۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۳۲

حسنی:

مرمت گنبد غازان خان مجموعه تاریخی بسطام آغاز شد

مرمت گنبد غازان خان مجموعه تاریخی بسطام آغاز شد

شاهرود - خبرگزاری مهر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت گنبد غازان خان مجموعه تاریخی بسطام این شهرستان خبر داد و گفت: بنای آرامگاه مربوط به دوره غازان خان (703-670 ه.ق) است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا حسنی صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود ضمن اشاره به آغاز مرمت گنبد غازان خان مجموعه تاریخی بسطام گفت: در این مرحله از مرمت، کار تعویض آجرهای لعاب دار فرسوده روی گنبد انجام می‌شود.

 وی با اشاره به اينكه بنای آرامگاه مربوط به دوره غازان خان (703-670  ه.ق) است، افزود: طبق نوشته برخی کتب، غازان خان گنبدی بر آرامگاه امام زاده محمد (ع) و گنبدی نيز برآرامگاه بايزيد بنا کرده و در نظر داشته که جسد بايزيد را به آنجا منتقل کند که گويا چون بايزيد را در خواب از اين کار ناراضی می بيند از تصميم خود منصرف می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: پلان گنبد غازان خان مربع و به ضلع 7.5 متر است که در نمای شمالی و شرقی آن طاقنماهايي تعبيه شده که با ايجاد سايه روشن، بنا را از يکنواختی کسل‌کننده درآورده است.

حسنی افزود: بر فراز بنا، گنبد زيبا و جالب مخروطی شکل قرار گرفته که دارای پوششی از کاشی‌های فيروزه ای است و در زير گنبد نيز سردابی وجود دارد که راه آن از محوطه حياط می باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موزه عرفان شرق نيز در این بنا دایر بوده و پذیرای علاقمندان به میراث فرهنگی و آثار تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در خاتمه یادآور شد: مجموعه تاريخي بسطام در دوره هاي قبل از سلجوقي تا قاجار ساخته شده و شامل بقعه امامزاده محمد بن جعفرصادق (ع)، آرامگاه بايزيد بسطامي، صومعه بايزيد، مسجد بايزيد، ايوان الجايتو، آرامگاه غازان، مسجد و منار سلجوقي و مسجد جامع و برج كاشانه و مدرسه شاهرخيه است.

مجموعه تاريخي بسطام در شش كيلومتري شمال شاهرود واقع شده است.

کد خبر 2315144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha