصریح کردند که آهنگ کاهش جنگ افزارهای هسته ای کندتر شده است. آمریکا و روسیه مجموعاً دارنده ۹۰ درصد تسلیحات اتمی جهان هستند.

روسیه و آمریکا به عنوان قدرت های بزرگ اتمی همزمان با کاهش تعداد کلاهک های اتمی خود دست به بازسازی و مدرنیزه کردن زرادخانه های هسته ای خود زده اند. در همین رابطه آمریکا حدود 350  میلیون دلار صرف مدرن کردن تسلیحات اتمی خود کرده است. به گفته کارشناسان مؤسسه مطالعات صلح، روسیه نیز دست به سرمایه گذاری های هنگفتی در این زمینه زده است.

شمار کلاهک های هسته ای آماده شلیک در آمریکا در حال حاضر یک هزار و 920 و در روسیه یک هزار و 600 کلاهک است.

کد خبر 2313799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha