۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۸

راه‌اندازی سامانه محصولات کشاورزی؛

خسارت به مزارع برنج با ماهواره ایرانی پیش بینی می‌شود

 خسارت به مزارع برنج با ماهواره ایرانی پیش بینی می‌شود

سامانه اطلاعاتی اندازه گیری، مدیریت و پایش اطلاعات سطح زیر کشت محصولات استراتژیک با استفاده از ماهواره های سنجش از دور توسط سازمان فضایی ایران راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این پروژه توسط سازمان فضایی ایران از سال 90 طراحی و با همکاری جهاد کشاورزی امروز به مرحله بهره برداری رسید.

در این پروژه که با هدف بهبود آمارهای تولیدات کشاورزی در کشور و ایجاد سیستم اطلاعاتی برای اندازه گیری سطح زیر کشت و تولید محصولات راه اندازی شده در مرحله نخست برای محصولات برنج استان های گلستان، مازندران و گیلان به اجرا در آمد و قرار است برای سال های آینده محصولات استراتژیک دیگری مانند چای و گندم نیز به فهرست محصولات مورد پایش این سامانه افزوده شود.

سامانه اندازه گیری اطلاعات سطح زیر کشت محصولات استراتژیک بر اساس تلفیقی از فناوری های نوین ماهواره ای سنجش از دور، توسعه سیستم های اطلاعات جغرافیایی، فناوری انتقال اطلاعات و امور مربوط به شناخت و مدل سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی طراحی شده است.

با اجرای این پروژه سطح زیر کشت محصول برنج اندازه گیری شده و رشد و تولید این محصول از ابتدا تا انتهای فصل مورد پایش قرار می گیرد و نقشه های 10 روزه ای مربوط به شاخص های تولید محصول برنج تولید می شود.

در این راستا تضمین تولید برنج و پیش بینی ارزیابی خسارات در مزارع برنج و کنترل آفات با استفاده از فناوری ماهواره های سنجش از دور به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 2317536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha