۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۹

روابط پشت پرده یک گروه تروریستی؛

آیا داعشی‌ها فقط برای خوردن کباب ترکی به ترکیه می‌روند!

آیا داعشی‌ها فقط برای خوردن کباب ترکی به ترکیه می‌روند!

انتشار یک اظهارنظر از یکی از مقامات ارشد دولت رجب طیب اردوغان درباره احتمال حمله داعش به ترکیه، بحث و جدل رسانه ای درباره روابط پشت پرده این گروه تروریستی را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشار یک اظهارنظر از "بولنت آرینج" معاون نخست وزیر ترکیه که هرگونه احتمال حمله داعش به این کشور را رد کرده بود، باعث ایجاد بحث و جدل های مختلفی در رسانه های منطقه ای شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته در یک کنفرانس خبری در شهر بورسا، در پاسخ به سوالی درباره اینکه داعش پس از سوریه و عراق در نظر دارد ترکیه را نیز به عنوان میدان نبرد (به اصطلاح جهاد) اعلام کنند، تاکید کرد: داعش هرگز به ترکیه حمله نخواهد کرد.

معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه مشخص نیست اظهار نظر مطرح شده از سوی کدام یک از سران داعش مطرح شده باشد، افزود: در صورتی که این موضع اعلام هم شده باشد، فردی که آن را اعلام کرده مشخص نیست و به نظر ما داعش به ترکیه حمله نمی کند.

وی افزود: مقامات ترکیه به خوبی در حال بررسی اهداف این گروهها (داعش و دیگر گروههای تروریستی) هستند و تاکنون با تهدیدی علیه ترکیه که از اهداف این گروهها باشد، روبرو نشده اند.

پایگاه عراقی المسله در گزارشی در این باره اعلام کرد: اظهار نظر بولنت آرینج به خوبی از سطح روابط دولت اردوغان با گروه تروریستی داعش در منطقه پرده بر می دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه در حالی مطرح شده است که "کمال قلیچدار اوغلو" رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه چند روز پیش در اظهاراتی تاکید کرده بود تسلیحاتی که توسط گروه تروریستی داعش مورد استفاده قرار می گیرد از سوی دولت اردوغان به آنها رسیده است و وی حتی خواستار استعفای "احمد داود اوغلو" وزیرخارجه ترکیه از سمت خود شده بود.

از سوی دیگر، "عبداللطیف شنر" معاون سابق نخست وزیر ترکیه در گفتگو با روزنامه "طرف" ترکیه تاکید کرد: عناصر گروه تروریستی داعش پس از عملیاتهای تروریستی خود در سوریه و عراق برای خوردن کباب ترکی به داخل ترکیه می آیند!

وی تاکید کرد: من اظهارات اردوغان را درباره داعش به خوبی پیگیری کردم و متوجه شدم که وی به نحوی از آنها نام می برد که گویی می خواهد در برابرشان نماز بگزارد و آنها پرستش کند.

عبداللطیف شنر افزود: تروریستهایی که از جای جای نقاط درگیری در عراق و سوریه باز می گردند، برای خوردن کباب ترکی و از بین بردن خستگی ناشی از نبرد با ارتش سوریه و عراق وارد ترکیه می شوند.

شنر که یکی از موسسان حزب عدالت و توسعه محسوب می شود، تاکید کرد: اردوغان تاکنون گروه داعش را تروریستی خطاب نکرده است!

اظهارات این مقام سابق دولت اردوغان با این مسئله که دولت ترکیه تاکنون گروه تروریستی داعش را در فهرست گروههای تروریستی قرار نداده، تطابق دارد.

در همین حال کارشناسان مسائل ترکیه با اشاره به اینکه عبداللطیف شنر از موسسان حزب عدالت و توسعه بوده و بعدها به علت اختلافات مبنایی و اصولی با اردوغان از دولت وی جدا شده است، اظهارات وی را دور از واقعیت نمی دانند. شنر از جمله شخصیتهای فرهیخته در ترکیه محسوب می شود که از سال 2001 تا 2007 به عنوان معاون نخست وزیر فعالیت می کرده و در سال 2009 پس از جدایی از دولت اردوغان حزب جدیدی را در مخالفت با وی تشکیل داد.

کد خبر 2315976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha