۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۲

گزارش خبری/

سهم ناچیز زنان ایلامی در اشتغال استان/ عدم توجه به توانمندی های بانوان ایلام

سهم ناچیز زنان ایلامی در اشتغال استان/ عدم توجه به توانمندی های بانوان ایلام

ایلام – خبرگزاری مهر: بانوان استان ایلام به رغم توانمندی های فراوان در عرصه های مختلف، کمتر در توسعه استان مورد توجه قرار می گیرند و سهم بسیار ناچیزی در اشتغال استان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک بانوان در جامعه امروز ما مورد غفلت واقع شده اند و این قضیه در استان ایلام نیز صدق می کند، شیرزنان ایلامی که در دفاع مقدس رشادتهای فراوانی پا به پای مردان از خود به جای گذاشته اند نشان داده اند که از عهده کارهای بزرگ به خوبی بر آیند.

نقش زنان از گذشته تا کنون در استان ایلام از جایگاه بالایی برخوردار بوده است چرا که تاریخ استان نشان می دهد همواره زنان نقشی تعیین کننده در زندگی داشته اند.

زمانی که مردم استان ایلام در هشت سال جنگ تحمیلی در خط مقدم جبه ه ها بودند، زنان بدون اینکه از خاک استان عقب نشینی کنند همراه با مردان در استان مشغول زندگی کردن و کمک کردن بودند.

علاوه بر این زندگی عشیره ای مردم استان در گذشته باعث شده زن نقشی تعیین کننده در زندگی و کمک به خانواده داشته باشد.

زنان ایلامی امروزی و توانمندی ها

یکی از زنان فعال در عرصه رسانه در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: تاریخ نشان می دهد زنان ایلامی از گذشته تاکنون همواره از توانمندی های فراوانی برخوردار هستند.

لیلا کایی می گوید: متاسفانه به رغم توانمندی های زنان استان ایلام همواره جایگاه آنها مورد بی توجهی قرار می گیرد و در حال حاضر باید گفت زنان هیچ نقش مهمی در توسعه استان ندارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون سهم اشتغال زنان در استان بسیار ناچیز بوده و فقط در سال جاری برای اولین بار در تاریخ استان یک زن به فرمانداری شهرستان منصوب شده است.

این فعال رسانه ادامه می دهد: هم اکنون آسیبهای اجتماعی فراوانی در بین بانوان و زنان استان وجود دارد که این معضلات نیازمند مطالعه و برنامه ریزی است.

کایی عنوان کرد: هم اکنون زنان تحصیل کرده بسیار زیادی در استان ایلام در رشته های مختلف وجود دارند که کمتر در سیستم اجرایی استان به کار گرفته می شوند.

وی تصریح کرد: اشتغال و آسیبهای اجتماعی دو مشکل عمده بین زنان استان ایلام است که باید یک مرکز مطالعات رفتاری برای مشکلات زنان در استان ایجاد شود.

کایی می افزاید: حضور فعال زنان استان ایلام در بعضی از بخشهای استان نشان می دهد که  برای توسعه استان نیازمند حضور زنان نیز است.

وی می گوید: یکی دیگر از مباحث مهم بانوان استان ایلام بحث ایجاد امکانات متناسب با زنان است که این قضیه در مرکز استان و شهرستانهای استان کمتر مشاهده می شود و مسئولان به آن توجه نمی کنند.

وی ادامه می دهد: توانمندی های زنان استان ایلام در بخشهای مشاغل خانگی اعم از صنایع دستی، فرش بافی و.. نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرند و به جایگاه بانوان استان در این بخشها کمتر توجه می شود در حالیکه بیشتر زحمتهای تولید گلیم و فرش برعهده بانوان است .

برنامه های دولت برای بهبود وضعیت بانوان استان ایلام

کلثوم خلیلوند مدیر کل امور بانوان استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: دولت برنامه های مختلفی برای حل مشکلات بانوان استان ایلام دارد.

وی بیان داشت: زنان استان از گذشته چه در عرصه های دفاع مقدس و چه در عرصه های زندگی همیشه سخت کوش و توانمند بوده اند و نقشی تعیین کننده در چرخاندن زندگی داشته اند.

این مسئول بیان داشت: با رایزنی های صورت گرفته قرار است مشکلات حوزه زنان به خصوص در بخش اشتغال به طور دقیق بررسی شود و دولت نیز برای حل مشکلات بانوان استان کمک کند.

خلیلوند تصریح کرد: ایجاد امکانات متناسب با دیگر اقشار جامعه حق زنان استان است و این مسئله نیز به طور جدی در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.

مدیر کل امور بانوان استاندری ایلام اظهار داشت: اشتغال برای زنان تحصل کرده، حل مشکلات زنان سرپرست خانوار، رفع آسیبهای اجتماعی و.. از دیگر برنامه های دولت برای بانوان استان است.

وی افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز از مهمترین برنامه های دولت برای اشتغالزایی است.

خلیلوند عنوان کرد: در تلاش هستیم بار مشکلات زنان ایلامی را با مطالعه و بررسی دقیق کم کنیم و زنان استان نیز مانند دیگر زنان مناطق کشور از امکانات برخوردار باشند.

وی افزود: هم اکنون زنان تحصل کرده و نخبه بسیار زیادی در سطح استان ایلام وجود دارد که باید از آنها برای توسعه استان استفاده کرد.

کد خبر 2318200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha