۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۲۳

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

احتمال ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از آب چاه برای مصارف شرب/ مهار 20هزار هکتار به‌جای 500هزار هکتار کانون ریزگرد درسال گذشته

احتمال ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از آب چاه برای مصارف شرب/ مهار 20هزار هکتار به‌جای 500هزار هکتار کانون ریزگرد درسال گذشته

احتمال ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از آب چاه برای مصارف شرب، مهار 20هزار هکتار به‌جای 500هزار هکتار کانون ریزگرد درسال گذشته، نهایی شدن طرح اقدام ملی برای نجات دریاچه ارومیه و اعتراض به اظهارات یک نماینده در مورد بنزین پتروشیمی از سوی معاون محیط زیست از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار مهر این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویداد های مختلفی بود که مهمترین آنها در ادامه می آید:

آب تهران بر اساس آخرین استانداردها سالم است/ مشکلات سال گذشته برطرف شد

در اولین روز از هفته جاری رییس سازمان محیط زیست از سالم بودن آب تهران بر اساس آخرین استانداردها خبر داد و گفت: سال گذشته برخی نمونه برداریها نشان از مقداربیش از حد مجاز عناصری مانند نیترات در آب داشت که بر اساس آخرین بررسیها این مشکلات بر طرف شده است.
دکتر معصومه ابتکار با بیان این مطلب افزود: بر اساس اندازه گیری های وزارت نیرو، وزارت بهداشت و بررسی های عمومی سازمان محیط زیست، آب تهران در حال حاضر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی را دارد.
به گفته وی، البته سال گذشته در برخی نقاط نمونه برداری هایی از آب تهران انجام شد که نشان دهنده میزان بالای عناصری مانند نیترات در برخی نمونه ها بود.
رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: اما بر اساس مطالعات جدید و تطابق با استانداردهای روز دنیا و با استفاده از تجهیزات معتبر آزمایشگاهی در حال حاضر آب تهران مشکلی ندارد و کاملا سالم است.
ابتکار اظهار داشت: البته بررسی ها و کنترل آب تهران به صورت مداوم پیگیری می شود و به محض مشاهده کوچکترین آلودگی در آب شرب اعلام خواهیم کرد.

طرح اقدام ملی برای نجات دریاچه ارومیه نهایی شد/ نیروگاه اتمی بوشهر خطر زیست‌محیطی ندارد

در همین روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح نجات ملی دریاچه ارومیه نهایی شد و این طرح در 10 سال اجرا می‌شود.
معصومه ابتکار در بوشهر در ارتباط با توافقات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: مراحل احیای دریاچه ارومیه نهایی شده است و چندین تالاب در کنار دریاچه ارومیه احیا شده است و برنامه 10 ساله دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست احیای تالاب رودحله استان بوشهر است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی استان بوشهر وجود گرد و غبار و ریزگردها است که این موضوع در شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح می‌شود و راهکارهای لازم اتخاذ می‌شود.
ابتکار در ادامه در مورد نیروگاه اتمی بوشهر و تاثیرات زیست‌محیطی ان بیان داشت: نظارت کاملی بر روی آلاینده‌ها صورت می‌گیرد و ملاحظات زیستی و بین‌المللی در مورد تاثیرات زیست محیطی نیروگاه اتمی بوشهر بر خلیج فارس صورت گرفته و مورد تایید است.

معدن کاوی در بحر آسمان تخلف است/ مسئولان نظارتی رسیدگی کنند

روز یکشنبه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست مخالفت مجدد این سازمان با معدن کاوی در منطقه حفاظت شده بحر آسمان کرمان را اعلام کرد و گفت: مسئولان نظارتی باید جلوی این اقدام خلاف قانون را بگیرند.
احمد علی کیخا با بیان این مطلب افزود: کارشناسان سازمان محیط زیست اخیرا یک بار دیگر تمام ابعاد معدن کاوی در منطقه بحر آسمان را بررسی کرده و بر مخرب بودن این فعالیت برای این زیستگاه تأکید کرد.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اظهار داشت: من به عنوان معاون سازمان محیط زیست اعلام کردم حتی اگر در گذشته مجوزی برای معدن کاوی در این منطقه داده شده مسئولیت آن را می پذیرم و با توجه به مضرات این پروژه برای زیستگاه ارزشمند بحر آسمان مانع از انجام آن می شوم .
به گفته وی، سازمان محیط زیست نامه نگاری های لازم برای جلوگیری از این فعالیت در منطقه را به مسئولان محلی انجام داده و بر موضع صریح سازمان مبنی بر مخالفت با معدن کاوی در زیستگاه خرس سیاه اسیایی و یکی از سرچشمه های مهم زاگرس تأکید کرده است.
کیخا تصریح کرد: اگر این فعالیت در منطقه هنوز ادامه دارد تخلف است و مسئولان نظارتی استان باید جلوی آن را بگیرند.

فقط یک نماینده افکار عمومی را در مورد بنزین پتروشیمی منحرف می کند

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست به مجلس مورد توافق اکثر نمایندگان است، گفت: تنها یک نماینده از یکی از کمیسیونها به دلیل منافع شخصی افکار عمومی را مبنی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی به ترکیبات سرطانزا منحرف می کند.
دکتر سعید متصدی در نشست خبری که روزیکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنزین پتروشیمی که از ا واسط سال 1389 در دولت قبل تولیدش آغاز و وارد چرخه سوخت کشور شد از نظر ما یک حلال است و نمی توان آن را به عنوان بنزین تعریف کرد.
به گفته وی، در پتروشیمی بنزین به دو شکل استخراج می شود یکی ریفورمیت و دیگری پیرولیز. بر اساس گواهی های خود پتروشیمی میزان بنزن حاصل از پیرولیز بین 40 الی 50 درصد و بنزن ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.
متصدی اظهار داشت: در ابتدای سال 89 بنزین تولیدی در پتروشیمی ها به صورت پیرولیز بود که به همین دلیل میزان بنزن تولیدی در هوا بسیار بالا بود به طوری که تعداد روزهای هوای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 و سپس تنها 3 روز در سالهای 90، 91 و 92 در پایتخت رسید.
معاون انسانی سازمان محیط زیست همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان محیط زیست در مصوبه کاهش آلودگی هوا که ظرف دو هفته آینده به مجلس ارائه می کند، کاهش زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال را آورده است و تا پایان سال جاری این مصوبه در مجلس تصویب می شود.

اولین دوره تحصیلی مدارس جامع محیط زیست تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود

روز دوشنبه  مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح این سازمان مبنی بر ایجاد مدارس سبز از راه اندازی نخستین دوره تحصیلی مدارس جامع محیط زیست در تابستان سال جاری خبر داد.
محمد درویش با اشاره به طرح سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد مدارس سبز گفت: با توجه به به اهمیت آموزش مفاهیم زیست محیطی از سنین کودکی، یکی از اولویتهای سازمان حفاظت محیط زیست ارائه این آموزشها در بستری جذاب و از مدارس است؛ از همین رو راه اندازی مدارس جامع محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و نخستین مدرسه جامع محیط زیست تابستان امسال راه اندازی می شود.

مهار 20هزار هکتار به‌جای 500هزار هکتار کانون ریزگرد درسال گذشته/ دریاچه ارومیه کانون بحران شد

رو زسه شنبه همزمان با روز جهانی بیابانزدایی معاون سازمان جنگلها با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله پنجم سالانه باید 500 هزار هکتار از کانونهای تولید ریزگرد در کشور مهار شوند گفت: اما سال گذشته به دلیل تأمین نشدن اعتبارات با همکاری وزارت نفت تنها 20 هزار هکتار از این کانون ها در خوزستان مهار شد.
پرویز گرشاسبی با بیان این مطلب افزود: از 164 میلیون هکتار مساحت کشور 32 میلیون هکتار در محدوده های بیابانی قرار دارند که از این میزان 7 میلیون و 400 هزار هکتار کانون های بحرانی هستند.
به گفته وی، در طی 50 سال اخیر توانسته ایم از این 7.5 میلیون هکتار کانون های بحرانی 2.5 میلیون هکتار را احیا و مهار کنیم.
معاون آبخیزداری سازمان جنگلها اظهار داشت: البته به غیر از کانون های بحرانی بیابانی در این مدت حدود 5 میلیون هکتار از دیگر اراضی بیابانی که شرایط آنها چندان هم بحرانی نیست مهار شده و در مجموع حدود 7 میلیون هکتار از اراضی بیابانی کشور را سازمان جنگلها مهار کرده است.
گرشاسبی تصریح کرد: وضعیت بیابانی شدن در کشور هر 4 سال یکبار از طریق تصاویر ماهواره ای بررسی و با دوره های قبل مقایسه می شود که در سالهای اخیر در کشورمان برخی مناطق که پیش از این بیابانی نبودند از جمله اراضی حوزه ارومیه و اطراف دریاچه  به مرز هشدار بیابانی شدن رسیده اند.
وی عدم توجه به مدیریت جامع حوزه های آبخیز را مهمترین علت بیابانی شدن اراضی در سال های اخیر عنوان کردو افزود: برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی  و  برداشت بیش از حد خاک برای توسعه موجب شده که سالانه حدود 100 هزار هکتار در کشور بیابانزایی داشته باشیم .

اثر گسترش بیابان بر یک میلیارد و 500 میلیون انسان

در این روز دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان زایی 17 ژوئن 2014 (27 خرداد) گفت: بیش از یک میلیارد و 500 میلیون انسان که بیشتر آنها کشاورزان خرده پا هستند، از زمین های در حال فرسایش امرار معاش می کنند.

16 تن در هکتار نرخ فرسایش سالانه خاک در کشور/ ایران در جایگاه بالاترین کشورهای مخرب بوم سازگان های طبیعی

روز سه شنبه همچنین مدیر کانون سبز فارس با بیان اینکه نرخ فرسایش سالانه در کشور 16 تن در هکتار و ایران در جایگاه بالاترین کشور های مخرب بوم سازگان های طبیعی است گفت: فعالیتهای توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن موازین زیست محیطی درحالی موجب تبدیل 7 میلیون هكتار از عرصه‌هاي بياباني کشور به كانونهای بحرانزا و مهاجرت روستايیان همجوار با اقاليم گرم و خشك شده است که مسئولان همچنان درک صحیحی از موقعیت بحرانی فعلی ندارند و به جای توقف فعالیتهایی که منجر به توسعه بیابانهای انسان ساز می شود طرحهای غیر ممکن ارائه می دهند.

احتمال ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از آب چاه برای مصارف شرب / سلامت شهروندان در گرو صرفه جویی است

روز چهارشنبه معاون سازمان محیط زیست گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند وزارت نیرو برای جبران کمبودها ناچار است از آب چاه برای مصارف شرب استفاده کند که به دلیل بالا بودن مقدار عناصری مانند نیترات و کادمیوم در منابع زیرزمینی احتمال ابتلا به سرطان برای شهروندان به وجود می آید.
دکتر سعید متصدی با بیان این که در سال جاری میزان نزولات جوی بسیار کم بوده گفت: قاعدتاً در کشور و به ویژه در پایتخت با مشکل کمبود آب روبرو هستیم که برای مقابله با این معضل دو راهکار وجود دارد.
به گفته وی، یک راه این است که مردم به مصارف آب به همین شکل ادامه دهند که در این صورت وزارت نیرو مجبور می شود از منابع مختلف آب را تامین کند که یکی از این منابع آب چاه است و از آنجایی که منابع آب زیرزمینی آلوده هستند مطمئناً تامین آب از این طریق موجب وارد شدن آلودگی به سیستم آب شرب تهران می شود.

سرگردانی پرونده های زمین خواری بین محیط زیست و سازمان جنگلها

در این روز مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره تنظیم لایحه مالکیت سازمان محیط زیست بر مناطق چهارگانه در دولت گفت: عدم مالکیت محیط زیست در این مناطق یکی از مهمترین معضلات جلوگیری از زمین خواری است.
محمدهادی حیدرزاده افزود: در بسیاری از موارد زمانی که شکایت علیه زمین خواری در پرونده های مختلف به نتیجه می رسد و سازمان محیط زیست اقدام به قلع و قمع ساخت و سازها در اراضی ملی می کند متخلفان با بهانه اینکه مالکیت زمین در اختیار سازمان محیط زیست نیست و این قلع و قمع ها غیر قانونی است روند رسیدگی به تخلفات را به تاخیر می اندازد.
مدیرکل محیط زیست تهران به لایحه دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه ای که حدود یک ماه پیش تشکیل شد دولت لایحه ای در خصوص قرار گرفتن مالکیت مناطق چهارگانه حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست تنظیم و به مجلس تقدیم کرد که امیدواریم هرچه سریعتر این لایحه تصویب شود چراکه در این صورت دست مسئولان زیست محیطی برای مبارزه با زمین خواری بازتر می شود.

 

 

کد خبر 2315146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha